Gjennom sommeren blir vi bedre kjent med NLFs fylkesledere. Serien publiseres i anledning NLFs 90-årsjubileum og bygger på tekster hentet fra jubileumsboken. Her deler lederne både historie, erfaringer og planer for veien videre.
I Buskerud har fylkesavdelingen særlig fokus på utvikling av veinettet med sikrere og bedre veier. Dette betyr også økt fremkommelighet, forklarer fylkesleder Per Einar Warloff Sand. Han trekker også fram viktige områder som forbedret logistikk i byene, veidriftsutfordringer, rekruttering og kompetanseutvikling.
– For oss handler det om å videreutvikle gode og profesjonelle medlemsbedrifter, sier Sand. Han legger til at fylkeslaget er sterkt involvert i prosesser knyttet til tungbilpakken i Nasjonal transportplan (NTP). Dette inkluderer utbygging av flere døgnhvileplasser og grønne energistasjoner.
– Det er avgjørende at vi får riktig lokalisering, dimensjonering og innhold på disse fasilitetene, understreker han.
Vekter og dimensjoner er viktige saker i Buskerud.
– Vi jobber kontinuerlig med å påvirke relevante instanser slik at de forstår våre utfordringer – alltid med en praktisk tilnærming, forklarer Sand.
Gode resultater gjennom dialog og engasjement
De siste årene har fylkesavdelingen hatt flere viktige gjennomslag. De har fremmet næringens interesser bredt og fått på plass viktige veisaker, veiutbedringer og sikkerhetstiltak.
– Vi har særlig hatt god dialog med Statens vegvesen sin drifts- og vedlikeholdsavdeling, noe som har gitt gode resultater, sier Sand. I tillegg har de jobbet for å gjøre NLF til en aktiv og synlig næringspolitisk aktør, samtidig som de har skapt viktige møteplasser for faglig og næringspolitisk utvikling blant medlemsbedriftene.
Veien videre: Rammevilkår og fellesskap
For fremtiden mener Sand at NLF må prioritere bedre rammevilkår, sterkere konkurransekraft, forenklinger i regelverk og mindre byråkrati. Han er også tydelig på finansieringen av veisystemene:
– Utviklingen av veisystemene i Norge bør ikke finansieres med bompenger. Det må kommuniseres tydeligere hvilke negative konsekvenser bompengene har, både samfunnsøkonomisk og for næringsliv og befolkning.
Sand avslutter med et sterkt budskap om fellesskap og ansvar i næringen.
– Vi må ha et sterkt og synlig NLF over hele landet. Transportnæringen er helt avgjørende for at samfunnet skal fungere og utvikles. Derfor må vi kunne operere godt, sikkert og effektivt med drifts- og konkurransevilkår som gjør oss i stand til å møte krevende nasjonale og internasjonale utfordringer.
– Norske transportbedrifter må løfte i fellesskap og ta ansvar gjennom en felles organisasjon. Gjennom et godt og sterkt NLF bidrar vi til å bygge en næring med kompetanse, profesjonalitet og styrke til å møte fremtidens utfordringer på en god og ansvarlig måte, avslutter Sand.
