Dette er et tydelig bevis på at NLFs kamp gir resultater. Enova relanserer ordningen med bedriftslading for tungekjøretøy til høsten, sammen med et nytt program som skal gjøre det enklere å velge elektrisk tungbil. Den tidligere ordningen for bedriftslading hadde sin siste søknadsfrist 15. oktober 2024.
– Da ordningen ble avviklet, stod mange bedrifter uten den økonomiske tryggheten de trengte for å satse på elektrisk tungtransport. NLF vært tydelige ovenfor politikere og Enova om at dette var et skritt i feil retning, sier Gravråk.
NLF har store forventninger til støtteordningen og vil delta aktivt i innspillsrundene Enova skal gjennomføre med bransjen utover høsten.
– For NLF er det viktig med fleksibilitet i støtteordningene som sikrer at bedriftene kan velge den løsningen som passer de. For noen vil det være å bygge depotlading, for andre, spesielt de små og mellomstore bedriftene, vil det være innkjøp av ladecontainer. Målet må være å få el-lastebilene ut på veien, sier Gravråk.
To nye støtteprogram til høsten
Enova har bekreftet at de i løpet av høsten 2025 vil lansere to nye støtteprogram for tungtransporten:
- Forprosjekt for utslippsfri vegtransport
- Bedriftslading for tunge kjøretøy – relansering
Programmenes mål er å gi bedrifter økonomisk støtte både i planleggingsfasen og i selve anskaffelsen av ladeutstyr. Dette skal gjøre overgangen til elektriske lastebiler mer forutsigbar og økonomisk gjennomførbar.
Vilkårene for støtte er ikke endelig fastsatt, og Enova inviterer derfor til en bred dialog med bransjen. Et informasjonsmøte holdes 3. september, med mulighet for en-til-en-samtaler etterpå.
– Vi vet at mange aktører i tungransporten står i krevende vurderinger. Med denne satsingen ønsker vi å gi dem trygghet til å ta steget mot nullutslipp. Nå ser vi frem til god dialog og innspill til hvordan virkemidlene kan utvikles videre, sier Astrid Hammer Strømman og Karoline Grøv som er virkmemiddelansvarlige for de to programmene.
Viktig tema opp mot valget
Temaet står høyt på NLFs agenda under Arendalsuka, og problemstillingen har allerede blitt løftet flere ganger, både på Landsmøtet i sommer og på NLFs transportturné denne høsten. Vi vil frem mot valget fortsette å fokusere på behovet for mer og bedre ladeinfrastruktur. I tillegg vil vi understreke viktigheten av at støtteordninger er både forutsigbare og tilgjengelige over tid for å skape varige effekter.
