NLF Finnmark inviterte til kalkylespesial på Alta Lastebilsentral med Jone Klingsheim. Det ble gode diskusjoner om priser pr,km og pr. ti...
Da var vinteren kommet, og med den vanskelige kjøreforhold og glatte veier. Vi registrerte beklageligvis årest første dødsoffer i Grane kommune allerede på onsdagskvelden.
Dette er en katastrofe - både for den forulykkedes og dennes familie, og for den ulyksalige sjåføren.
Vi må bare henstille alle være medlemmer om å sørge for god dekkutrustning og aktpågivende kjøring.
Vår fylkesleder i Finnmark har sterke meninger om vinterdrift - og det kan være nyttig lesning for samtlige;
Når vinteren kommer, sitter Vegvesenet fortsatt i møte | Lastebil.no
NLF Finnmark inviterte til kalkylespesial på Alta Lastebilsentral med Jone Klingsheim. Det ble gode diskusjoner om priser pr,km og pr. ti...
NLF Finnmark inviterte til kalkylespesial på Alta Lastebilsentral med Jone Klingsheim. Det ble gode diskusjoner om priser pr,km og pr. time . Instruktøren la opp til ett kurs hvor kurdeltakerne ble aktivisert med nødvendige opplysninger for å gjennomføre kalkylene. Kvelden bidro til nødvendig bevistgjøring på kostnadselementene i lasebiltransporten.
NLF Finnmark møtte 11. november Statens vegvesen for å løfte flere av de mest presserende utfordringene innen vinterdrift i regionen.Møt...
NLF Finnmark møtte 11. november Statens vegvesen for å løfte flere av de mest presserende utfordringene innen vinterdrift i regionen.
Møtet gav både avklaringer, konkrete åpninger og tydelige signaler om endringer som nå kan komme transportnæringen til gode.
MER BRUK AV FASTSAND OG TYDELIGERE FOKUS PÅ FRIKSJON
NLF Finnmark tok opp manglende strøing på utsatte strekninger og behovet for større bruk av fastsand – spesielt der tungtrafikken er stor og føreforholdene ofte tipper over i glatte partier.
Statens vegvesen bekreftet:
Entreprenørene kan og bør bruke fastsand når det er riktig metode.• De har selv anbefalt fastsand i flere situasjoner.Friksjonsmålinger gjennomføres løpende, også for kontroll. Flere strekninger i Finnmark har nå forsterket vinterdrift (krav 0,30). SVV vil vurdere godtgjørelse ved samtidig brøyting, høvling og strøing.
2-AKSLEDE VOGNTOG – ØKT FOKUS PÅ KONTROLL:
Temaet er tatt opp med Trafikksentralen, og det blir økt oppmerksomhet på tungbilkontroller under krevende forhold.
E6 SENNALANDET – DRIFTSKLASSE OG TUNGBILKOLONNE:
SVV vil vurdere både heving av driftsklasse til DKC og muligheten for egen tungbilkolonne i neste kontraktsperiode.
HAMMERFEST SENTRUM – BEDRE FREMGANG:
Parkeringsforbud nattestid kan innføres allerede denne vinteren.Forkjørsvei vurderes for innføring våren 2026.SVV tar videre dialog om strøing og sandlager-avstand.
RASTEPLASSER:
Det bygges om på Sørkjosfjellet for bedre driftssikkerhet, og SVV utarbeider nå en plan for oppgradering av flere hovedrasteplasser i Finnmark.
OPPSUMMERING:
Fastsand og friksjon har fått tydeligere prioritet. Sennalandet kan få hevet driftsklasse og tungbilkolonne.Hammerfest kan få nattlig parkeringsforbud allerede i år. Rasteplassene skal oppgraderes. Økt fokus på kontroller av 2-akslede vogntog. NLF Finnmark fortsetter å presse på for tryggere og mer forutsigbar vinterdrift.
Døgnhvileplass i Alta har stått høyt på agendaen for NLF i mange år.Allerede i 2014 var SVV i dialog med Alta kommune om døgnhvileplass i...
Døgnhvileplass i Alta har stått høyt på agendaen for NLF i mange år.
Allerede i 2014 var SVV i dialog med Alta kommune om døgnhvileplass i Alta.
Nå 11 år senere åpnes det døgnhvileplass i Alta etter ett privat intiativ som det har vært jobbet med i 4-5 år.
Det er Frode Kjellmann og selskapet E6 Talvik som er driveren som har fått avtale med Statens vegvesen.
Anlegget ligger på Skillemo langs E45 sør for Alta. Frode og ST1 som leverer drivstoff til anlegget innviterte til markering 12 november.
Den nye døgnhvileplassen har alt en tungbilsjåfør kan drømme om , flott hvilerom med kjøkken og storskjerm , tidsriktige og funksjonelle sanitærfunksjoner , vaskehall for tungbil med snørydderampe , truckpumper for fylling.
I tillegg er det en flott veikro som åpner en av de nærmeste dagene hvor sjåførene kan få seg ett godt måltid.
Til våren blir det montert opp 4 ladere for tungebiler på 450 KW.
NLF har bidratt sterkt til etableringen av anlegget gjennom god dialog med utbygger og Statens vegvesen.
Fra NLF deltok fylkeleder i NLF Finnmark Pål Edvin Joakim Olsen og regionsjefen.
|
|
|
|
Kollegahjelpens dag - 12. November!! Vi markerte dagen med besøk på Politiets operasjonssentral og overleverte en god kurv med tvist til...
Kollegahjelpens dag - 12. November!!
Vi markerte dagen med besøk på Politiets operasjonssentral og overleverte en god kurv med tvist til arbeidslaget. Vi har hatt svært godt samarbeid med operasjonssentralen (e) og det er viktig at disse relasjonene pleies.
Vi får stor anerkjennelse for den jobben vi gjør ut mot de sjåførene og selskapene som er involvert i hendelser langs veien.
Vi har ennå en vei å gå for å skape fullt kjennskap til Kollegahjelpen - så her er det bare å stå på og framsnakke NLFs Kollegahjelp!
Tirsdag denne uken var vi invitert til å delta under Tunnelsikkerhets-vurderingen som ble gjennomført av Sweco, Statens Vegvesen, ofoten...
Tirsdag denne uken var vi invitert til å delta under Tunnelsikkerhets-vurderingen som ble gjennomført av Sweco, Statens Vegvesen, ofoten Brann og Norges Lastebileier-Forbund.
Det var strekningen fra Kjøpsvik til Efjorden som var fokusområdet. Dette er en strekning med 5 tunneler. Tunnelene har god høyde og bredde, og alle har "gulstripe". Det som er utfordringen er at området mangler mobildekning, og at varsling av ev. hendelser er nesten umulig.
Vi har vært i kontakt med telens dekningsansvarlige som anerkjenner utfordringen, men mener at ballen er sparket over til Statens Vegvesen for å samkjøre prosjektene. Vi stiller oss undrende til denne treneringen og mener at kostnadene forbundet med etablering av et mobilnett må være en statlig oppgave.
Vi i NLF satser på økt trafikk på den indre delen av Tysfjordbassenget, for å unngå problemområdene på Ulvsvåg, Tortenåsen og Skjellvikliskaret. Hvis dagens trafikk blir fordoblet er det nødvendig å få etablert et stabilt mobilnett.
