Inntil en midlertidig løsning for E6 er på plass, må de alternative rutene driftes med samme standard som hovedveien. 

Omkjøringsveiene en del av det nasjonale transportnettet

Raset har ført til store utfordringer for tungtransporten, og mange lastebileiere melder om krevende kjøreforhold på omkjøringsveiene. Nå frykter mange kaos dersom vinteren melder sin ankomst før den midlertidige veien forbi rasstedet er klar.  

Gravråk understreker at det er avgjørende for trafikksikkerheten og fremkommeligheten at disse veiene blir tilstrekkelig brøytet, strødd og vedlikehold gjennom vinteren. 

– Når E6 er stengt, blir omkjøringsveiene en del av det nasjonale transportnettet. Da må de behandles deretter, sier Gravråk. 

NLF forventer at Statens vegvesen og lokale myndigheter tar ansvar og sørger for at vinterdriften styrkes umiddelbart.  

Lovet bedre involvering

Fredag 3. oktober hadde representanter fra NLF et møte med Cato Løkken i Statens vegvesen der de var klare i sine krav. 

Cato Løkken viste stor forståelse for situasjonen og lovet bedre involvering av næringen.  

Lastebilnæringen blir beskyldt for å stå for de største problemene langs veien og da må vi bli tatt med på råd når løsninger skal lages, noe vi nå vil bli. 

Forbundet vil følge saken tett og presse på for nødvendige tiltak. Blant annet vil vi fortsette å kreve gratis ferge selv om fylket har avvist dette kravet etter tre uker. Samferdselsministeren har sagt at det ikke skal stå på penger og dette burde derfor være et enkelt krav å innfri. 

På selve omkjøringsveiene krever NLF økt beredskap for de dagene med behov for ekstra vinterdrift. Blant annet vil vi på de verste dagene kreve at det legges om til ensrettet kjøring på omkjøringsveiene da noe annet ikke er forsvarlig.