Onsdag 08 oktober hadde vi møte med Fylket

Publisert 10.10.25

Onsdag 08 oktober hadde NLF møte med Trøndelag Fylkeskommune. Jo Bern Brønstad og Arne Iversen. Vi legger ved notatet fra møte.   

Trase bilder fra raset Trase bilder fra raset

Notat fra møte med Trøndelag fylkeskommune – 8. oktober kl. 15:30

Deltakere:

  • Trøndelag fylkeskommune: Jo Bernt Brønstad og Arne Iversen
  • NLF: Arild Sand og Leif Jarle Christensen

1. Innledning

Arild Sand åpnet møtet med å beskrive utfordringene ved kjøring over Ekne/Fallstadskogen, spesielt under vinterforhold. Han har lang erfaring med strekningen og understreket at det kreves lokalkunnskap for å ferdes trygt der når det er glatt eller snø. Dette kan ikke forventes av sjåfører som ikke er kjent i området.

Han advarte om at ved første snøfall eller frostnatt kan situasjonen bli kritisk, og omkjøringsveien risikerer å bli stengt. I verste fall kan dette føre til alvorlige ulykker – noe som er uakseptabelt.

2. Beredskap og planverk

Jo Bernt Brønstad og Arne Iversen bekreftet at fylket har forberedt seg på snøfall, men innrømmet at det ikke finnes en konkret plan dersom omkjøringsveiene skulle bli utilgjengelige. Temaet har vært diskutert, men ingen beslutning er fattet.

3. Forslag til tiltak

Arild Sand foreslo at Ekneskogen må stenges ved snøfall, slik at brøyte- og strømannskap får gjort jobben før trafikken slippes til. Veien er for smal til at trafikk og brøyting kan foregå samtidig, og dette kan føre til kaos og blokkering fra begge retninger.

Han anbefalte følgende alternative løsninger:

  • Trafikkdirigering:
    • All trafikk nordover via Hoklingen
    • All trafikk sørover via Gamle Kongeveg
  • Vegvakter: For å styre trafikken og unngå fastlåste situasjoner
  • Kolonnekjøring: Kan vurderes som et tilleggstiltak

Arild understreket at dagens løsning fungerer, men at det må etableres en plan B og C for å unngå ulykker – som er det overordnede målet.

4. Videre arbeid

Fylket tok innspillene til etterretning og anerkjente at de ikke har vurdert disse konkrete alternativene tidligere. De lovet å vurdere forslagene og komme tilbake med en plan B innen kort tid – senest i løpet av neste uke.

Det ble også understreket at informasjon må ut til ansatte og sjåfører, slik at de er forberedt dersom dagens omkjøringsruter skulle bli utilgjengelige.