Trondheim står ved et veiskille. Med en ny strategi for bylogistikk og mobilitet på trappene, har kommunen lagt frem ambisiøse planer for hvordan vareflyt, trafikk og miljø skal balanseres i årene som kommer. Vi er også usikre på om det bare er en strategi, har man allerede hoppet på løsningene? Men midt i visjonene om grønnere byrom og smartere transportløsninger, risikerer man å overse en avgjørende stemme: den praktiske hverdagen til dem som faktisk får hjulene til å gå rundt.
Søndregate en onsdagsformiddag. Foto Leif Jarle Christensen
Norges Lastebileier forbund Trøndelag har levert et tydelig høringssvar – ikke for å bremse utviklingen, men for å sikre at den skjer med virkeligheten som kompass. For skal strategien lykkes, må den bygge på innsikt fra dem som kjenner byens logistikk fra innsiden: sjåførene, transportbedriftene og fagmiljøene som daglig navigerer i et komplekst bybilde. Ikke konsulentene som sitter i sør og leser oppdaterte mål tall.
Transportnæringen krever realistisk bylogistikk
Tilrettelegging for næringstransport
Strategien må i større grad anerkjenne behovet for effektiv varelevering og transport i bysentrum. Det handler ikke bare om å redusere trafikk – det handler om å sikre at varer kommer frem, at håndverkere når kundene sine, og at byen fungerer.
Samspill mellom miljø og logistikk
NLF støtter målet om redusert utslipp, men advarer mot tiltak som kan føre til uforholdsmessige kostnader eller forsinkelser for transportbedrifter. Elektrifisering og alternative drivstoff må innføres i takt med teknologisk og økonomisk modenhet.
Infrastruktur og fremkommelighet
Strategien må inkludere konkrete tiltak for bedre fremkommelighet for nyttekjøretøy, inkludert tilstrekkelig laste- og losseplasser, tydelig skilting og forutsigbare reguleringer.
Involvering av næringen i planleggingen
En bærekraftig bylogistikk krever tett dialog med dem som kjenner utfordringene på bakken. NLF oppfordrer kommunen til å etablere faste samarbeidsfora med transportnæringen.
Digitalisering og innovasjon
Teknologi kan bidra til smartere logistikk, men må ikke bli en sovepute. Digitale løsninger må være brukervennlige, tilgjengelige og faktisk løse praktiske problemer – ikke bare se bra ut på papiret.
En strategi som må tåle virkeligheten
Trondheim kommune har en gyllen mulighet til å forme fremtidens bylogistikk – men det krever mer enn gode intensjoner. Skal strategien bli et verktøy for bærekraftig utvikling, må den også være et verktøy som fungerer i praksis. Transportnæringen er ikke en motkraft til miljømålene – den er en medspiller, så lenge rammene er realistiske og inkluderende.
NLF oppfordrer Trondheim kommune til å lytte til dem som kjenner byens logistikk fra innsiden. For når strategien skal omsettes til handling, er det ikke bare kartet som gjelder – det er terrenget.