Den første delstrekningen av Nye Veiers E 39-prosjekt Kristiansand-Ålgård åpnet 22. desember. Statssekretær Mette Gundersen fikk æren av...
I årets første nyhetsbrev fra NLF kan man få siste nytt om Transportkonferansen 2022. I tillegg kjører vil både kurs fra NLF-skolen samt digitalt medlemsmøte denne uken.
NLF arrangement
NB!! Transportkonferansen må på grunn av koronarestriksjonene gjøres om til et digitalt arrangement, men vi lover allikevel et spennende og lærerikt program. Les mer her
Transportavtalen - et kurs fra NLF-skolen.
Som en del av kurstilbudet gjennom NLF-skolen gjennomfører vi nå kursmodul 3.5 Transportavtale digitalt fra NLFs studio. Tirsdag 11. januar kl. 18.00 kan du følge kurset
her
Årets første digitale medlemsmøte går av stabelen onsdag 12. januar kl. 18.00. Der treffer du blant annet nestor i Statens Havarikommisjon, Rolf Mellum. Hele programmet finner ut her
NLF nyheter
Regjeringen med ambisiøs plan for å bedre arbeidsforholdene i transportnæringen. Se her
NLF er sterkt kritiske til at Statens vegvesen har droppet tunnelkontroller på Vestlandet, les mer her
Veisalt - bra eller dårlig? Les mer her
Andre nyheter
Investere i biogasskjøretøy? Enova er på banen med støtteordning, saken kan du lese her
Nå skal informasjonsflyten bli bedre i forbindelse med registrering av tunge kjøretøy. Ler mer her
Den første delstrekningen av Nye Veiers E 39-prosjekt Kristiansand-Ålgård åpnet 22. desember. Statssekretær Mette Gundersen fikk æren av...
Den første delstrekningen av Nye Veiers E 39-prosjekt Kristiansand-Ålgård åpnet 22. desember. Statssekretær Mette Gundersen fikk æren av å erklære Mandal øst – Mandal by for åpnet, mer enn et halvt år foran skjema.
Den nye europaveien erstatter ulykkeutsatt strekning mellom Mandal og Kristiansand i Agder som har vært preget av driftsforstyrrelser vinterstid.
– Dette er en kjempeviktig milepæl for ny E 39. Det er blitt jobbet hardt for dette i mange år. Nå lager vi vei som er mye sikrere og som gjør at vi kan holde ulykkestallene nede. Dette strekket har vært svært ulykkesbelastet, talte statssekretær Mette Gundersen under åpningen av det første nye veistykket med firefeltsvei mellom Kristiansand og Stavanger med fartsgrense 110 km/t.
For Nye Veier og totalentreprenør Hæhre har det vært målsetting å få veien ferdig før årets vintersesong setter inn for fullt. Målet ble nådd. Onsdag formiddag ble veiprosjektet i sin helhet påsatt trafikk. Fra før er deler av prosjektet tatt i bruk forløpende etter ferdigstillelse. Nå åpnet de siste sju kilometerne av prosjektet som til sammen består av sju kilometer firefelts E 39 med fartsgrense 110 km/t, samt tilførselsvei både til sentrumsnært Mandal og veisystem nord for prosjektet.
- Trafikkaos vinterstid på E 39 i Vatnebakken er nå historie. Årets vintersesong skal kjøres på en helt ny, trafikksikker vei. Og det får vi til fordi vi åpner mer enn et halvt år før tiden. Vi har sammen med Hæhre bygget en vei som sparer liv, som fjerner møteulykkene og får trafikken effektivt fram. Sistnevnte er særlig viktig for næringstrafikken og for pendlere, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Anleggsarbeidene startet oktober 2019. Byggeperioden er to år og to måneder.
- Vi opplever at ferdigstillelse er blitt til i rekordfart, og vi gjør det godt innenfor budsjettrammen, sier Aanesland.
Det skjer samtidig som vi har ivaretatt de mer myke verdiene. Prosjektet har ytre miljø-verdier hatt en betydelig plass. Som prosjekt sandsvalehotell sammen med Naturvernforbundet lokalt, ivaretakelse av fisk og liv i vann, utviklet matjordplaner og etablert viltløsninger.
- Prosjektet sørger også for en tryggere skolevei og mindre støy for Ime barneskole som har hatt trafikken fra tidligere E 39 nesten helt i skolevegen, trekker Aanesland frem.
Nye Veier har med denne delåpningen levert nesten 90 km med ny, trafikksikker motorvei. Neste høst plusser selskapet på med ytterligere 19 kilometer når naboprosjektet E 39 Kristiansand vest – Mandal åpner.
Nye Veier stiller høye krav til sine leverandører, og har ambisiøse mål om å redusere klimagassutslippene i prosjekter. I tillegg står HMS, seriøsitet og kvalitet sentralt.
- Vi stiller krav om at halvparten av arbeidsstokken skal være faglærte, det sikrer kvalitet. Og vi krever at 7 prosent skal være lærlinger, et signal om at vi er bevisst vårt rekrutteringsansvar til bransjen. Det gir resultater. I underkant av 130 lærlinger har vært innom dette prosjektet. Det er bra, og det er viktig. For i årene som kommer trenger vi de dyktigste veibyggerne, og da må vi ha med oss de unge og nyutdannede som kjenner bransjen vår, sier Aanesland.
Nye Veier-sjefen er tydelig på at målet om tidligere åpning er et resultat av lagspill med mange aktører.
- Totalentreprenøren og deres rådgiver, kommunen med sin administrasjon og sine politikere og vår egen byggherreorganisasjon: Alle har gjort denne tidlige åpningen mulig. Vi har jobbet mot felles mål om å realisere ny, trafikksikker vei så raskt som mulig. Tusen takk for innsatsen, roste Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.
Når det snakkes om det grønne skiftet er det ofte elektrifisering det handler om, men det er Den tyske lastebilprodusenten FAUN står klar...
Når det snakkes om det grønne skiftet er det ofte elektrifisering det handler om, men det er Den tyske lastebilprodusenten FAUN står klar til å levere hydrogendrevne renovasjonsbiler til norske virksomheter i samarbeid med H2 Truck prosjektet.
FAUN leverer renovasjons- og gatefeierbiler som går på alle drivstoff; diesel, batterielektrisk og hydrogen. Flere av deres hydrogendrevne biler kjører nå i europeiske byer, og selskapet er klar til å levere også til Norge.
- Vårt hovedmål er en klimavennlig og utslippsfri transport. Så langt er 20 av våre tunge hydrogenkjøretøy i bruk. I det kommende året vil vi produsere mer enn 100 kjøretøy, sier Patrick Hermanspann, CEO FAUN Group, FAUN Umwelttechnik GmbH & Co.KG.
H2 Truck har som mål å få de første 100 hydrogenlastebilene til Oslo-regionen, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw mener hydrogendrevne renovasjonsbiler er en smart og effektiv måte det offentlige kan være med å forsere overgangen til utslippsfri transport i Norge
– Biogass, er kun tilgjengelig i deler av landet og har også noen begrensninger. Når det gjelder elektriske kjøretøy så rapporterer brukerne om utfordringer med rekkevidde, lang ladetid og redusert nyttelast. Hydrogendrevne biler har noen egenskaper som gir opplagte fordeler for den tjenesten renovasjonsselskapene utfører, sier Jan Carsten Gjerløw, daglig leder i Evig Grønn AS
Smitteverntiltak store deler av året har ikke satt noen demper på kontrollaktiviteten.
Utekontrollørene i Statens vegvesen jobber hver dag for å luke ut kjøretøy som ikke er i god nok stand og førere som ikke følger regelverket.
- Jeg er veldig stolt av jobben som gjøres på alle landets kontrollplasser. Ikke minst det at vi klarer å opprettholde den store aktiviteten vår til tross for smitteverntiltakene vi har levd med de siste årene. Dette er et viktig bidrag til at vi som samfunn kommer enda nærmere målet om null drepte og hardt skadde i trafikken, sier leder for Utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.
I 2021 ble det ble det gjennomført totalt 79 856 tungbilkontroller i Norge, rundt 800 flere enn i 2020. Det ble avdekket feil og mangler i 43 168 kontroller, det tilsvarer 54 prosent. Kjetil Wigdel understreker at dette ikke betyr at det er feil og mangler ved over halvparten av alle vogntog på vegene i Norge.
- De aller fleste tungbilene som kjører på norske veger har alt i orden. At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne, sier Wigdel.
I fjor var omtrent 470 000 tunge kjøretøy innom en av Vegvesenets kontrollplasser. Rundt 80 000 av disse ble plukket ut til en grundigere kontroll, mens det store flertallet fikk kjøre videre etter en kort sjekk.
- Vi er ikke ute etter å forsinke de som har alt i orden, men å stoppe de som ikke følger lover og regler og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter, sier Wigdel.
23 096 av de som ble kontrollert fikk ikke kjøre videre før de hadde rettet opp feil og mangler. Over 12 500 av disse hadde overlast eller manglende lastsikring.
- De som får kjøreforbud fordi bil eller tilhenger veier for mye, må laste om før de får kjøre videre. I fjor ila vi også 3 677 gebyr for overlast. Kjøretøy som er lastet for tungt kan få endret kjøreegenskapene og bli en fare i trafikken. Dårlig lastsikring kan også få fatale følger ute på vegen. De som blir stoppet med dårlig sikret last får ikke fortsette før det er rettet opp, sier Wigdel.
1 729 førere og transportbedrifter ble anmeldt etter kontroller langs vegen i løpet av 2021. Over halvparten av disse kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene.
- Det er bare de mest alvorlige bruddene på kjøre- og hviletidsreglene som blir anmeldt. De som jukser med kjøre- og hviletiden får et ulovlig konkurransefortrinn sammenlignet med de som følger regelverket og de utgjør en fare i trafikken. Ingen vil møte en uopplagt tungtransportsjåfør langs vegen, sier Wigdel.
