NLF

INFORMASJON FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 43/2025

Dato 23.10.25
Husk å melde deg på lastebilkvelden 7.11. med påfølgende pub tur Husk å melde deg på lastebilkvelden 7.11. med påfølgende pub tur

God dag.

NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

STENGT VEI OG KOLONNER PÅ E39 VED SIRA

Vi har forsøkt å få justert tidene for kolonnekjøring i forbindelse med arbeidet i Siratunnelen, uten hell. Å stenge allerede kl. 21.00 på hverdager er for tidlig og paradokset er at de på fredag, lørdag og søndag har valgt å utsette stengningen til kl. 22.00. Ja, du leste riktig: det er altså når næringen er på det laveste at Vegvesenet strekker åpningstiden. Når den virkelig trengs på hverdager, knipser de den inn og sier «deal with it». Helt utrolig.

 

Det er vanskelig å skjule irritasjonen over at Statens vegvesen tilsynelatende ikke tar hensyn til lastebilnæringen, den bransjen som faktisk holder hjulene i samfunnet i gang. Da rassikringen på Sira ble gjennomført, spurte Vegvesenet hva som passet næringslivet best. Den dialogen er åpenbart historie. Nå er det kun «tut og kjør», og næringslivet må tilpasse seg etter deres premisser.

Vi har arbeidsplaner som ifølge Arbeidstilsynet skal være ute til sjåførene 14 dager før arbeid startes. Hvordan skal vi overholde lovverket når Vegvesenet sender spontane pålegg og endringer? Dette er bare ett eksempel på hvor introvert og uforutsigbart et prosjekt kan være.

 

Her er altså tidene vi nå «må forholde oss til» etter ordre fra statsmakten:

  • Ledebilkjøring fra 20.00–21.00 for opprigg i tunnelen med maskiner og utstyr.
  • Stengt fra kl. 21.00, med åpning kl. 23.00, 01.00, 03.00 og 05.00.
  • Fri ferdsel igjen fra kl. 06.00 til 20.00.
  • Fredag–søndag: stengningen utsettes til kl. 22.00, altså når næringstrafikken er nesten fraværende.

Kort sagt: Vegvesenet prioriterer fri ferdsel når ingen egentlig trenger veien, og stenger den når næringen har mest behov. Logikken er… ubegripelig.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18689444/arbeid-i-e39-siratunnelen?publisherId=17847490&lang=no

 

E134 STENGES TO NETTER I ØLEN

E134 Dørheim, Ølen stengt natt til 27.10. og natt til 28.10.25

Stengt 00.00 – 05.00 begge netter.

Resten av uka vil det være manuell dirigering på natt mellom kl 1900 – 0700.

Det er kort varsel og her er forklaringen fra Vegvesenet:

«Stikkrennene er så mye skadet at det er snakk om tidsspørsmål før de kollapset helt (vi har stort synkehull der, så vi er bare nødt å gjøre dette)».

Dette kunne vært gjort i en helg, men…….

 

RØYSKÅR KRYSSET E39

Vi skrev forrige uke om innspill vi hadde til Nye veier AS i forbindelse med T kysset der gammel E39 skal inn på nye E39 ved Røyskår. Det var det viktig for oss at det ble gjort noe med før vinteren, eller faktisk ASAP. Det er et livsfarlig kryss.

Nå har vi fått denne e-posten fra Nye veier AS:

  • Hastighetsmåling / måling av trafikkmengde: Det er ikke nødvendig med hastighetsmåling for å vurdere nedsatt hastigheten i kryssområdet. Vi ønsker likevel å gjennomføre både hastighetsmåling og trafikktelling for å få eksakte tall på hvordan trafikken fordeler seg i avkjøringsfelt til Lyngdal, amt inn mot krysset fra Lyngdal.

 

  • Nedsatt hastighet i kryssområdet: Det er besluttet å sette hastigheten i kryssområdet ned til 60km/t. Nye Veier utarbeider forslag til skiltplan som sendes SVV for behandling og vedtak.

 

  • Fartsreduserende tiltak som «rumlefelt»: Det er besluttet å etablere «rumlefelt» inn mot krysset. Dette for å øke oppmerksomheten og få ned fartsnivået. Nye Veier utarbeider forslag til oppmerkingsplan og sender denne til SVV for behandling og vedtak. 

 

  • Stop-regulering i stedet for vikeplikt: Det er besluttet å innføre stop-regulering i stedet for vikeplikt for trafikanter som kommer fra Lyngdal. Dette benyttes sjelden, men har større respekt hos trafikanter enn vikeplikt. Nye Veier innarbeider dette i forslag til ny skiltplan for kryssområdet. Dersom en slik regulering skulle vise seg å bli utfordrende knyttet til høybrekk ved vikelinje (stigning opp mot krysset) kan man vurdere å reversere beslutningen.

 

Vi vil utføre strakstiltakene så snart vedtak fra Statens vegvesen foreligger.

I tillegg vil NV ha overvåking av kryssområdet via kamera på stedet. Dette for å følge tettere med på hvordan trafikken flyter i området og hvordan trafikantadferden er både før og etter tiltak.

De mer langsiktige tiltakene er ikke avklart, de jobbes det med.

 

Takk til Nye veier for oppfølging av trafikksituasjonen i Røyskår krysset.

 

BOMPENGER PÅ E39 I PRAKSIS

Det heter så fint at ny vei skal bygge større bo og arbeidsmarkeds områder. Og det stemmer for de som har ressurser til å betale bompenger eller når veien er nedbetalt.

Nå skal Umoe Mandal ansette mellom 100 og 200 de neste årene. De trenger mye forskjellig kompetanse for å bygge 25 nye små marinefartøy for det engelske forsvaret.

Et av de kritiske punktene Umoe Mandal-sjef Tom Fidjeland skisserer, er bompenger. Dette vil gjøre det vanskeligere å skaffe arbeidskraft fra Kristiansandsområdet.

Igjen ser vi hvor galt det blir med så høye bompenger på nye E39 fra Kristiansand og vestover.

Direktøren sier: «Når du jobber som operatør har du ikke råd til å bo i Kristiansand og pendle til Mandal. Det vil koste den ansatte 60.000 i året bare i bompenger».

 

TKV

Transport korridor vest er viktig for tungtransporten. Det er mye aktivitet i Risavika havn og omliggende bedrifter.

Denne uke var NLF på møte hos Rogaland FK i forbindelse med veien videre nordover fra Kontinentalveien (veien ned til havna). Sammen med logistikkforeningen, Stavanger havn og næringsforeningen ser vi på løsninger som er effektive for næringstransporten og reduserer kostandene i prosjektet. Bjørn Røstad fra SR Group er også en viktig del av arbeidsgruppa.

Vi har fokus på rullende hjul og at næringstrafikken ikke skal stoppe opp. Det er en lydhør fylkeskommune som vi håper vil ta med vår argumentasjon. Rundkjøringa i Kontinentalkrysset er et resultat av et slikt samarbeide, og den fungerer utmerket.

Kontinentalveien X TKV Kontinentalveien X TKV

 

TIL DERE SOM BRUKER E134

Statens vegvesen er i gang med å bygge nye Kobbervoll bru. Fra fredag 31. oktober kl. 20 til mandag 3. november kl. 06 blir E134 stengt for å montere ny bru.

Mens E134 er stengt blir det skiltet omkjøring.

  • For trafikanter fra Kongsberg blir det omkjøring via fv. 40 videre fv. 37 til Gransherad så fv. 361 til Ørvella.
  • For trafikanter fra Notodden blir det omkjøring via fv. 3344.

 

TIPS FOR VINTEREN

Tips for vinteren er tilbake.

Her finner du det meste du trenger for vinteren, på flere språk:

https://lastebil.no/Tips-for-vinteren

 

KOSTNADSINDEKS Q3 2025

Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport steg fra 3. kvartal 2024 til 3. kvartal 2025 med 3,2 prosent.

Den steg med 1,3 prosent fra 2. kvartal til 3. kvartal 2025.

Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 2,8 prosent fra 2. kvartal til 3. kvartal 2025. Fra 3. kvartal 2024 til 3. kvartal 2025 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 6,1 prosent.

Her finner du detaljene i indeksen. Får du ikke logget deg inn kan du bare kontakte meg:

https://lastebil.no/content/download/362134/6294179/version/1/file/KILT%20heftet_2025_3-kv%20RIKTIG.pdf

 

SPØRREUNDERSØKELSE OM SJÅFØRMANGEL – VI SETTER PRIS PÅ DITT SVAR PÅ DENNE

Vi minner alle om spørreundersøkelsen om sjåførmangel.

NLF har lenge hatt fokus på sjåførmangel. Vi samarbeider derfor med IRU for å fremskaffe korrekte tall for hvor stor utfordringen er.  IRUs årlige spørreundersøkelse er nettopp sendt ut.  NLFs medlemmer har de siste årene gitt gode bidrag til denne IRU-undersøkelsen. Det setter vi stor pris på. Takk for at dere vil bidra i år også.

https://www.surveymonkey.com/r/3W69PQJ?lang=no

 

VEGVESENET OG FYLKET GÅR SAMMEN OM DRIFTSKONTRAKT

Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune går sammen og lyser nå ut en ny felles driftskontrakt for riks- og fylkesvegene i Telemark vest.

Kontrakten omfatter drift- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger, europaveger og fylkesveger med gang- og sykkelveger samt tilhørende sideanlegg og installasjoner i kommunene Bykle, Kviteseid, Nissedal, Tokke, Ullensvang, Fyresdal, Nome, Drangedal og Vinje.

For vår del er det RV9 og E134 som er viktig.

Vi håper at vi får mer vedlikehold for pengene i denne type kontrakt der det samarbeides. Utfordringen er at det blir vanskelig for små entreprenører.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2025/10/vegvesenet-og-fylkeskommunen-gar-sammen-om-driftskontrakt-for-telemark-vest/

 

NORSKE TRUCKERS ER I GANG IGJEN

Etter to sesonger fylt med dramatikk, kjetting og latter, har Norske Truckers vist oss en reise få andre tv-serier kan matche. Nå fortsetter eventyret når sesong 3 ruller ut på Viaplay 20. oktober – og det blir langt fra tomgangskjøring. 

Du kan se det direkte på TV3+ mandager framover eller på Viaplay.

 

ET ER MEG DET KOMMER AN PÅ

Det gjelder å tenke positivt. Dette er ikke bare en farse, det hjelper. Tenke muligheter, tenke løsninger og være offensiv. «Det kan nok være mulig, men det blir fryktelig vanskelig». Ja da blir det vanskelig.

«Det kan nok være mulig, men dette skal vi løse». Ja da gjør vi det.

Visse forandringer går så sakte at du nesten ikke merker det, andre skjer så fort at den ikke merker deg……

 

BLI MED PÅ NLF ARRANGEMENTER I KRISTIANSAND, STAVANGER, HAUGESUND OG ARENDAL

Vi har flere arrangementer utover høsten. Det blir bilutstilling på Rolands og Arka Rogaland. Etter det formelle møtet og bespisning på Arka inviterer Tore Sigmundsen til pub tur i Sandnes. Det vil gå felles buss.

 

Her er temaer som går igjen, med litt variasjon fra sted til sted:

  • Presentasjon ny regionsjef
  • Presentasjon nytt forbundsstyre medlem fra Agder og Rogaland
  • Utekontrollen – tips – råd og muligheter for spørsmål og kommentarer
  • Vei saker i Rogaland – de viktigste veiprosjektene, når kommer de?
  • Neste generasjon lastebiler – hvordan blir utviklingen på fossil, gass og elektrisk? Scania og Volvo
  • Hva skjer i NLF Agder og Rogaland – de viktigste sakene akkurat nå. Kom med innspill til nasjonale og regionale saker
  • Risikoklassifisering og nattarbeid – dette blir viktigere og viktigere for tidsbruk på kontrollstasjonen

 

Vi skal ikke ha noen agendaer som går over mer enn 1,5 – 2 timer. Etter foredragene er det lapskaus eller pizza. Her er linker til påmelding og program:

 

Rolands 31. oktober: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Rolands-2025

 

Medlemskveld Haugesund 3. november: 3. nov: Medlemsmøte Haugesund

 

Lastebilkveld Arka Rogaland 7. november med påfølgende pub tur: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Lastebilkveld-Arka-Rogaland

 

Julemiddag Arendal 28. november: 28. nov: Julemiddag Arendal

 

Du kan også melde deg på til rr@lastebil.no / 90773207

 

NYTT MEDLEM

Vi ønsker J.A.L Transport AS fra Kristiansand velkommen som nytt medlem.

 

God helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-43-2025

 

Fra media:

https://www.yrkesbil.no/dekk-dekk-felg-dekkverksted/dette-er-reglene-for-kjetting-og-vinterdekk-pa-tunge-kjoretoy/4149230

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18697072/oppstart-av-fjellsikringsarbeid-pa-rv-13-lovraeidet-rodsliane?publisherId=17847490&lang=no

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/vgv3bm/krever-bomsatsene-satt-ned (+)

https://www.mtlogistikk.no/klima-sjotransport-utslipp/nye-beregninger-sjotransport-slipper-ut-langt-mindre-co-enn-antatt-og-langt-mindre-enn-lastebil/1154820

https://www.yrkesbil.no/salting-statens-havarikommisjon-trafikkulykker/en-omkom-teknisk-feil-pa-saltspreder-gjorde-at-strekningen-ikke-var-saltet/4149160

https://www.mtlogistikk.no/enorm-trafikkokning-over-svinesund/1153773