Godt oppmøte i Haugesund mandag, husk å melde deg på hos Arka i dag
God dag.
NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
VIL DU MED PÅ LASTEBILKVELD PÅ ARKA I KVELD OG EN TUR PÅ PUBEN I SANDNES ETTERPÅ?
Det blir en fin samling på Arka i kveld 7. november. Det blir bilutstilling, og flere leverandører kommer også. Slik det ser ut nå blir det ca. 70, men om du har glemt å melde deg på skal vi få tak i flere stoler og mer lapskaus. Men meld i fra ASAP.
Nå har også forbundsleder Tore Velten meldt sin ankomst.
Arrangementet er også for leverandører til og andre med interesse for næringen.
Her er programmet:
18.00 Velkommen - Tore Sigmundsen
18.05 Presentasjon nytt forbundsstyre medlem - Lars R Grimestad
18.15 Risiko klassifisering - Jone Klingsheim
18.35 Utekontrollen - Espen Heitmann SVV
18.50 Neste generasjon biler - Arild Netland Norsk Scania
19.05 Riksveier Sør-Rogaland samt E39 nordover - Henry Damman og Geir Strømstad Statens vegvesen
19.30 Rikets tilstand - Tore Velten forbundsleder
19.55 Arka har ordet
20.05 Ny regionsjef presenteres - Tore Sigmundsen
Ca. 20.15 Jørgens magiske lapskaus serveres
Ca. 2130 Tore Sigmundsen inviterer til pub tur i Sandnes
Påmelding her:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Lastebilkveld-Arka-Rogaland
Husk også julemiddag Arendal 28. november. Dette blir første mulighet til å møte den nye regionsjefen Farrah Løvdal (det kommer en nærmere presentasjon i nyhetsbrevet neste fredag).
Her kommer også fjorårets suksess foredragsholdere. Det er Vegvesenet som stiller med Marianne Øhrn og Tore Jan Hansen.
I tillegg har Roar Osen innlegg og NLF Agder.
Påmelding her:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Julemiddag-Arendal-28.-november
KONTINUERLIG KOLONNE MED LEDEBIL PÅ E39 VED SIRA – SLUTT PÅ STENGT VEI PÅ KVELD OG NATT
Vi var særdeles oppgitt over hvordan Statens vegvesen håndterte stengningen og kolonnekjøringen i Siratunellen på E39. Sjeldent høyt blodtrykk og puls under samtaler med Statens vegvesen.
Nå har imidlertid Statens vegvesen og entreprenør virkelig lagt seg i selen.
Det blir kontinuerlig kolonnekjøring gjennom tunellen på kveld og nattestid med følgebil heretter.
Så da er blodtrykket senket og pulsen tilbake på det normale.
Godt jobba Statens vegvesen!
TUNGBILKOLONNE HAUKELI
Det har vært mye debatt denne uka om tungbil kolonne på Haukeli.
Vi glemmer lett historien, men dette er kun en prøveordning som skal prøves ut ihht stortingsvedtaket:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=102118
Så gav departementet Statens vegvesen et tildelingsbrev der de får i oppdrag å teste ut ordningen:
I tråd med vedtaket ber Samferdselsdepartementet Statens vegvesen om å iverksette nødvendige tiltak som bidrar til oppstart av et prøveprosjekt for tungbilkolonne over Haukeli, med sikte på oppstart allerede vinteren 2025/2026.
Dette er en kolonne som skal gå når personbiler ikke kan være med over fjellet. Dvs at det er ekstreme værforhold. Derfor krever dette svært strenge tiltak for å bli med. Skal vi lykkes med en prøveordning må tiltakene være strenge. Det er selvfølgelig her det kommer mange meninger, og det har vi respekt for. Likevel er dette en helt frivillig ordning. Man kan som før vente på den ordinære kolonnen eller kjøre langs kysten.
Skal man bli med kolonne i dette været må vi ha noen regler utover det vanlige ellers hadde ikke dette hatt noen hensikt. Da kunne vi jo bare hatt ordinære kolonner, men vi ønsker å få over flere vogntog i vinter enn tidligere.
FASEPLANER LIAMYRENE E134
Vegvesenet hadde ne presentasjon i Haugesund mandag 3. november. Her ble faseplaner for arbeidet på Liamyrene vist fram. Her er presentasjonen:
https://media.lastebil.no/public/Faseplaner_Liamyrane_E134.pdf
SKREDTÅRN ER SATT OPP FOR Å UTLØSE SKRED KONTROLLERT
De mest skred utsatte fjellovergangene i Sør-Norge har fått nye skredtårn på plass før vinteren, for å hindre ukontrollerte snøskred mot åpen vei
I sommer og høst er det bygd 23 skredtårn på E134 Haukelifjell. Snøskredtårn er faste installasjoner som kan fjernstyres via en app. Herifra kan skred løses ut kunstig.
Slik hjelper Statens vegvesen naturen med å holde veiene åpne og trygge. I tillegg til faren for snøskred over åpen veg, kan veier bli stengte når det er fare for skred.
Men i stedet for å stenge vegen mens naturen går sin gang, kan skred løsest ut fra skredtårna og ved hjelp av sprengstoff eller gass. Dermed får også entreprenørene som drifter fjellovergangene ei tryggere arbeidshverdag.
REPRESENTANTFORSLAG I STORTINGET OM Å REDUSERE BOMPENGEBELASTNINGEN VEST FOR KRISTIANSAND
I forslaget fra bl. annet May Helen Hetland Ervik, Alf Erik Andersen, Marius Arion Nilsen, Stian Storbukås og Kristoffer Sivertsen fra vår region heter det:
«Resultatet av de høye bomtakstene sees tydelig ved at trafikktallene er vesentlig lavere enn estimert på ny vei, og vedvarende høy på sideveier. Det koster nå hele 127 kr å kjøre hele strekningen for en personbil hver vei. Lastebiler må ut med hele 762 kr tur-retur for å bruke ny vei mellom Kristiansand og Mandal, og det kan bli enda mer. Virkningen av enda høyere bomtakster er at bilistene og næringslivet finner andre alternativer, og trafikkgrunnlaget vil svikte».
Forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå bompengeopplegget for E39 Mandal–Kristiansand med bakgrunn i de endringer som er gjennomført for rv. 13 Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med forslag som vil redusere bompengebelastningen i veiprosjektet».
Fra debatten på årsmøtet i år som var i Mandal. Andersen TH
E6 FORBI RASSTEDET ÅPNER LØRDAG
Lørdag 8. november rundt klokken 14 åpner den midlertidige veien forbi rasstedet i Levanger.
– Det har vært viktig å få på plass en trygg E6 forbi rasstedet raskt. Jeg vil berømme Statens vegvesen og alle fagfolka som har stått på for å få på plass den midlertidige veien så raskt og effektivt som de har gjort. Dette gir forutsigbarhet, trygghet og bedre fremkommelighet for både lokalbefolkningen og næringslivet, som nå vil slippe lange omkjøringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Siden skredet ved Nesvatnet 30. august tok med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen har Statens vegvesen jobbet på spreng for å få på plass en midlertidig E6 forbi rasstedet.
HMS KORT VAREBIL
Nå blir det påbudt med HMS-kort i varebilbransjen
1. januar 2026 innføres det krav om HMS-kort i varebilbransjen. Sjåfører og medhjelpere som frakter andres varer med varebil eller personbil, må da ha synlig HMS-kort på jobb.
Dette gjelder varebil, under 3500 kg (EL 4250 kg).
«Forskrift om HMS-kort for varetransport med bil» gjelder for virksomheter som frakter andres varer som en tjeneste.
Derimot gjelder ikke kravet når virksomheten kun frakter egne varer, som når en baker leverer bakervarer til sine egne utsalgssteder, eller en håndverker transporterer utstyr og materialer til eget bruk.
Kravet gjelder IKKE for tungtransport
HMS-kortordningen i varebilbransjen vil avgrenses mot tungtransport.
Plikten om HMS-kort vil derfor ikke gjelde for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo, eller over 4 250 kilo for elbiler.
Se linken under for å bestille. Kan bestilles fra 01.12.2025.
https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/snart-blir-det-pabudt-med-hms-kort-i-varebilbransjen/
NY PROSESS FOR DE SOM IKKE HAR LØYVER
Hvis du har løyve i dag, er ikke denne meldingen viktig. Men har du planer om å skaffe deg ditt første løyve, må du få med deg saken på lastebil.no. Alle som skal søke transportløyve for godstransport over 3,5 tonn for første gang, eller som omfattes av de nye reglene for varebiler over 2,5 tonn, må først ha faglig godkjenning som transportleder før selve løyvesøknaden kan startes. Prosessen tar tid. Godkjennelse kan ta inntil fire uker. Deretter kommer behandlingen av selve løyvesøknaden, som også kan ta fire uker. Sørg for at du ikke kommer for sent på «startstreken». Les mer her:
www.lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Ny-prosess-for-loeyvesoeknad-Husk-faglig-godkjenning-foerst
LASTEBILSALGET TIL NÅ I ÅR VISER EN TYDELIG TILBAKEGANG
Akkumulert er det registrert ca. 17% færre lastebiler over 16 tonn i forhold til 2024.
Scania har en markedsandel på 54%, Volvo 34%, Mercedes 6%, MAN 4%, Renault 2%.
Fordelingen på energiform:
Det er alltid litt interessant å sammenligne seg med Sverige. Her var tilbakegangen ca. 6%. Scania har ca. 50% der også.
Her ser vi også mange likheter i forhold til energiform:
TRANSPORTKONFERANSE 28. – 30. JANUAR
28.–30. januar 2026 inviterer NLF til Transportkonferansen på Quality Airport Hotel Gardermoen.
Årets hovedtema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?»
Lastebilnæringen spiller en nøkkelrolle i samfunnets beredskap – enten det gjelder pandemi, krig eller ekstremvær. På konferansen får du innsikt i hvordan vi best kan forberede oss på kriser og sikre forsyningslinjene når det virkelig gjelder.
Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og nettverksbygging med ledere fra hele transportnæringen.
Vi jobber nå med å sette sammen et spennende og aktuelt program for Transportkonferansen 2026.
Programmet publiseres så snart det er ferdig.
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Transportkonferansen-2026
DET ER MEG DET KOMMER AN PÅ
Det er når vi mestrer endringen eller motgangen at vi vokser. Skal vi vokse og utvikle oss, må vi forandre oss og tenke annerledes og enkelt.
TRENGER DU NY SJÅFØR?
Vi har til nå udannet nærmere 100 sjåfører sammen med Gerds trafikkskole i Sandnes. De arbeider i transportselskapet i hele landet.
Om to uker starter ca. 15 stykker på nytt kurs. Disse er plukket ut av medlemsbedrifter i Rogaland via et opplegg vi kjører minimum to ganger i året. Her er potensielle sjåfører med på informasjonsmøter der transportører forteller om bedriftene og hvilke krav de stiller til sjåførene. Deretter er det speed intervju med de som er igjen. Normalt forsvinner ca. 50%. Deretter er de med en sjåfør i et par dager. Da siles noen ut. Så har de kjøretest klasse B. De som ikke «kan kjøre bil» blir ikke med videre.
Så etter et halvt års tid har vi sjåfører klare. Det kullet som starter nå er klare for fast jobb eller sommer jobb i 2026.
Det er snart et nytt «kull» som er ferdige. Kontakt Selvær, Geir Arne geir.arne.selver@nav.no / 926 67 880 om du trenger sjåfør.
https://www.linkedin.com/company/nor-log-as/posts/?feedView=all
HUSK Å SVARE PÅ KONJUNKTURUNDERSØKELSEN – VI TRENGER DINE SVAR I VÅRE POLITISKE FORA
NLF gjennomfører for tiden årets konjunkturundersøkelse (KU), og vi trenger din hjelp for å få et riktig bilde av hvordan det står til i næringen.
I fjor opplevde vi en «all-time-low» i svarprosent, med kun 489 fullstendige svar. I år ligger vi dessverre enda lavere – bare 241 fullførte svar så langt, og 47 som har begynt, men ikke fullført.
Vi ber derfor innstendig om at alle medlemmer setter av noen minutter til å svare og fullføre undersøkelsen.
Dette handler ikke bare om tall, men om din stemme i saker som berører hele næringen. KU-resultatene brukes aktivt i NLFs arbeid mot politikere, myndigheter og samarbeidspartnere, og gir grunnlaget for å kjempe for bedre rammevilkår, rekruttering og næringens plass i det grønne skiftet.
Uten svarene deres vet vi rett og slett ikke hvordan situasjonen er i bransjen og uten virkelighetsbeskrivelse får vi heller ingen god strategi for forbedring. Dette er medlemsstyrt organisasjon i praksis.
Husk:
Finn e-posten fra NLF med lenken (sjekk søppelpost om nødvendig).
Svar så raskt som mulig – sammen gjør vi næringen sterkere.
Spørsmål? Kontakt Bjellands store sønn Thorleif Foss tf@lastebil.no / 414 03 599
Ha ei fin helg!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-45-2025
Fra media:
https://www.nholt.no/artikler/2025/--logistikkbransjen-gjor-en-utrolig-viktig-jobb/
https://www.trailer.se/artikel/100-mil-om-dagen-med-el-lastbil-och-36-ton
https://www.nholt.no/artikler/2025/norge-en-del-av-eus-nye-transportregelverk/