Nyttig å ha direkte dialog
Mandag 1. september var han sammen i samferdselsdepartementet med forbundsleder i NLF, Tore Velten og fagsjef teknisk, Dag Norvik for å få en status på arbeidet.
Statssekretær Tom Kalsås sier regjeringen ønsker å legge ytterligere til rette for effektiv og klimavennlig transport, med mer last per transport.
– Økte vekter må veies opp mot hensynet til trafikksikkerhet, veienes bæreevne og våre internasjonale klimaforpliktelser. Før vi tar stilling til saken er det nyttig å ha direkte dialog med NLF for å få mer informasjon om deres viktigste innspill til den gjennomførte høringen, sier Kalsås.
Kjempet i over ti år
I over ti år har NLF kjempet for økte vekter og dimensjoner på lastebiler. Og selv om en rapport fra Transportøkonomisk institutt allerede i 2023 konkluderte med at det var både økonomisk og miljømessig fornuftig, så ga Statens vegvesen i sitt høringsforslag ikke store forhåpninger til fullt gjennomslag.
– Vårt budskap i møtet var at man i det minste må åpne fra 26 til 28 tonn for 3-akslet lastebil uansett drivmiddel og akselavstand. I tillegg har vi krevd økt totalvekt for trekkbil og påhengsvogn for å nærme oss regelverk i andre nordiske land, sier Gravråk etter møte.
Delegasjonen fra NLF har vært opptatt av at dette er en lavthengende frukt i arbeidet med grønn omstilling.
– Det er riktig av regjeringen å bruke politiske virkemiddel til å motivere transportbransjen til å gå til anskaffelse av nullutslippskjøretøy, men vi vet alle at det vil kjøre dieselbiler på norske veier i mange år framover. Derfor må vi også bruke virkemiddel som økte vekter og dimensjoner til å få ned klimagassutslipp, avslutter Gravråk.
