I en serie artikler møter vi tungbilsjåfører under tretti år, blir litt kjent med dem, hører deres bakgrunn for yrkesvalget, hva de tror om fremtiden i transportnæringen og kanskje om de har tips til andre som vurderer dette yrket. 

Navn: Tore Ruth 

Alder: 28 år 

Bor: Lier 

Jobb: Kjører avfall for Norsk Gjenvinning 

Arbeidsgiver: Lier Billag AS 

Kjører privat: Mercedes Vito med GOD plass 

Sivil status: Samboer 

Det var 13. oktober 2017 og Tore var i militæret, da ett av befalene trakk ham til side og ville ha en prat med han. Beskjeden han hadde var dramatisk - Tores lillebror, Rolf-André, var blitt overkjørt av en lastebil ved Holmenbrua i Drammen, like i nærheten av der han bodde. Ulykken var fatal, og livet til fjortenåringen sto ikke til å redde.  

Etterforskningen viste at det ikke var grunnlag for å mene at sjåføren kunne handlet på noen måte som kunne hatt betydning for utfallet. Saken ble henlagt som intet straffbart forhold.  

Pallene med papp kan veie opptil fire hundre kilo. Foto: Jan Egil Sandstad Pallene med papp kan veie opptil fire hundre kilo. Foto: Jan Egil Sandstad

Høyskolestudier i Kristiansand 

Tore var usikker på hva han skulle gjøre etter førstegangstjenesten.  

– Jeg hadde gått forskerlinjen på Drammen VGS, med fag som matematikk, naturvitenskap og teknologi. Men dette var ikke helt min greie, innrømmer han, og karakterene ble deretter.  

– Jeg hadde jobbet en del i sportsbutikk og hadde erfart at jeg trivdes godt med mennesker og salg. Valget falt derfor på bachelorstudiet i markedsføring og ledelse på høyskolen i Agder, fortsetter han. 

Hjemme igjen, etter tre års studier, gikk det egentlig ganske treg. 

– Jeg manglet motivasjon og visste ikke hva jeg skulle gjøre videre.  Ulykken med lillebror var nok en stor medvirkende årsak til at det var tungt. Det er tøft å miste en bror på denne måten, og det tar tid å komme over det. Jeg tenker på ham hver dag, og særlig når jeg kjører forbi ulykkesstedet, forteller Tore. 

Lier Billag kommer på banen 

En blanding av litt tilfeldigheter og litt bekjentskap gjorde at Tore kom i kontakt med Lier Billag, et lite transportselskap som driver med innhenting og transport av næringsavfall for Norsk Gjenvinnings bedriftskunder. Selskapet trengte hjelp til profilering og markedsføring, og etter hvert dukket det også opp behov for en hjelpemann på en av bilene. Tore takket ja til begge deler. 

Tore og Lier Billag viste seg å være en god match. Han stortrivdes, og eierne i selskapet så at det var potensial i gutten. De ønsket å satse på ham, men han trengte tungbil-lappen. Det ble derfor lagt en fem ukers opplæringsplan med god hjelp av Tungbilskolen. Det ble en veldig spesiell dag for Tore da han skulle kjøre opp for CE-lappen på femårsdagen for brorens død. Oppkjøringen gikk imidlertid prikkfritt, og i dag stortrives han med å kjøre lastebil. 

Papp hentes hos en av kundene. Foto: Jan Egil Sandstad Papp hentes hos en av kundene. Foto: Jan Egil Sandstad

Matavfall og papp 

NLF-Magasinet får være med Tore på en runde med komprimatorbilen, på Hurumlandet en fin oktoberdag. Turen går innom butikker og andre næringsdrivende som har avtale med Norsk Gjenvinning. Vi er innom idylliske steder som Holmsbu og Tofte, før vi returnerer til NG´s anlegg på Lindum utenfor Drammen for å losse avfallet. Mange steder er veien både smal og uoversiktlig, men Tore kjenner bilen og veiene godt, og han ratter Volvoen rolig og erfarent. 

Bilen er utstyrt med to separate kamre. I dag er det matavfall som går i det minste kammeret og papp i det største. Pappen er komprimert og står på Europaller, og det kreves både litt teknikk og krefter for å manøvrer de to hundre kilo tunge pallene. 

Vi kjører dieselbil denne dagen, men Lier Billag var tidlig ute med å satse på el-lastebil også.  

– Jeg er positiv til el, forteller Tore. I hvert fall når det gjelder lastebiler. De er stillegående og komfortable, og det er bra både for sjåfør og omgivelsene. Men det er krevende med ladeinfrastruktur, og noen må jo være villig til å betale merkostnaden. 

Har ambisjoner 

Tore stortrives i sjåførrollen.  

– Det er en morsom jobb hvor jeg får brukt mange sider av meg selv, utdyper han.  

Han setter også pris på friheten i arbeidet, og styrer dagen sin i stor grad selv.  

– Dette skal jeg drive med til jeg blir pensjonist, smiler han. Han legger imidlertid ikke skjul på at han på sikt ønsker å jobbe mer administrativt.  

I dag har han ansvaret for oppsett og drift av alle digitale løsninger i Lier Billag. 

Tore har også engasjert seg i NLF og sitter i dag som kasserer i Drammen Lastebileierforening.  

Rekruttering og markedsføring er de sakene han interesserer seg særlig for, men han poengterer at lokallagenes rolle er først og fremst å bringe medlemmenes interesser og saker videre i NLF.  

– Jeg ble tatt imot med åpne armer i NLF, og det har nok bidratt til at jeg brenner enda mer for yrket. 

Tores ruter sveiper innom idylliske Holmsbu. Foto: Jan Egil Sandstad Tores ruter sveiper innom idylliske Holmsbu. Foto: Jan Egil Sandstad

Aktiv fritid 

Tore forteller at han ikke hadde passet til å kjøre langtransport. Han setter stor pris på å komme hjem etter endt arbeidsdag. Hjemme venter Teddy, en ett år gammel storpuddel som han eier sammen med samboeren.  

– Teddy er svært nysgjerrig og tror alle han møter er lekekamerater, men vi har litt jobb å gjøre for han har noen utfordringer med stress. 

Crossmotorsykkel er en annen stor interesse, og Tore eier flere sykler. Tidligere kjørte han aktivt, men er nok litt mer rusten nå.  

– I januar var en kamerat og jeg i USA i to uker og kjørte på de fantastiske banene de hadde der. Vi var i kjempedårlig form da vi kom og bare i dårlig form da vi dro, gliser han. 

Han mener selv at han har vært heldig, både med yrkesvalg og arbeidsgiver. 

–  Jeg er veldig glad for den tillitten de har vist meg.  

Han skryter også av de supre kollegaene i Lier Billag. 

– Alle er unge til sinns!  Trivsel er utrolig viktig på en arbeidsplass, avslutter den sympatiske Liergutten.