Statens vegvesen har forlenget dispensasjonen til 30. september 2025, eller til E6 åpner, slik at sjåfører får nødvendig fleksibilitet til å gjennomføre transportene. Dispensasjonen gir blant annet økt daglig og ukentlig kjøretid, samt flere reduserte døgnhviler mellom ukehviler.
NLF fremhever at det tidlige initiativet fra forbundet har vært viktig for å sikre kontinuitet i transportene, og roser Statens vegvesen for rask og positiv behandling som bidrar til at medlemsbedriftene kan levere varer til tross for ekstraordinære omstendigheter.
Utfordringer med fartsskrivere i Sverige
Det arbeides også fra sentralt hold med å få dispensasjon for eldre fartsskrivere ved transitt gjennom Sverige, ettersom innføringen av SMART-fartsskriver (Generasjon 2, G2V2) på alle kjøretøy i internasjonal transport fra 18. august 2025 kan skape utfordringer.
For kjøretøy som må ta omkjøring gjennom Sverige, kan eldre fartsskrivere føre til problemer fordi systemet automatisk slår over til internasjonale regler når man krysser grensen. En tilsvarende dispensasjon i Sverige vil derfor være viktig for å sikre at transportene kan gjennomføres uten å bryte regelverket for internasjonal transport.
Dialog med svenske myndigheter
NLF etablerte tidlig kontakt med Transportstyrelsen i Sverige, som har uttalte at de ville vurdere saken dersom Statens vegvesen forlenget dispensasjonstiden etter 6. september – noe som nå er gjort.
– Arbeidet med saken pågår fortsatt, og vi håper på en rask avgjørelse, sier fagsjef teknikk i NLF, Dag Nordvik.
