Rask og positiv behandling av vegvesenet
Så fort NLF fikk nyheten om at det hadde vært et jordras på E6 i Levanger som stengte veien i begge retninger, satte forbundet i gang med å søke dispensasjon for regler rundt kjøre- og hviletid.
− Stengingen som følge av raset rammer trafikken fra nord til sør begge veier. Det gir en betydelig økt kjøretid for ruter som normalt ville passert rasstedet og selv om våre medlemsbedrifter legger om og optimaliserer rutene, og bruker anbefalte omkjøringsveier, rekker de ofte ikke å fullføre transportene innenfor kjøre- og hviletidsreglementet, skrev Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF i søknaden.
Med rask saksbehandling fra Statens vegvesen kom vedtaket allerede tidlig lørdagskveld.
− NLF berømmer vegvesenet for rask og positiv behandling av vår søknad. Det er viktig for våre medlemsbedrifter som er ute på veien, også i helgene, for å levere varer, sier Gravråk.
Unntak gjelder fra samme dag
Vegdirektoratet skriver i vedtaket at de anser at denne stengingen av E6, med de påfølgende konsekvensene for forsyningslinjene, må anses som en ekstraordinær omstendighet. På henvendelsestidspunktet er det uklarheter rundt konsekvensene for tungtransporten, men vi er likevel under tvil kommet til at det kan gjøres unntak.
For å gjøre kjøre- og hviletidsreglene overkommelige for sjåførene som rammes, innføres midlertidige unntak fra kjøre- og hviletidsforordningen, gis det følgende unntak fra forordningen:
· Den daglige kjøretid skal ikke overstige 10 timer (opprinnelige 9 timer)
· Ukentlig kjøretid skal ikke overstige 60 timer (opprinnelig 56 timer)
· Sammenlagt kjøretid i løpet av to på hverandre følgende uker skal ikke overstige 100 timer (opprinnelig 90 timer)
· En fører kan ha maksimalt fem reduserte døgnhviler mellom to ukehviler (opprinnelig begrenset til tre).
For kjøretøy med SMART fartsskriver, vil GPS-posisjonen bli avmerket når føreren angir start og sluttland. For kjøretøy med digital fartsskriver generasjon 1, må føreren angi start og sluttsted på en utskrift fra fartsskriver.
Unntaket er fastsatt til å gjelde fra 30. august 2025 til og med 6. september 2025, eller frem til E6 åpner for trafikk dersom dette skjer først.
Tollvesenet åpner for midlertidig grensepassering via Sverige
I tillegg til dispensasjonen fra kjøre- og hviletidsreglene har Tullverket i Sverige vedtatt midlertidige unntak for grensepassering og forenklede anmelderutiner for gods som må fraktes via Sverige som følge av jordraset på E6. Vedtaket gir kommersielle transporter tillatelse til å benytte alternativ rute via E14 Storlien og videre på vei 322/FV72 til Verdal i perioden 30. august til 3. september. Transportene må følge den angitte ruten uten avvik, og det er ikke tillatt å laste, losse eller ta pause på svensk territorium. Videre er det ikke tillatt å frakte restriksjonsbelagte varer.
