NLF

INFORMASJON FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 42/2025

Dato 16.10.25
Følg drømmen turneen i Sauda i går 16.10. Følg drømmen turneen i Sauda i går 16.10.

God dag.

NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

BLI MED PÅ NLF ARRANGEMENTER I KRISTIANSAND, STAVANGER, HAUGESUND OG ARENDAL

Vi har flere arrangementer utover høsten. Det blir bilutstilling på Rolands og Arka Rogaland. Etter det formelle møtet og bespisning på Arka inviterer Tore Sigmundsen til pub tur i Sandnes. Det vil gå felles buss.

 

Her er temaer som går igjen, med litt variasjon fra sted til sted:

  • Presentasjon ny regionsjef
  • Presentasjon nytt forbundsstyre medlem fra Agder og Rogaland
  • Utekontrollen – tips – råd og muligheter for spørsmål og kommentarer
  • Vei saker i Rogaland – de viktigste veiprosjektene, når kommer de?
  • Neste generasjon lastebiler – hvordan blir utviklingen på fossil, gass og elektrisk?
  • Hva skjer i NLF – de viktigste sakene akkurat nå. Kom med innspill til nasjonale og regionale saker
  • Risikoklassifisering – dette blir viktigere og viktigere for tidsbruk på kontrollstasjonen

 

Vi skal ikke ha noen agendaer som går over mer enn 1,5 – 2 timer. Etter foredragene er det lapskaus eller pizza. Her er linker til påmelding og program:

 

Rolands 31. oktober: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Rolands-2025

Rolands 2024 Rolands 2024

 

Medlemskveld Haugesund 3. november: 3. nov: Medlemsmøte Haugesund

 

Lastebilkveld Arka Rogaland 7. november med påfølgende pub tur: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Lastebilkveld-Arka-Rogaland

Medlemskveld Stavanger 2023 Medlemskveld Stavanger 2023

 

Julemiddag Arendal 28. november: 28. nov: Julemiddag Arendal

 

Du kan også melde deg på til rr@lastebil.no / 90773207

 

RØYSKÅR KRYSSET E39

Vi har sendt følgende melding til Nye veier AS og Statens vegvesen:

Vi får tilbakemeldinger fra krysset på Røyskår. Her kommer lastebiler fra «gamle E39» og skal ut der den nye E39 og gamle møtes ved Røyskår. Her er fartsgrensa på nyveien 80. Når du kommer fra Lyngdal og skal vestover er dette blitt skikkelig skummelt. Og når det til vinteren i tillegg kommer snø og akselerasjonen blir vanskeligere enn i dag, blir dette et farlig kryss.

Her må dere vurdere å sette ned fartsgrensa, ha en rundkjøring eller lignende før det skjer en ulykke.  

 

Det er lenge siden vi sendte denne, og ulykker har skjedd. Vi har purret og nå må noe skje. Dette blir livsfarlig inn i vinteren med lastebiler som kommer fra Lyngdal på gammel E39 og skal vestover på nye E39. Dette krysset er rett og slett livsfarlig. Når man kommer i nedoverbakke på nye E39 inn mot Røyskårkrysset er man litt fartsblind. Fra 110 km sone.

T-krysset på Røyskår T-krysset på Røyskår

 

LITT FRA STATSBUDSJETTET

Nå er det bare et forslag til budsjett. Når Sp, MDG, SV og Rødt har satt sitt preg på det er det nok endret betydelig.

Når det gjelder vei er det ikke mye å skrive hjem i Agder. Sånn var det.

 

I Rogaland er det derimot flere positive signaler. Det hyggeligste er E39 Figgjo – Ålgård. Denne forferdelige flaskehalsen.

Det legges opp til å bruke bompenger fra Bypakke Nord-Jæren til forberedende arbeider på prosjektene E39 Figgjo–Ålgård og E39 Smiene–Harestad i Rogaland. Med budsjettforslaget er det prioritert prosjektstart på E39 Figgjo–Ålgård.

For E39 Smiene–Harestad fortsetter arbeidet slik at fremdriften tilpasses åpningen av E39 Rogfast. Det er viktig at dette tilpasses åpning av tunnelen.

For prosjektet E39 Lyngdal vest–Ålgård i Agder og Rogaland er det i 2025 planoppstart for delstrekningen Bilstad–Bue.

 

Når det gjelder Figgjo – Ålgård kan vi nok sende en hilsen til en statssekretær i Samferdselsdepartementet, så takk for den!

 

Avgiftsøkning på veibruksavgiften utgjør 31 øre per liter. 

CO2 avgiften øker fra 3,79 til 4.42.

Altså en økning på 94 øre per liter.

 

I og med at det ikke er CO2 avgift på biodrivstoff er det kanskje i 2026 at HVO100 blir billigere enn diesel? I så fall vi Regjeringen får kraftige kutt i CO2 for da vi selvfølgelig mange velge dette drivstoffet. Da vi det også produseres og forbrukes mer HVO100 eller tilsvarende biodrivstoff på bekostning av diesel. Og vipps får Regjeringen en CO2 nedgang de neppe hadde tenkt som en konsekvens av statsbudsjettet.

 

Tilskudd til Nye Veier AS er foreslått til ca. 7 milliarder.

Det totale samferdselsbudsjettet er på 102 milliarder. Av dette er ca. halvparten vei.

Ca. 42 milliarder går da til Statens vegvesen. I 2024 var personalkostnader i Vegvesenet ca. 4,7 milliarder og konsulentbruk ca. 2,3 milliarder. Det vil si ca. det samme som totalrammen til Nye veier AS.

 

Det er heftige summer vi operer med i Statsbudsjettet. Totalt er inntektene 1.721 milliarder. Utgiftene er 2.164 milliarder kroner.

Forskjellen mellom inntekter og utgifter gir en netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten på 521,3 milliarder. Utenom lånetransaksjoner og petroleumsvirksomheten har statsbudsjettet et underskudd på 452,2 milliarder kroner. Dette underskuddet dekkes fra Statens pensjonsfond utland.

 

SKREDSIKRING I SULDAL.

Anleggsarbeidene vil starte i løpet av vinteren 2025, og prosjektet har en forventet byggetid på rundt tre år. Målet er ferdigstillelse i slutten av 2029. 
- Nå starter bygging av tunnel og skredsikring på strekningen fra Lovraeidet til Rødsliane i Suldal. Det vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet for både fastboende og næringslivet på riksveg 13 gjennom Ryfylke, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. 
- Anleggsarbeidene vil by på utfordringer undervegs der påhuggsområdet ved Lovrafjorden er nok den mest utfordrende anleggsteknisk, sier prosjektleder Geir Strømstad i Statens vegvesen.

 

EN FØRERLØS LASTEBIL KRYSSER EN LANDEGRENSE

Yrkesbil har forrige uka en artikkel om Einride. De skriver bl. annet:

Det svenske transport-tech-selskapet Einride, som står bak det autonome kjøretøyet, hevder dette er første gang i verden at en førerløs, elektrisk lastebil har krysset en landegrense.

Grensekryssinger med autonome kjøretøy er spesielt utfordrende på grunn av ulike nasjonale regelverk, tekniske hindringer som varierende veiskilting, og ikke minst tollprosedyrer. 

For å løse utfordringene med tollklarering, som normalt håndteres av en sjåfør, har Tolletaten vært en viktig støttespiller. 

Einride integrerte sine systemer med  Norges nye digitale tolløsning, Digitoll, via sin partner Q-Free. 

Dette gjorde det mulig å forhånds deklarere varene digitalt og skape en sømløs prosess ved grensepasseringen skriver Yrkesbil.

https://www.logistikkinside.no/autonome-lastebiler-eu-forerlos/eu-vil-ha-felles-regelverk-for-forerlose-lastebiler/1145831

 

DIGI TOLL – GJØR DEG KLAR

Det er viktig å være forberedt på innføringen som kommer. Her er informasjon som er viktig for dere som krysser grensen.

All informasjon om transportmidler, last og grensepassering må sendes digitalt til Tolletaten.  

Sending av deklarasjon er obligatorisk før eller senest ved grensepassering, og fristen for å sende inn informasjon er inntil 5 dager før ankomst. 

Dersom det ikke er behov for kontroll, kan varene frigjøres automatisk ved grensen. 

Muligheten for å fortolle varer opptil 10 dager etter grensepassering fjernes. 

Fra 1. februar 2026 innføres krav om å sende inn opplysninger digitalt.

https://www.toll.no/no/bedrift/alt-om-digitoll/dette-er-digitoll

 

BRANN I TUNNEL

Dette er et viktig tema for deg og din bedrift. Svært mange lastebileiere og sjåfører kjører ofte i tunneler. Da er det viktig å hvite hvordan man skal opptre. Dette bør også være tema for dine sjåfører på samlinger. Vi har samlet litt informasjon hos Statens vegvesen som vi gjengir her:

  • Tunneler er utstyrt med sikkerhetsutstyr som skal benyttes ved brann eller ulykker. Alt utstyr er merket med skilt og koblet mot veitrafikksentralene hos Statens vegvesen.
  • Om mulig så kjør ut av tunnelen, varsle møtende trafikk og ring veitrafikksentralene fra en nødtelefon når du kommer ut. Er det ikke mulig å kjøre ut, så forlat bilen på siden av veien med nød blink på og evakuer til fots.
  • Tunnelen er utstyrt med telefon og brannslukningsapparat, og det er et skilt som viser hvor de er i tunnelen. Bruk nødtelefonen fremfor mobilen, for da vet veitrafikksentralen automatisk hvilken tunnel du er i og hvor i tunnelen du ringer fra.
  • Når du tar i bruk et brannslukningsapparat som er montert i tunnelen, vil det automatisk gå av en brannalarm hos veitrafikksentralen. Det vil da bli satt i gang en prosedyre i samsvar med beredskapsplaner for tunnelen du befinner deg i. 
  • Er bommen nede eller det blinker et rødt lys utenfor tunnelen, har det skjedd en hendelse som gjør at tunnelen er stengt. Kjør aldri inn i en stengt tunnel.

https://www.youtube.com/watch?v=RREAZQ-vuwk

 

DET ER MEG DET KOMMER AN PÅ

Det er ikke alltid vi som bestemmer hva som skjer, at det skjer eller når det skjer. Men det er vi som bestemmer hvordan vi reagerer og mestrer det som skjer. De fleste av oss har opplevd å plutselig få livet snudd på hodet. Uansett er det viktig å så fort som mulig akseptere sitasjonen som den er.  Jo fortere vi klarer å akseptere situasjonen eller forandringen, jo raskere kommer vi i gang med å mestre den. Si til deg selv "jeg er sterk nok til å mestre det. Det kan muligens bli vanskelig, men det er mulig. Da blir det raskere mulig.

 

SPØRREUNDERSØKELSE OM SJÅFØRMANGEL – VI SETTER PRIS PÅ DITT SVAR PÅ DENNE

Vi minner alle om spørreundersøkelsen om sjåførmangel.

NLF har lenge hatt fokus på sjåførmangel. Vi samarbeider derfor med IRU for å fremskaffe korrekte tall for hvor stor utfordringen er.  IRUs årlige spørreundersøkelse er nettopp sendt ut.  NLFs medlemmer har de siste årene gitt gode bidrag til denne IRU-undersøkelsen. Det setter vi stor pris på. Takk for at dere vil bidra i år også.

https://www.surveymonkey.com/r/3W69PQJ?lang=no

 

25% RABATT PÅ MAT HOS CIRCLE K

Dette er et eksklusivt tilbud som kun tilbys NLF-medlemmer. Dette gir deg muligheten til å få 25 prosent rabatt på en rekke matretter som baguetter, sandwicher, burgere og matpakker.

  

Logg deg inn på NLF-appen og få betjeningen til å scanne Truck Deal-strekkoden, som du finner under fanen medlemskort i appen.

Kode rabatt CK Kode rabatt CK

 

NYE MEDLEMMER

Vi ønsker Ingar Gustavsen AS i Stavanger, Sagbakken AS v/ Herman Berg fra Aksdal og 2xA Solutions AS fra Sandnes velkommen som nye medlemmer.

 

Ha en fin fredag og god helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-42-2025

 

Fra media:

https://www.trailer.se/artikel/mycket-underhall-och-fa-nya-vagar-fram-till-2037

https://www.nettavisen.no/nyheter/lastebilene-far-kraftig-bompengeokning-henger-ikke-pa-greip/s/5-95-2655418

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18682321/lyser-ut-verdas-lengste-tunneloppgradering?publisherId=17847490&lang=no

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Frode-Bjoennes-aapner-fremtidens-ladeanlegg-for-tungtransport