Bremser grønn omstilling

Til tross for tidligere signaler om at biogasslastebiler kunne sidestilles med elektriske kjøretøy, har Statens vegvesen nå konkludert med at biogass ikke kvalifiserer til kollektivfelt-tilgang.

– Å utelate biogass vil bremse omstillinga av tunge kjøretøy. Ulike grønne teknologier som bidra til utslippskutt burde ikke forskjellsbehandles på denne måten, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF som ønsket primært å åpne opp for alle tunge kjøretøy over 7,5 tonn.

Stortinget vedtok desember 2024 å gi alle elektriske varebiler generell tilgang til kollektivfelt, med mindre lokale forhold tilsier noe annet. Dette var kom som et ledd i arbeidet med å øke omstillingstakten til nullutslippskjøretøy i tungtransporten.

Statens vegvesen har på bakgrunn av vedtaket gjennomført en høring og kommet med innstilling om forskriftsendring som tidligere i sommer ble sendt til Samferdselsdepartementet. I innstillinga skriver de at nullutslippsvarebiler skal få fast tilgang til kollektivefeltene over hele landet og at eventuell tilgang for nullutslippslastebiler bør vurderes lokalt.

Vil åpne for alle tunge kjøretøy over 7,5 tonn

Norges Lastebileier-Forbund skrev i sitt høringssvar at en generell tilgang for tunge kjøretøy ikke ville hindre framkommeligheten for busser og andre kollektive transportmidler som benytter feltet.

– Norges Lastebileier-Forbund ga innspill på at den beste utnyttelsen av kollektivfeltene, når den generelle tilgangen for elbiler fjernes, ville vært å tillate at alle tunge kjøretøy over 7,5 tonn totalvekt. Vi mener dette vil gi en betydelig bedre, raskere og mer forutsigbar framkommelighet for alle næringstransportene, sier Gravråk.

Høringsnotatet til Statens vegvesen finner du her.

Det ble gjort endringer i artikkelen 20.08.25 der vi presiserte at det i innstillinga til Statens vegvesen var åpnet for at det kunne gjøres en lokal vurdering å gi elektriske lastebiler tilgang til kollektivfeltet, ikke en generell tilgang.