NLF

Nyhetsbrev Østfold November 2025

NYHETS BREV

ØSTFOLD

   Regionssjef: J. Kristian Bjerke

   Leder: Erik Graarud

 

Hei alle sammen,

Vi bestemte på siste styremøte at vi skulle sende ut et nyhetsbrev til medlemmene oftere, for å prøve å informere dere om det vi driver med til enhver tid.

Vi hadde tenkt at jeg som leder skulle skrive litt om det som skjer i Østfold, og regionsjefen skal skrive om de politiske og overordnede tingene fra NLF sentralt. Håper nyhetsbrevet kan belyse noe av det vi i styret og arbeidsutvalget driver med. Jeg håper brevet faller i smak!

Vennlig hilsen

Erik Graarud, fylkesleder.

Ny lystavle er på plass ved avkjøringen til Halden etter hard jobbing fra NLF Østfold.

  • Det er til tider store køer for lastebiler inn i Sverige, mange ganger har det stått over brua og helt til Svingenskogen. Det har oppstått flere ulykker med personskader og store materielle skader på grunn av bråstopp på E6. Styret og arbeidsutvalget, som består av Kristian, Erik og Lars, har jobbet intenst med å få lystavle ved Svineskogen som varsler når det er bråstopp på en firefelts motorvei. Etter en del frem og tilbake ble vi til slutt hørt, og i dag er lystavlen på plass. Det nytter å ikke gi seg!
  • Det er også store køer inn til Norge som har strukket seg helt fra Nordby. Det er ikke uvanlig at det er fra 80–120 stykker foran i køen. Årsaken til køene er som regel for lite bemanning i lukene på tollen, samtidig som det er kontroll hos Statens vegvesen, så mange vil ikke kjøre videre. Vi har hatt mange gode forslag til løsninger, men det er vanskelig å få gjennomslag. Vi fortsetter å presse på videre.

Innen første desember slår vi Søta Bror og tar i bruk en skikkelig ventebrakke  på norsk side av tollgrensen. Svenskene var først ute med telt, men NLF Østfold har presset på og tolletaten leverer brakke med varme. Neste skritt er et  tilbygg med venterom     

  • Vi har også hatt et annet stort problem på tollen som vi har holdt på med lenge. Med 80–120 foran deg i kø og kanskje 10–20 kuldegrader, regn eller snø, må vi stå ute for å følge tavla på veien for å se når det blir din tur – ellers er du fort sist i køen igjen.

    Det er ikke noe hyggelig i all slags vær. Vi får ikke stå mer enn noen få inne på tollen av gangen.

    Vi ba derfor om å få et telt å stå i, men det var meget vanskelig. Jeg og Lars tilbød oss å påkoste det selv, men det var ikke mulig. Vi ga oss ikke med det, og til slutt kom det et nytt svar fra Tollvesenet om at de ikke kunne gjøre noe med det.

    Det var ikke de som eide hverken tomt eller bygninger – det var Statsbygg. Det ble omgående sendt en e-post til Statsbygg om saken, og vi fikk ganske fort svar. Telt kunne vi ikke få, men de kunne før vinteren sette ut brakker med varme og lystavle med betjeningsnummer. Honnør til Statsbygg! Tommel opp for Statsbygg og tommel ned for tollen.

 

  • Jeg var i Samferdselsdepartementet for noen få dager siden om en ny Glomma-forbindelse. Det kommer Kristian til å skrive om litt lenger ned i nyhetsbrevet. Broen blir jo snart stengt for over 28 tonn totalvekt.
  • Egil Nicolaysen, Roger Rossing, Jan Krog og rune Jørgensen storkoste seg under Lastebilens Dag.
  • I august ble det avholdt Lastebileiernes dag på plassen til Utne, et samarbeid mellom lokalforeningene. Det var et meget vellykket arrangement som bør gjentas. De fleste bilfirmaer og leverandører var til stede. Det var ca. 700 mennesker innom som fikk gratis pølser, drikke og vafler. Det var kjempegod stemning, og jeg for min del traff mange lastebilfolk som jeg ikke hadde sett på mange år. Bra jobba av lokalforeningen!
  • 17. november skal styret på besøk hos Statens vegvesen på Svinesund. Vi skal da være med på kontroll, spesielt på dekk og kjetting, som gjelder fra 1. november. Vi kommer tilbake til hvordan kontrollen gikk i neste nyhetsbrev.
  • Prestebakke bru er under arbeid fra 24.10 og ut året. Det er nå innført 8 tonn akseltrykk, men ikke totalvekt over 32 tonn. Veien kan være stengt i korte perioder under vedlikeholdet. Det kan bli arbeid utpå nyåret igjen.
  • Vi jobber også med å få fyllestasjoner for gass her i Østfold. I dag er det kun på Svineskogen eller i Oslo. Ønsket må være å få en gass stasjon mellom Øra og Sarpsborg, og en i indre Østfold.

    Vi har hatt møter med Gasum og St1. Det virker som St1 er mest villig til å få til noe. Vi har også vært i et eget møte med ordføreren i Fredrikstad om saken for å få tomt. Dette er en sak som har høy prioritet hvis vi skal nå det grønne skiftet.

  • Nye løyver trer i kraft omgående. Alle som har tatt løyvekurs etter 2018 og ikke avlagt prøve hos Statens vegvesen, må avlegge prøve hos dem for å få flere løyver eller fornye gamle.

    De som tok kurs før 2018, men ikke har tatt ut løyver, må også til Statens vegvesen. De som har løyvekurs før 2018 og driver og har aktive løyver, kan få flere løyver og fornye sine gamle. Ingen forandring der – er dere i tvil, ring oss.

  • Litt fra lokalforeningen: 7. november – Venner på vegen Karlshus skole, avdeling Fredrikstad, og NLF Østfold, Øra.

    Siste styremøte og julemøte: 02.12.25. Administrerende direktør Knut Gravvik er invitert. Julemøtet i Fredrikstad med julemiddag og besøk av Scania. Alle lokalforeninger er invitert.

 

Sterk delegasjon på ministerens kontor. F.v fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (A), Hege Bongard, Fredrikstad Næringsråd, Arne Sekkelsten (H), ordfører i Fredrikstad, statsråd Jon-Ivar Nygård, (AP), Tom Christensen NHO-LT, Magnus Arnesen (H), ordfører Sarpsborg, Ulf Lervik, LO Østfold, Erik Ødegård, MEF Østfold og Erik Graarud, NLF Østfold.

Tung delegasjon på statsrådens kontor

SVV varslet etter sommerferien at de vil skrive totalvekten på Fredrikstadbrua til 28 tonn! NLF Østfold reagerte umiddelbart og krevde møte med vegvesenet. Vi inviterte med oss MEF og NHO-LT i Østfold og sammen krevde vi at brua ikke ble skrevet ned. Vi møtte kun døve ører og SVV varslet at den nye ordningen ville bli innført ila ettersommeren. Sammen tok de tre organisasjonene kontakt med Fredrikstad Næringsråd, LO og sentrale politikere i fylket. Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje ba om møte med Jon-Ivar nygård på vegne av alle de nevnte organisasjonene, fylkeskommunen og ordførerne i de to største Østfoldbyene. 27.oktober møtte en sterk delegasjon på statsrådens kontor, Erik Graarud for anledningen på fire hjul, sammen med representanter fra SVV. Våre hovedkrav var at nedskrivingen ikke måtte skje før ny bro over Glomma står klar, vi må få 32 tonn på singel bil, det må vurderes å forsterke brua, slik at levetiden kan forlenges også for tunge kjøretøy. De ble pekt på de store konsekvensene en nedskrivning kan få for næringslivet, arbeidsplasser, miljø og trafikksikkerheten i Nedre Glomma-området. Ny bro er planlagt ferdig i 2032-34, men da skal alt klaffe. Og det gjør det jo ikke. Hverken bompengeprosjektet Nedre Glomma-pakken eller fylkeskommunen har penger til ny bru. Derfor må den tidligere Fredrikstadordføreren, nå statsråd, Jon-Ivar Nygård overtales til å finne friske, statlige midler til ny bro. Det ble et god og informativt møte, men vi fikk ingen lovnader. SVV nekter plent å endre sin vurdering og ny bru er i det blå. derimot ga de beskjed om å utsette nedskrivingen til februar 2026. Samarbeidsgruppen vil fortsette å presse på og det er avtalt jevnlige koordineringsmøter medlemmene i mellom.

Ingen fra Østfold i Stortingets transportkomite

Disse to herrene, Tage Pettersen fra Høyre og Bjørnar Laabak fra Fremskrittspartiet, jobber hardt for Østfold på Stortinget, men ingen av dem i Transport- og kommunikasjonskomiteen

Østfold er et transportfylke. Skandinavias mest trafikkerte tollstasjon på E-6 Svinesund, Øst-Europatrafikken over E-18 Ørje, samt Borg Havn og Norges største fergesamband mellom Moss og Horten, burde være spennende nok til å tiltrekke seg Stortingets representanter. Men ikke fra Østfold. Statsråden er riktignok fra fylket, uten at det har gitt synderlige resultater for norske transportører. Det er også mange nye representanter i komiteen, men heldigvis kjenner vi flere av dem. Sjefen sjøl, Bård Hoksrud fra Fr.P, er tidligere statssekretær i samferdselsdepartementet og bør forstå våre utfordringer. Trond Helleland fra Høyre var nestleder i komiteen i forrige periode og har besøkt NLF en rekke ganger. Høyres Tine Linnestad er ny i denne komiteen, men har tidligere engasjert seg sterkt i E-18-problematikken i Akershus og Østfold. Så vi får jobbe med dem vi kjenner først og fremst og så koble på de andre partiene så raskt vi kan.

Tine Linnestad fra Nordre Follo er nærmeste vi kommer Østfold i Stortingets transportkomite.

Bransjestandarden for varelevering revideres

LUKS, Leverandørenes Utviklings- og kompetansesenter, laget i 2011 en felles standard for varelevering til bygg. NLF og NHO LT var faddere for denne standarden og den brukes i dag av Arbeidstilsynet og alle landets kommuner. Standarden ble revidert i 2014 og 2018 og skulle vært oppgradert i 2022, men av ulike årsaker har dette arbeidet tatt litt ekstra tid. Nå er arbeidet imidlertid nesten fullført og LUKS ser frem til å presentere en slankere versjon som blir fullt digitalisert. Standarden er til stor hjelp for byggherrer, entreprenører, arkitekter og reguleringsmyndigheter og behovet for standarden er ikke blitt mindre.

Christian Thommessen ny daglig leder i Fredrikstad Næringsråd

Nætingslivslederen og Venstrepolitikeren Christian Thommessen er ansatt som ny daglig leder i Fredrikstad Næringsråd. Thommessen har blant annet vært direktør i NHO-foreningen SMB  og har i tillegg erfaring som bedriftsleder. Thommessen er også kjent som Venstrepolitiker og toppet listen til Østfold Venstre i Stortingsvalget