NLF

INFORMASJON FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 41/2025

Dato 9.10.25
Husk å melde deg på et av medlemsmøtene Husk å melde deg på et av medlemsmøtene

God dag.

NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

TILBUD OM KOLONNEKJØRING TUNGE KJØRETØY OVER HAUKELI TIL VINTEREN

Statens vegvesen, Mesta og NLF arbeider sammen om å se på kriterier som vi bli satt til de som ønsker å bli med tungbilkolonne. Dette er i de tilfeller Statens vegvesen vil tilby kolonne for tunge kjøretøy over 7.500 kg.

Dette er et tilbud Vegvesenet vil gi etter at det blir stengt for personbiler, og det fremdeles er forsvarlig for tunge kjøretøy. Dette blir et tilbud, og den enkelte bedrift / sjåfør står selvfølgelig fritt til å takke ja til tilbudet om å bli med tungbilkolonnen.

De endelige kravene som vil bli satt for å bli med i kolonnen er ikke ferdige, men det nærmer seg. Vi skal få dette klart til 1. desember. Her er noen av kravene som kan bli stilt til de som takker ja til å bli med i en tungbilkolonne:

 

  • Tettlenka kjetting uten skader. Kjetting skal vere påmontert riktig.
  • Kjøretøyet må ha fungerende boggiløft eller mulighet for trykkavlastning for å øke akseltrykket
  • Drivstofftanken skal vere minimum 50 % full.
  • Minst 5 mm mønsterdybde på alle dekk. Merka med snøfnugg-symbol (3PMSF). Ingen synlige skader.
  • Slepe kroker skal vere montert i original innfestning og klar til bruk. Eventuell "kufanger" må vere fjerna.
  • Sjåfør må vise at de har:  
    • Varme vinterklær. 
    • Mat og drikke for minst 12 timer

Har du innspill til disse kravene trenger vi det raskt: rr@lastebil.no

 

Vi gjør oppmerksom på at dette kun er et tilbud og at det blir samme prosedyrer som før for de som ikke vil bli med i kolonnen.

 

FØLG DRØMMEN – REKRUTTERINGSTURNE

I løpet av seks uker skal «Følg drømmen»-tralla innom hele 40 stopp fra Kirkenes til Vennesla.

Finalen skjer på Oslo Motor Show 24.–26. oktober, der mer enn 50 000 publikummere får møte en bransje som roper etter nye sjåfører. Kanskje er det nettopp her neste generasjon sjåfører finner gnisten.

https://tv.nrk.no/se?v=DVFJ20100225&t=153s

 

I vår region er det stopp på følgende steder neste uke:

15. oktober Haugesund Eikeskogveien 30 - Aksdal

16. oktober Sauda Birkelandsvegen 80 – Sauda

17. oktober Vennesla VGS Kommeren 1 - Vennesla

https://sotin.no/wp-content/uploads/2025/09/Ruteplan-2025-FDIS.pdf

Følg drømmen Sauda Følg drømmen Sauda

 

INGEN POLITIKERE FRA SØRLANDET I TRANSPORT OG KOMMUNIKASJONSKOMITÉEN NÅ HELLER

Heldigvis har vi fått med May Helen Hetland Ervik i transport- og kommunikasjonskomiteen. Hun er valgt inn på Stortinget fra Frp i Rogaland. Da får vi stole på henne.

Hetland Ervik med NLF hos Omdal transport Hetland Ervik med NLF hos Omdal transport

Jørgen Kristiansen fra Krf Agder skal «skygge» transportkomiteen. Dette betyr egentlig at han skal følge litt med her, men han er ikke med i diskusjoner ol.

 

Agder og Rogaland er blant de fylkene som har mest å «sloss» for på veisiden. E18 og E39, RV13 og E134. Dette er veier som ligger langt etter i forhold til store deler av landet. Spesielt hoved fartsårene øst – vest. Vi har Nye veier AS som trenger ressurser, vi har landets desidert høyeste bompengenivå. Det er store trafikksikkerhets utfordringer.

Derfor er det så viktig for oss med transport og kommunikasjonskomitéene. Vi bare en representant på innsiden av denne komitéen fra vår region, og det er i denne komitéen det skjer.

I forrige stortingsperiode hadde vi heller ingen på faste representanter i denne komitéen fra Agder og Rogaland.

 

DA VAR FØRSTE SALVE SPRENGT I RØLDALSTUNNELEN

Arbeidet med den nye Røldalstunnelen på E134 startet mandag og ordfører i Ullensvang sprengte første salva. Tunnelen vil korte ned kjøreveien med 6,5 kilometer. Tunge kjøretøy vil få en redusert reisetid på omtrent 18 minutter. Det blir reduksjon av drivstofforbruk og det sparer igjen miljøet. Veien blir selvfølgelig også mer vintersikker.

Den nye tunnelen skal etter planen åpne på senhøsten 2030. Etter hvert vil entreprenøren jobbe fra begge sider av tunnelen.

 

Stortinget mener tungtrafikken vil få stor nytte ved redusert reisetid og kostnad. Derfor er det lagt til grunn at takstgruppe 2 skal betale tre ganger taksten i takstgruppe 1. Takstgruppe 1 blir 91 kroner og takstgruppe 2 blir 273 kroner.

Se animasjonen her:

https://www.youtube.com/watch?v=Hxvz81Q6DYs

 

EN LYKKE AT SKIPSTUNNEL SKRINLEGGES INNTIL VIDERE

At det skulle brukes opp mot 10 milliarder samferdselskroner på prosjektet hadde vært ille. Vi kan få mye trafikksikker vei for denne summen.

https://www.mtlogistikk.no/sjotransport-skipstunnel-stadt-skipstunnel/store-skrinlegger-stadt-skipstunnel/1147086

 

ØKONOMISK OVERSIKT PER 3. KVARTAL 2025

NHO la forrige uke sine økonomiske tall fra 3. kvartal 2025. Du finner status fra G20 og EU.

Her kan du lese og se film om status:

https://www.nho.no/tema/okonomisk-politikk-og-analyse/artikler/2025/nhos-okonomisk-overblikk---oppsving-tross-usikre-tider/

 

BRANN I TUNNEL

Dette er et viktig tema for deg og din bedrift. Svært mange lastebileiere og sjåfører kjører ofte i tunneler. Da er det viktig å hvite hvordan man skal opptre. Dette bør også være tema for dine sjåfører på samlinger. Vi har samlet litt informasjon hos Statens vegvesen som vi gjengir her:

  • Tunneler er utstyrt med sikkerhetsutstyr som skal benyttes ved brann eller ulykker. Alt utstyr er merket med skilt og koblet mot veitrafikksentralene hos Statens vegvesen.
  • Om mulig så kjør ut av tunnelen, varsle møtende trafikk og ring veitrafikksentralene fra en nødtelefon når du kommer ut. Er det ikke mulig å kjøre ut, så forlat bilen på siden av veien med nød blink på og evakuer til fots.
  • Tunnelen er utstyrt med telefon og brannslukningsapparat, og det er et skilt som viser hvor de er i tunnelen. Bruk nødtelefonen fremfor mobilen, for da vet veitrafikksentralen automatisk hvilken tunnel du er i og hvor i tunnelen du ringer fra.
  • Når du tar i bruk et brannslukningsapparat som er montert i tunnelen, vil det automatisk gå av en brannalarm hos veitrafikksentralen. Det vil da bli satt i gang en prosedyre i samsvar med beredskapsplaner for tunnelen du befinner deg i. 
  • Er bommen nede eller det blinker et rødt lys utenfor tunnelen, har det skjedd en hendelse som gjør at tunnelen er stengt. Kjør aldri inn i en stengt tunnel.

https://www.youtube.com/watch?v=RREAZQ-vuwk

 

TREDJELADSKJØRING MED UTENLANDSKE BILER ØKE

Transportarbeidet i forbindelse med tredjelandskjøring med utenlandske lastebiler utgjorde i alt 4,5 milliarder tonnkilometer i 2024, Tredjelandskjøring utgjorde nesten 56 prosent av transportarbeidet til utenlandske lastebilers kjøring til, fra og i Norge.

Tredjelandskjøring er kjøring mellom to land hvor man selv ikke er hjemmehørende.

Utenlandske lastebiler fraktet 5,7 millioner tonn gods i 2024 i forbindelse med tredjelandskjøring, 16 prosent mer enn i 2023. Andelen var på 54 prosent av den totale mengden som ble fraktet til, fra og i Norge.

Polske lastebiler fraktet 3,2 millioner tonn gods på sine norgesturer i 2024. Lastebilene fra Litauen tok seg av 2,6 millioner tonn, mens svenske lastebiler fraktet 1,6 millioner tonn.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/godstransport-med-lastebil/artikler/tredjelandskjoring-med-utenlandske-lastebiler-pa-vei-opp

 

OG HVA MED KABOTASJE KJØRING

I 2023 var det litauiske lastebiler som utførte mest kabotasjekjøring i Norge, og det samme var tilfellet i 2024. De litauiske lastebilene fraktet 467,6 tusen tonn gods fra ett sted i Norge til et annet sted i Norge, dette utgjorde nesten 37% av alt godset utenlandske lastebiler transporterte i forbindelse med kabotasjekjøring. Polske lastebiler fulgte etter med en markedsandel på 26,1%.

De utenlandske lastebilene transporterte totalt 1,3 millioner tonn gods i kabotasje i Norge i 2024. Det tilsvarer 0,5% av alt gods som ble fraktet med norske og utenlandske lastebiler i Norge. Kabotasje utgjorde 3% av det utførte transportarbeidet.

Norske og utenlandske lastebiler transporterte nærmere 270 millioner tonn gods i Norge, og inn og ut av Norge. Av dette ble 13,6 millioner tonn fraktet inn eller ut av Norge. De utenlandske lastebilene dominerte ved kjøring til og fra Norge, inkludert tredjelandskjøring, og var på 68%, eller 9,2 millioner tonn gods. Norske lastebiler dominerer ved kjøring innenlands.

De utenlandske og norske lastebilene utførte til sammen et transportarbeid på 31,7 milliarder tonnkilometer i 2024. 8,1 milliarder tonnkilometer av totalen ble utført av utenlandske lastebiler. Det er en økning på nesten 3% fra 2023.

 

LØNN – KJØRE HVILETID – KARTFUNKSJON MED OVERSIKT OVER BILER OG HENGERE – ALT I ETT

Med GSFleetManager har Quick Transport nå full oversikt over både biler, tilhengere og sjåfører. Systemets innebygde karttjeneste viser sanntidsdata fra Statens Vegvesen om veiarbeid og trafikk, samtidig som man får en live oversikt over lastebilenes posisjon og sjåførstatus. 
– Å ha én enkel plattform har virkelig endret måten vi jobber daglig på, sier Reime. – Nå har vi full oversikt over hvem som kjører hvilke lastebiler og hvor de befinner seg, noe som styrker både ansvarlighet og sikkerhet. Vi får også kontinuerlig oppdatering om gjeldende regler for kjøre- og hviletid, som sikrer både etterlevelse og trygg drift. 

 
– GSFleetManager har endret måten vi driver transportoperasjonene på, understreker Reime. – Vi håndterer alt fra lokale oppdrag til nasjonale transporter og ADR-leveranser.

For NLF-medlemmer som sliter med ulike systemer og økende krav til flåten, tilbyr GSFleetManager en løsning som faktisk forenkler hverdagen. Partnerskapet mellom GSFleet og NLF står sterkt i transportsektoren, og hjelper selskaper som Quick Transport med å jobbe mer effektivt samtidig som de følger regelverket for kjøre- og hviletid. 

https://www.gsfleet.io/no/kontakt-salg/

Dette er enkelt koblet opp mot Taco online og NLF appen som igjen kan brukes som lønnssystem.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Quick-Transport-samler-alt-i-en-loesning-med-GSFleetManager

 

TENK PÅ DENNE NESTE GANG DU STÅR I KØ

Ifølge VG var det hektisk på Wuzhuang bomstasjon i Kinas. Dette er Kinas største bomstasjon med 36 kjørefelt. Da snakker vi:

https://www.vg.no/nyheter/i/5EPb8X/bilister-i-koe-paa-kinas-stoerste-bomstasjon

 

DET ER MEG DET KOMMER AN PÅ

Hvor mange ganger har vi gitt tilbakemeldinger som «ikke verst» eller «det var ikke dårlig». Tenk på det. Ikke vest nei, hva er verst? Ikke dårlig, hmmmmm. Det er ikke en god tilbakemelding. Samme som vi sier på engelsk, «not bad».

Sannsynligvis mener vi dette positivt. Da bør vi helle kutte ut disse frasene og si at «det var bra». Og si gjerne hvorfor det var bra. Da har vi en god og konstruktiv tilbakemelding som vi tar med oss og vi gjentar det som var bra.

 

GRATIS FROKOST HOS CIRCLE K PÅ ONSDAG

Circle K ønsker å glede våre firmakunder og spanderer derfor rundstykke og en valgfri Circle K juice eller Red bull energidrikk på deg - håper det faller i smak! Tilbudet gjelder onsdag 15. oktober i tidsrommet 06.00 - 10.00 på alle våre fullservicestasjoner. Alt du trenger å gjøre er å vise firmakortet ditt fra Circle K i kassen. Del gjerne tilbudet videre til sjåførene i din bedrift.

Morten har for øvrig alltid en god deal til deg og dine ansatte. Kontakt han for et tilbud: 959 84 519 / morskr@circlekeurope.com

https://www.circlek.no/station-search?manned=TRUE&countries=NO

 

SE NLF SIN SISTE DIGITALE SENDING HER

På onsdag var blant annet nyvalgt leder i transport og kommunikasjonskomitéen Bård Hoksrud på plass i studio.

Du kan sette på sendingen og høre mens du kjører, «bare høre – ikke se»

https://lastebil.no/Aktuelt/Digitale-sendinger/Medlemsmoete-8.oktober

 

ARRANGEMENTER I HØST

Vi har flere arrangementer utover høsten. Det blir bilutstilling på Rolands og Arka Rogaland. Alle agendaene er ikke 100% ferdig, men det er temaer som går igjen:

  • Presentasjon ny regionsjef
  • Presentasjon nytt forbundsstyre medlem fra Agder og Rogaland
  • Utekontrollen – tips – råd og muligheter for spørsmål og kommentarer
  • Vei saker i Rogaland – de viktigste veiprosjektene, når kommer de?
  • Neste generasjon lastebiler – hvordan blir utviklingen på fossil, gass og elektrisk?
  • Hva skjer i NLF – de viktigste sakene akkurat nå. Kom med innspill til nasjonale og regionale saker
  • Risikoklassifisering – dette blir viktigere og viktigere for tidsbruk på kontrollstasjonen

 

Vi skal ikke ha noen agendaer som går over mer enn 1,5 – 2 timer. Etter foredragene er det lapskaus eller pizza. Her er linker til påmelding og program:

 

Rolands 31. oktober: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Rolands-2025

 

Medlemskveld Haugesund 3. november: 3. nov: Medlemsmøte Haugesund

 

Lastebilkveld Arka Rogaland 7. november: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Lastebilkveld-Arka-Rogaland

 

Julemiddag Arendal 28. november: 28. nov: Julemiddag Arendal

 

Du kan også melde deg på til rr@lastebil.no / 90773207

 

 

Ha ei fin helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.mtlogistikk.no/ecomobility-transportplanlegging/ecomobility-lanserer-route-i-norge-og-danmark/1141109

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18670568/vegvesenet-lyser-ut-tidenes-storste-elektrokontrakt-pa-rogfast?publisherId=17847490&lang=no

https://www.trailer.se/artikel/satsningar-pa-infrastruktur-valkomnas-av-sa

https://itd.dk/nyheder/itd-nyt/2025/vejafgiftsboeder-udstedes-ikke-til-flere-lande/

https://www.trailer.se/artikel/nya-krav-pa-vinterdack-for-lastbilar

https://www.mtlogistikk.no/daf-iveco-lastebil/el-lastebilene-gjor-seg-gjeldende-i-et-svakt-lastebilmarked/1144537