Det første som lanseres er støtte til forprosjekt for utslippsfri tungtransport
Dette programmet gir støtte til planlegging før kjøp av elektrisk kjøretøy og lader. Bedrifter kan bruke egne ansatte eller hente inn rådgivning for å lage et solid beslutningsgrunnlag for videre investering. Målet er å senke terskelen for å komme i gang med elektrisk transport.
Første søknadsfrist: 24. november 2025.
Relanserer bedriftslading for tunge kjøretøy
Dette programmet gir støtte til etablering av ladere der kjøretøyene står over tid, for eksempel på depot, ved lasting eller om natten. Fra 2022 til 2024 ble det gitt tilsagn til over 1800 ladepunkter hos bedrifter, og nå er det mulig å søke igjen.
– Mange bedrifter stod uten økonomisk trygghet til å satse på elektrisk tungtransport da støtten til depotlading forsvant i fjor. Det er et viktig gjennomslag for NLF at Enova nå kommer med nye støtteordninger for depotlading og forprosjektering, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.
Gravråk understreker samtidig at NLF har vært opptatt av at alle lastebileiere skal kunne benytte seg av støtteordningen, fra store til små og mellomstore bedrifter. Han påpeker at slik Enova legger opp tildeling av midler nå, vil de som har høye anleggskostnader eller vurderer å investere i batteri, solceller eller andre løsninger, stille bakerst i køen og med et handicap i forhold til de som velger billige løsninger og har lave anleggskostnader.
– Å lage konkurransevridning i en støtteordning er ikke noe myndighetene bør drive med, påpeker Gravråk.
Likevel oppfordrer NLF sine medlemsbedrifter til å søke støtte.
Gir muligheter
– Vi skal følge opp i vår kontakt med Enova, regjering og storting for å sikre støtteordninger som får el-lastebilene ut på veien, sier Gravråk.
Siden ordningen er konkurransebasert, er det foreløpig uklart hvordan rangeringen vil slå ut.
– Derfor er det viktig at alle som planlegger å investere i en ladeløsning, sender inn søknad. Det er også verdt å merke seg muligheten til å få støtte til prosjektering, der det er opptil 50.000 kroner å hente for å dekke både eget arbeid og eventuelle konsulenter, avslutter Gravråk.
Første søknadsfrist for depotlading: 1. desember 2025.
