Smal, bratt og rasutsatt skolevei
Kåringen er arrangert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og de oppgir at Fylkesvei 33 er smal, bratt og rasutsatt, og at den brukes både som skolevei og som omkjøringsrute når E6 stenges.
– Folk forteller om hull, steinras og partier der det knapt er plass til å møtes. Når tungtrafikk og busser skal passere, må de ofte rygge eller vente i grøfta. Dette er hverdagen for folk som skal til jobb, skole eller sykehus. Veien er helt avgjørende for lokalsamfunnet, men standarden er langt unna det folk og næringsliv trenger, sier Torill Eidsheim, juryleder og leder for samfunnskontakt og mobilitet i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
NLFs jurymedlem Knut Gravråk sier Fylkesvei 33 er en verdig vinner som viser godt de mange utfordringene som finnes langs fylkesveinettet.
– Veiene er yrkessjåførenes «fabrikkgulv» og mange fylkesveier er i så dårlig stand at det går utover sjåførenes helse, miljø og sikkerhet. Fylkesvei 33 er et slikt eksempel. Jeg håper kåringen gir økt oppmerksomhet på fylkesveienes tilstand, og at dette følges opp med politisk handling for å bedre veistandarden.
Tre krav til finansiering av fylkesveiene
Bakgrunnen for kåringen er en rapport fra Vista Analyse på bestilling av OFV som viser at fylkesveiene forfaller – ikke bare fordi det mangler penger, men fordi systemet er rigget feil. OFV foreslår tre konkrete tiltak for å snu utviklingen:
• En ny inntektsmodell som fordeler midler etter faste og rettferdige kriterier, ikke etter hvor stort etterslep man har latt bygge seg opp.
• En styrket rentekompensasjonsordning som gir fylkene rom for oppgraderinger uten å måtte kutte i andre tjenester.
• Større og målrettede øremerkede midler til ras- og skredsikring, fordi behovene varierer sterkt mellom fylkene.
– Dette er et kraftig signal om hvor alvorlig situasjonen på norske fylkesveier er. Folk som bruker disse veiene, har fått nok. Fylkesvei 33 illustrerer problemet. Veinettet forfaller mens regningen vokser, sier Eidsheim.
