Mer penger til vei, men ikke til fylkesveier
I forslag til statsbudsjett 2026 har regjeringen satt av 50,4 milliarder kroner til veiformål, en økning på 7,6 prosent fra fjorårets budsjett. Likevel har de ikke funnet mer penger til den nødvendige oppgraderinga av fylkesveinettet.
– Tilstanden på fylkesveinettet er såpass alvorlig at de i budsjettet skriver om økt risiko på 75 til 80 prosent for å bli drept eller hardt skadd på fylkesvei sammenligna med riksveiene. Da skulle man tro at de også ser behovet for å bruke mer penger på fylkesveiene våre, sier Gravråk.
NLF har tidligere krevd og fått gjennomslag for en kartlegging av tilstanden på fylkesveinettet som er ventet 1. desember i år. Vi forventer at det følges opp med nok penger til å hente inn vedlikeholdsetterslepet og at viktige næringsveier og de mest rasfarlige veiene prioriteres først.
NLF er dessuten kritisk til den økte avgiftsbelastningen som foreslås. Budsjettet legger opp til en økning i bompenger, nå samlet til 21,24 milliarder kroner, og at CO₂-avgiften på diesel og bensin vil øke gradvis mot 2035.
Plass å avvikle hvile viktigere enn lading
Selv om det er mange positive signaler rundt økt satsing på døgnhvileplasser i budsjettet, ser Gravråk med bekymring på ladekrav.
– Mål om 90 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030 er en ambisiøs målsetting av regjeringen, men de sparker bein på egen satsing ved å stille krav om mulighet for lading. NLF har lenge pekt på at det viktigste for våre medlemmer er å kunne parkere for å avvikle den lovpålagte hviletiden, så får lademuligheter komme senere, sier Gravråk.
Det finnes i dag rundt 55 døgnhvileplasser og nasjonal plan for døgnhvileplass anbefaler i snitt 1,5 timers kjøreavstand, og inntil 2,5 timer eller lengre på spesielt lavtrafikkerte strekninger.
– Dersom krav om ladetilgang fører til forsinkelse i utbygging av døgnhvileplasser er det helt håpløst, og kritisk for vår næring, sier han.
Jobber videre med innspill
NLF skal jobbe videre med å gå gjennom forslaget til statsbudsjett og følge opp med innspill til de ulike komiteene. NLF-direktør er spent på forhandlingene i Stortinget og håper på flertall for flere av regjeringas kuttforslag, som gratisfergeordningen og vraking av Stad-tunnelen.
– Gratis ferger har bidratt til kaos og forsinkelser for varetransporten, noen medlemmer melder tilbake om at sjåfører har stått i timeslange køer for å komme seg over fjorden. Forslaget med å avvikle ordningen er fornuftig, sier Gravråk.
Regjeringa ønsker å sette punktum for gratisfergeordningen og erstatter det med en permanent ordning med halverte ferjetakster.
