NLF

INFORMASJON FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 47 /2025

Dato 19.11.25
Husket å melde deg på julemøtet i Arendal? Husket å melde deg på julemøtet i Arendal?

God dag.

NLF Agder og Rogaland har satt sammen et informasjonsskriv med saker vi mener kan være relevante for næringen. Her finner du lastebilrelatert stoff fra både inn og utland. Arrangementene vi inviterer til er åpne for alle.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

JULEMIDDAG ARENDAL

Husk julemiddag Arendal 28. november. Dette blir første mulighet til å møte den nye regionsjefen Farrah Løvdal.

Her kommer også fjorårets suksess foredragsholdere. Det er Vegvesenet som stiller med Marianne Øhrn og Tore Jan Hansen.

I tillegg har Roar Osen innlegg og NLF Agder.

Påmelding her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Julemiddag-Arendal-28.-november

 

TTT

Vi kan vel bare være enig om noen ganger tar ting for lang tid. TTT er et forferdelig uttrykk. Vi skjønner at når det skal bygges ny motorvei tar ting tid. TTT, men når det gjelder f.eks. «vekter og dimensjoner» er det fullstendig uakseptabelt. Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at ting kan ta så lang tid.

Her er en tidslinje:

  • 2009: NLF startet arbeidet med økte vekter og dimensjoner
  • 2013: Tømmervogntog fikk økt totalvekt til 60 tonn
  • 2018: Vektøkning i et mye større omfang ble foreslått for daværende veidirektør, som var positiv til å se på dette.
  • 2018 – 2022: Saken ble presentert for Samferdselsminister Solvik-Olsen, deretter Dale, Hareide og Nygård.
  • 2023: Nygård ga Vegdirektoratet i oppdrag om å utrede saken. Dagens vegdirektør sa tydelig på NLFs Landsmøte at bedre utnyttelse av lastebiltransporten måtte sees på.

              NLF hadde møte med ansvarlige i Vegdirektoratet på høsten, som igangsatte en rekke TØI-rapporter.

  • 2024: TØI utga i alt 3 rapporter i 2024 som alle bekreftet at økte vekter er samfunnsøkonomisk lønnsomt
  • Statens vegvesen kom med sin høring i september med svarfrist i desember.

    Tidslinjen Tidslinjen

 

Hvordan er dette mulig? Det kan ikke være slik. Det er ikke sikkert vi er enige, men da får man si det da. Så får viktige saker «hvile litt» så kommer de opp igjen når de er relevante igjen.

 

NLF har arbeidet med et parallelt nettverk på sideveier. F.eks. på motorveien mellom Kristiansand og Mandal. Her er det ikke tillatt for lastebiler å kjøre forbi i tuneller. Det vil si at lastebiler må ligge i krabbefart gjennom tunellene. Vegvesenet skulle gjennomgå dette parallell nettverket sentralt og da måtte vi vente lokalt. Hva skjer så, jo prosjektet blir «nedlagt» og vi må begynne på nytt. Vi kan ikke ha det slik når vi vet at «gamleveien» er så god at den faktisk foretrekkes av mange. Da må den være god nok for traktorer. Vi blir skaltet og valtet med. Vi må forlange at prosjekter gjennomføres og vi får svar på våre spørsmål. Og som nevnt er vi ikke enige, nei så er vi ikke det og det er en ærlig sak. Da kan i alle fall saken skrinlegges eller tas med en høyere myndighet.

Vi må når vi starter prosjekter lage framdriftsavklaringer sammen med aktuelle etater slik at vi får de gode prosessene. Det sparer også samfunnet for tid, og tid er penger.

 

HAR DU IKKE SKAFFET DEG TACHO ONLINE ER DET NYE FUNKSJONER SOM GJØR DET ENDA MER ATTRAKTIVT

Arbeidstid er det fokus på fra de som kontrollerer og det er mye som skal dokumenteres. Hvor mye nattarbeid er det blitt utført, hvor mye overtid, har dere funnet noen brudd og hva var forklaringen på disse hendelsene. Ja det er mye å holde styr på. 

Alt dette er informasjon som finnes i Tacho Online forutsatt at bilens fartsskriver brukes riktig. 

Frem til nå har det vært nødvendig å hente ut flere rapporter for å finne informasjonen. Vi har nå samlet dette i en rapport som gjøre det enklere for deg og de som skal kontrollere.

I vedlegget kan du leste mer om hva rapporten inneholder, og hvilke krav arbeidstilsynet stiller til registrering av arbeidstid.

 

Tacho Online er din IT-løsning for analyse og rapportering om brudd på kjøre- og hviletid, og arbeidstid. Vi samler inn og lagrer dataene dine fra sjåførkortet og fartsskriveren for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll.

Det som skiller Tacho Online (TO) fra andre tilsvarende systemer at TO analyserer og sender avviksrapportene automatisk når en fil fra fartsskriveren mottas.
Videre rapporterer TO ukentlig til deg i en epost om hva som må gjøres for at alt skal være OK, og mange flere nyttige ting.

 

Har du spørsmål kan du kontakte vår supporttjeneste på tachoonline@lastebil.no eller telefon 415 44 600

 

LØYVEGARANTI HOS IF

Er du If kunde har du mulighet for løyvegaranti gjennom forsikringsselskapet. Kontakt din kunderådgiver om dette er aktuelt for deg. Du finner mer om ordningen her:

 

ELEKTRONISKE KURS FRA STATENS VEGVESEN

Her kan du finne videoer som gir kurs som kan være svært så relevante.

Gjennom ni temaer lærer du om alt fra bruksklasser og veglister til spesialtransport, dispensasjoner og saksbehandlers rolle. Kurset er delt opp i korte videoer som gir konkrete eksempler og nyttige tips.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/veglister-og-dispensasjoner/for-veieiere/videoer-e-laring/

 

KALKULATOR FRA ENOVA

Det kan være grunnlag for at det er forsvarlig med en elektrisk bil selv om det ser vanskelig ut i forhold til rekkevidde. Driver du tipp eller distribusjon kan det være verdt en test i ENOVA sin nye kalkulator.

Vi snakket med en transportør i Rogaland som har 15 biler. Flere er nå elektriske. På de 10 første dagene i november brukte vedkommende for ca. 6.000 kroner i strøm. En tilsvarende diesel som kjører samme rute brukte for ca. 13.000 i diesel.

Hvis kunden er villig til å betale ekstra kan det bli butikk ut av elektrisk bi. Det som er viktig er jo selvfølgelig en god analyse. Det er mange som skal kjøpe seg ny dieselbil også framover fordi alternativene ikke er gode nok.

I en undersøkelse i Skandinavia var dette grunner til å fortsette med diesel:

Likevel her er de mest framtredende grunnene om noen var i tvil:

  • El-lastebiler har for høy merkostnad: Det kan være til hinder for lønnsomhet, og er en barriere for mange mindre transportselskaper.
  • Ladeinfrastrukturen er for dårlig utbygd: Dermed er et større skifte bare realistisk for dem som kjører kortere strekninger og kan depotlade om natta, eller for dem som kun kjører på de store europaveiene.
  • For langsom lading: De fleste el-lastebiler og offentlige tungbilladere lader for sakte til at lastebilen kan lades fullt i hvileperioden på 45 minutter. Lengre stopp enn 45 minutter betyr en konkurranseulempe sammenlignet med diesellastebiler.
  • Underdimensjonerte ladestasjoner: Dagens ladestasjoner vil ikke takle at el-lastebiler blir «den nye normalen». Det underliggende elnettet er for dårlig dimensjonert til kommende behov.
  • For dårlig forutsigbarhet: Forutsigbarhet savnes både når det gjelder beskatning av drivstoff, innføring og utforming av veiavgifter og støtte til kjøretøy.
  • Lav betalingsvilje: Verken private transportkjøpere eller det offentlige er villige til å betale nok for grønnere transport.

 

Den nye kalkulatoren skal gi en oversikt over kostnadene ved diesel og elektrisk lastebil. Beregningen baserer seg på oppdaterte tall for blant annet strømpris, nettleie og lastebilpriser. Brukeren kan enkelt justere verdier slik at analysen blir tilpasset egen virksomhet og kjøremønster.  

Målet med verktøyet er å gjøre det enklere for små og mellomstore bedrifter å ta informerte valg når ny lastebil skal anskaffes. Kalkulatoren er ment å fungere som et supplement til bilprodusentenes egne verktøy. 

Stadig flere kunder stiller krav til utslippsfri transport. For mange kan elektrisk lastebil være et konkurransedyktig og økonomisk valg. Kalkulatoren er særlig nyttig for lastebileiere, transportkjøpere og andre som ønsker å se når elektrisk drift faktisk blir lønnsomt.  

NLF oppfordrer alle til å prøve kalkulatoren og fortelle Enova hva dere synes i en kort spørreundersøkelse (4 korte spørsmål). Dine innspill kan bidra til å gjøre verktøyet enda bedre. 

Test kalkulatoren her:

https://tinyurl.com/38kcnvr9

 

TIPS FOR VINTEREN

Tips for vinteren er tilbake.

Her finner du det meste du trenger for vinteren, på flere språk. I tillegg finner du lover og regler for kjetting og dekk.

Vi vil bare nevne at NLF Agder og Rogaland har bedt Vegvesenet justere disse reglene fra neste år. Datoer for dekk og kjetting med mer bør være helt sammenfallende i Sør-Norge. At det er så mange forskjellige datoer å forholde seg til er helt unødvendig. Også at det på våren skal forholde seg til når Påska er, er helt bingo. Det må være en fast dato både vår og høst for både dekke og kjetting.

Alt om regler finner du altså her:

  • 3 raske tips for kjetting sesongen, se video   her
  • Slik monterer du Blåmann kjetting, se video  her
  • Slik monterer du Blåmann universal kjetting, se video  her
  • Lastebilsjåførens vintervett regler  her   
  • Lastebilsjåførens vintervett regler på engelsk   her  
  • NLFs dekk og kjetting guide  her
  • NLFs dekk og kjetting guide på engelsk  her
  • Tips for kjetting sesongen med Flom, se video   her
  • Statens Vegvesen sin truckers guide på 11 språk   her
  • Statens Vegvesen sin trafikkinformasjon for fjelloverganger   her

 

TRANSPORTKONFERANSEN 2026

Transportkonferansen 2026 samler igjen hele bransjen til inspirerende dager med faglig påfyll, gode samtaler og spennende møter. Påmeldingen har åpnet. 

28.–30. januar 2026 inviterer NLF til Transportkonferansen på Quality Airport Hotel Gardermoen.

Årets hovedtema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?»

Lastebilnæringen spiller en nøkkelrolle i samfunnets beredskap – enten det gjelder pandemi, krig eller ekstremvær. På konferansen får du innsikt i hvordan vi best kan forberede oss på kriser og sikre forsyningslinjene når det virkelig gjelder.

Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og nettverksbygging med ledere fra hele transportnæringen.

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Transportkonferansen-2026

 

DET ER MEG DET KOMMER AN PÅ

Hva vi tror andre mener, hemmer oss. Vi bruker det til og med for ikke å gjøre noe. Vi vet jo ikke om andre har meningen vi tror før vi har spurt de. Når du tror andre har meninger om deg eller ditt virke, så spør de heller enn å tro hva de mener.

Deretter trene på å følge intuisjonen og ta med andres meninger inn i arbeidet, tro på det vi gjør og ville gjøre det. Deretter skal vi evaluere resultatet og finne ut hva vi kan gjøre bedre. Da har vi blitt bedre, og vi gjør det enda bedre neste gang.

 

HUSK Å SVARE PÅ KONJUNKTUR UNDERSØKELSEN

NLF er midt i årets konjunkturundersøkelse, men svarprosenten er altfor lav. Uten dine svar får vi ikke et realistisk bilde av situasjonen i bransjen – og da svekkes grunnlaget for arbeidet vårt mot politikere, myndigheter og samarbeidspartnere.

Bruk noen minutter nå – finn e-posten fra NLF og fullfør undersøkelsen.
Hver bedrift teller, store som små. Husk: ufullstendige svar kan ikke brukes.

Sammen gjør vi næringen sterkere!

Spørsmål? Kontakt   Thorleif Foss 

 

NYTT MEDLEM

Vi ønsker Agder transport og anlegg as i Mandal velkommen som nytt medlem.

 

Ha ei fin helg.

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-47-2025

Fra media:

https://www.vg.no/nyheter/i/Rz3Wga/full-sjaafoer-sov-i-vogntog-paa-tvers-av-veien

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18719385/testar-eigen-kolonne-for-tungbilar-over-e134-haukelifjell?publisherId=17847490&lang=no