– Dette er lite gjennomtenkt. Eiere som velger en grønnere løsning, blir straffet med strengere krav enn de som kjører diesel. Slik kan vi ikke ha det hvis vi vil ha et grønt skifte, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk. 

Får store konsekvenser  

Kjøretøyet deres krever nasjonalt løyve, selv om bilene ser ut og brukes som vanlige varebiler. Problemet er at mange elektriske varebiler har høyere totalvekt enn tilsvarende dieselbiler, blant annet på grunn av batteriene.

Rundt 2 500 el-varebiler i Norge er registrert med tillatt totalvekt inntil 4 250 kilo. Selv om de i praksis brukes som varebiler, blir de klassifisert som liten lastebil (N2) og faller dermed utenfor de forenklede ordningene.  

NLF og NLF-medlem Frode Bjønnes var i Dagens Næringsliv 12. oktober å kritiserte regelverket. 

En sak omtalt i Tungt.no illustrerer problemet: Et kjøretøy som ser ut som en vanlig kassebil, men som er registrert som N2-lastebil på 3,9 tonn, medførte et gebyr på 60.000 kroner fordi bedriften manglet løyve. Elektriske varebiler i vektklassen 3,5 – 4,25 tonn kan kjøres med førerkort klasse B og har visse unntak fra kjøre- og hviletid, men de faller fortsatt mellom ulike regelverk, og må ha nasjonalt løyve for å være lovlige i godstransport. 

Vegvesenet venter – bransjen reagerer

Statens vegvesen viser på sin side til at regelverket er vedtatt av departementet og utformet etter internasjonale standarder. Vegvesenet vil følge utviklingen i varebilmarkedet før det eventuelt gjøres endringer.  

– At Statens vegvesen nå velger å «vente og se» før regelverket justeres, fremstår som lite gjennomtenkt og i strid med etatens egen miljøprofil. I andre forskrifter, blant annet for kjøre- og hviletid, førerkort og HMS-kort, har myndighetene allerede åpnet for unntak som tar høyde for el-varebilenes ekstra vekt. Når dette ikke gjøres i løyvereglene, bortfaller de tilpasningene som tidligere skulle gjøre det enklere å velge grønt, og flere etaters regelverk virker ikke lenger sammen som et helhetlig system, mener Gravråk.

NLF mener saken bør løftes politisk for å sikre at nasjonale løyveregler faktisk støtter myndighetenes mål om mer klimavennlig transport, ikke straffer dem som velger grønt.  

Fakta:

 Vektgrenser og løyvekrav for elektriske varebiler 

  • Regelverket for nasjonalt varebilløyve er laget for kjøretøy opp til 3,5 tonn. 
  • Elektriske varebiler kan veie opptil 4,25 tonn på grunn av tyngre drivlinje, men behandles likevel som lastebil etter regelverket. 
  • I andre forskrifter (førerkort, kjøre/hvile, HMS-kort) er det allerede gjort tilpasninger som tar høyde for el-varebilers ekstra vekt, men ikke i løyvekravene. 
  • Konsekvens: aktører som velger elektriske varebiler blir strengere regulert enn de som velger diesel, noe som kan motvirke målsetningen om grønnere transport. 
  • Statens vegvesen viser til at de har valgt å følge internasjonale standarder og vil «vente og se» før de eventuelt justerer vektgrensen. NLF mener dette er lite gjennomtenkt og i strid med miljøpolitiske mål, og signaliserer at saken bør tas politisk.