Husket å melde deg på julemøtet i Arendal?
God dag.
NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
JULEMIDDAG ARENDAL
Husk julemiddag Arendal 28. november. Dette blir første mulighet til å møte den nye regionsjefen Farrah Løvdal.
Her kommer også fjorårets suksess foredragsholdere. Det er Vegvesenet som stiller med Marianne Øhrn og Tore Jan Hansen.
I tillegg har Roar Osen innlegg og NLF Agder.
Påmelding her:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Julemiddag-Arendal-28.-november
TTT
Vi kan vel bare være enig om noen ganger tar ting for lang tid. TTT er et forferdelig uttrykk. Vi skjønner at når det skal bygges ny motorvei tar ting tid. TTT, men når det gjelder f.eks. «vekter og dimensjoner» er det fullstendig uakseptabelt. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at ting kan ta så lang tid.
Her er en tidslinje:
NLF hadde møte med ansvarlige i Vegdirektoratet på høsten, som igangsatte en rekke TØI-rapporter.
Hvordan er dette mulig? Det kan ikke være slik. Det er ikke sikkert vi er enige, men da får man si det da. Så får viktige saker «hvile litt» så kommer de opp igjen når de er relevante igjen.
NLF har arbeidet med et parallelt nettverk på sideveier. F.eks. på motorveien mellom Kristiansand og Mandal. Her er det ikke tillatt for lastebiler å kjøre forbi i tuneller. Det vil si at lastebiler må ligge i krabbefart gjennom tunellene. Vegvesenet skulle gjennomgå dette parallell nettverket sentralt og da måtte vi vente lokalt. Hva skjer så, jo prosjektet blir «nedlagt» og vi må begynne på nytt. Vi kan ikke ha det slik når vi vet at «gamleveien» er så god at den faktisk foretrekkes av mange. Da må den være god nok for traktorer. Vi blir skaltet og valtet med. Vi må forlange at prosjekter gjennomføres og vi får svar på våre spørsmål. Og som nevnt er vi ikke enige, nei så er vi ikke det og det er en ærlig sak. Da kan i alle fall saken skrinlegges eller tas med en høyere myndighet.
Vi må når vi starter prosjekter lage framdriftsavklaringer sammen med aktuelle etater slik at vi får de gode prosessene. Det sparer også samfunnet for tid, og tid er penger.
HAR DU IKKE SKAFFET DEG TACHO ONLINE ER DET NYE FUNKSJONER SOM GJØR DET ENDA MER ATTRAKTIVT
Arbeidstid er det fokus på fra de som kontrollerer og det er mye som skal dokumenteres. Hvor mye nattarbeid er det blitt utført, hvor mye overtid, har dere funnet noen brudd og hva var forklaringen på disse hendelsene. Ja det er mye å holde styr på.
Alt dette er informasjon som finnes i Tacho Online forutsatt at bilens fartsskriver brukes riktig.
Frem til nå har det vært nødvendig å hente ut flere rapporter for å finne informasjonen. Vi har nå samlet dette i en rapport som gjøre det enklere for deg og de som skal kontrollere.
I vedlegget kan du leste mer om hva rapporten inneholder, og hvilke krav arbeidstilsynet stiller til registrering av arbeidstid.
Tacho Online er din IT-løsning for analyse og rapportering om brudd på kjøre- og hviletid, og arbeidstid. Vi samler inn og lagrer dataene dine fra sjåførkortet og fartsskriveren for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll.
Det som skiller Tacho Online (TO) fra andre tilsvarende systemer at TO analyserer og sender avviksrapportene automatisk når en fil fra fartsskriveren mottas.
Videre rapporterer TO ukentlig til deg i en epost om hva som må gjøres for at alt skal være OK, og mange flere nyttige ting.
Har du spørsmål kan du kontakte vår supporttjeneste på tachoonline@lastebil.no eller telefon 415 44 600
LØYVEGARANTI HOS IF
Er du If kunde har du mulighet for løyvegaranti gjennom forsikringsselskapet. Kontakt din kunderådgiver om dette er aktuelt for deg. Du finner mer om ordningen her:
ELEKTRONISKE KURS FRA STATENS VEGVESEN
Her kan du finne videoer som gir kurs som kan være svært så relevante.
Gjennom ni temaer lærer du om alt fra bruksklasser og veglister til spesialtransport, dispensasjoner og saksbehandlers rolle. Kurset er delt opp i korte videoer som gir konkrete eksempler og nyttige tips.
KALKULATOR FRA ENOVA
Det kan være grunnlag for at det er forsvarlig med en elektrisk bil selv om det ser vanskelig ut i forhold til rekkevidde. Driver du tipp eller distribusjon kan det være verdt en test i ENOVA sin nye kalkulator.
Vi snakket med en transportør i Rogaland som har 15 biler. Flere er nå elektriske. På de 10 første dagene i november brukte vedkommende for ca. 6.000 kroner i strøm. En tilsvarende diesel som kjører samme rute brukte for ca. 13.000 i diesel.
Hvis kunden er villig til å betale ekstra kan det bli butikk ut av elektrisk bi. Det som er viktig er jo selvfølgelig en god analyse. Det er mange som skal kjøpe seg ny dieselbil også framover fordi alternativene ikke er gode nok.
I en undersøkelse i Skandinavia var dette grunner til å fortsette med diesel:
Likevel her er de mest framtredende grunnene om noen var i tvil:
Den nye kalkulatoren skal gi en oversikt over kostnadene ved diesel og elektrisk lastebil. Beregningen baserer seg på oppdaterte tall for blant annet strømpris, nettleie og lastebilpriser. Brukeren kan enkelt justere verdier slik at analysen blir tilpasset egen virksomhet og kjøremønster.
Målet med verktøyet er å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å ta informerte valg når ny lastebil skal anskaffes. Kalkulatoren er ment å fungere som et supplement til bilprodusentenes egne verktøy.
Stadig flere kunder stiller krav til utslippsfri transport. For mange kan elektrisk lastebil være et konkurransedyktig og økonomisk valg. Kalkulatoren er særlig nyttig for lastebileiere, transportkjøpere og andre som ønsker å se når elektrisk drift faktisk blir lønnsomt.
NLF oppfordrer alle til å prøve kalkulatoren og fortelle Enova hva dere synes i en kort spørreundersøkelse (4 korte spørsmål). Dine innspill kan bidra til å gjøre verktøyet enda bedre.
Test kalkulatoren her:
TIPS FOR VINTEREN
Tips for vinteren er tilbake.
Her finner du det meste du trenger for vinteren, på flere språk. I tillegg finner du lover og regler for kjetting og dekk.
Vi vil bare nevne at NLF Agder og Rogaland har bedt Vegvesenet justere disse reglene fra neste år. Datoer for dekk og kjetting med mer bør være helt sammenfallende i Sør-Norge. At det er så mange forskjellige datoer å forholde seg til er helt unødvendig. Også at det på våren skal forholde seg til når Påska er, er helt bingo. Det må være en fast dato både vår og høst for både dekke og kjetting.
Alt om regler finner du altså her:
TRANSPORTKONFERANSEN 2026
Transportkonferansen 2026 samler igjen hele bransjen til inspirerende dager med faglig påfyll, gode samtaler og spennende møter. Påmeldingen har åpnet.
28.–30. januar 2026 inviterer NLF til Transportkonferansen på Quality Airport Hotel Gardermoen.
Årets hovedtema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?»
Lastebilnæringen spiller en nøkkelrolle i samfunnets beredskap – enten det gjelder pandemi, krig eller ekstremvær. På konferansen får du innsikt i hvordan vi best kan forberede oss på kriser og sikre forsyningslinjene når det virkelig gjelder.
Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og nettverksbygging med ledere fra hele transportnæringen.
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Transportkonferansen-2026
DET ER MEG DET KOMMER AN PÅ
Hva vi tror andre mener, hemmer oss. Vi bruker det til og med for ikke å gjøre noe. Vi vet jo ikke om andre har meningen vi tror før vi har spurt de. Når du tror andre har meninger om deg eller ditt virke, så spør de heller enn å tro hva de mener.
Deretter trene på å følge intuisjonen og ta med andres meninger inn i arbeidet, tro på det vi gjør og ville gjøre det. Deretter skal vi evaluere resultatet og finne ut hva vi kan gjøre bedre. Da har vi blitt bedre, og vi gjør det enda bedre neste gang.
HUSK Å SVARE PÅ KONJUNKTUR UNDERSØKELSEN
NLF er midt i årets konjunkturundersøkelse, men svarprosenten er altfor lav. Uten dine svar får vi ikke et realistisk bilde av situasjonen i bransjen – og da svekkes grunnlaget for arbeidet vårt mot politikere, myndigheter og samarbeidspartnere.
Bruk noen minutter nå – finn e-posten fra NLF og fullfør undersøkelsen.
Hver bedrift teller, store som små. Husk: ufullstendige svar kan ikke brukes.
Sammen gjør vi næringen sterkere!
Spørsmål? Kontakt Thorleif Foss
NYTT MEDLEM
Vi ønsker Agder transport og anlegg as i Mandal velkommen som nytt medlem.
Ha ei fin helg.
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-47-2025
Fra media:
https://www.vg.no/nyheter/i/Rz3Wga/full-sjaafoer-sov-i-vogntog-paa-tvers-av-veien