Familien valgte likevel å se tilsynet som en mulighet. 

– Vi så det som en anledning til å rydde i systemene våre. Vi samlet dokumentasjon, satte oss inn i kravene og tok tak i rutiner vi visste kunne bli etterspurt. Det gjorde at vi møtte Arbeidstilsynet med åpne kort, sier datteren Marit Halseth, som hadde en nøkkelrolle i forberedelsene. 

Marit er siviløkonom og forretningsutvikler – kompetanse som ble avgjørende i arbeidet med dokumentasjon. 

Et familieprosjekt 

Halseth Transport er en liten, familieeid bedrift med åtte biler. Hele familien var involvert i prosessen. 
– Som familiebedrift i et generasjonsskifte ble dette ekstra viktig. Vi måtte sikre at vi hadde gode systemer på plass for framtiden, sier Marit. 

KOMPETANSE SOM NØKKEL: Marit Halseth var sentral i å strukturere dokumentasjon og rutiner da Arbeidstilsynet kom på besøk. Foto: Elisabeth Nodland KOMPETANSE SOM NØKKEL: Marit Halseth var sentral i å strukturere dokumentasjon og rutiner da Arbeidstilsynet kom på besøk. Foto: Elisabeth Nodland

Kontroll og veiledning 

Da Arbeidstilsynet kom, møtte familien to representanter med ulike fokusområder. 
– Vi erfarte at det var nyttig å ha forberedt oss godt, og at det ga oss en ryddigere dialog. Samtidig opplevde vi at vi kom bedre i posisjon da vi tok en aktiv rolle og fulgte opp med spørsmål, sier Marit. 

– De sier de er en veileder, men de er også en kontrollinstans som kan gi pålegg og bøter. Det kan gjøre stemningen krevende … Når de begynner å forklare regelverket på sin måte, kan man lett sitte igjen og lure på hva i all verden de egentlig mener, sier Lars. 

– Vi brukte mange timer internt på forberedelser, møter og oppfølging. Det var en stor belastning for en liten bedrift, men samtidig nødvendig for å komme i mål, sier Lars Torstein. 

Støtte fra NLF 

Støtten fra NLF ble avgjørende. 
– Vi har samarbeid med NLF og det ga oss verktøyene vi trengte under tilsynet. Uten den hjelpen ville vi hatt en mye tyngre vei gjennom prosessen, understreker Lars Torstein. 

Familien trekker spesielt fram bedriftsrådgiver Jone Klingsheim. 
– Jone var vår link inn til NLF. Han kunne regelverket og viste oss hvordan vi skulle bruke systemene i praksis. Den støtten var helt uvurderlig, sier Marit. 

Klingsheim peker på utfordringene: 
– Hvis spørsmålet er om den som får tilsyn faktisk må ha et støtteapparat rundt seg for å klare å delta og lande prosessen, er svaret et klart ja … Erfaringen tilsier at det ikke alltid føles som veiledning, men mer som ren kontroll, sier han. 

KLAR MELDING: Bedriftsrådgiver Jone Klingsheim i NLF understreker at små bedrifter ofte trenger støtte under Arbeidstilsynets kontroller, og at veiledning bør være mer samarbeidende enn kontrollpreget. KLAR MELDING: Bedriftsrådgiver Jone Klingsheim i NLF understreker at små bedrifter ofte trenger støtte under Arbeidstilsynets kontroller, og at veiledning bør være mer samarbeidende enn kontrollpreget.

Styrket for framtiden 

Selv om prosessen var krevende, opplever familien at bedriften nå står sterkere. 
– Vi har fått bedre orden, tydeligere struktur og mer trygghet. Sjåførene vet hva som gjelder, og vi har bedre oversikt, forteller Lars. 

– Det handler ikke bare om å unngå pålegg, men om å skape en sunn arbeidskultur. Når vi aktivt følger regelverket, gir det forutsigbarhet både for oss og de ansatte. 

– Det har vært krevende, men vi har lært masse. Nå vet vi at vi har bedre kontroll på systemene, og vi kan møte framtiden med større trygghet, avslutter Marit Halseth.