NLF krever umiddelbare tiltak for å sikre trygg og effektiv vinterdrift på omkjøringsveiene som benyttes i forbindelse med raset ved E6 f...
Mye info om dagen og det kan være utforende å få med seg alt. Men viktig å sette av litt tid til å holde seg oppdatert. Vi har fortsatt ikke fått svar på ny søknad om disp på kjøre og hviletid. Mange ringer og spør. Men lover raskt ut med melding når vi får beskjed. Region representanter hadde møte med Cato Løkken i Statens vegvesen fredag morgen der vi var klare med våre krav. Cato Løkken viste stor forståelse for situasjonen og lovet bedre av involvering av næringen.
Søndregate i Trondheim Foto: Leif Jarle Christensen
Hei
Denne uken leverte vi Høringen til Trondheim kommune vedrørende strategi for By logistikk og mobilitet.
Media sak rundt nye drifts kontrakter Trøndeavisa
Næringsliv, Politikk | – Klarer ikke å forstå logikken
Næringsliv, Politikk | – Klarer ikke å forstå logikken
Påmeldingen til Regionen sitt julemøte / Høstmøte er klart. Håper det blir mange som setter av tid og deltar. Og husk. Da må man melde seg på
Link
NLF Trøndelag inviterer til Julemøte / Høstmøte | Lastebil.no
Flere er bekymret for vinterdriften på omkjørings vegene. Det blir fellesmøte digitalt 09 oktober om oppfølging etter raset på Levanger. Anbefaler de som kan om å være med på dette digitale møtet. Er lovet mer informasjon også rundt vinterdriften
Microsoft Virtual Events Powered by Teams
Krav vedrørende gratis ferge ble avvist. Begrunnelsen var at de ikke var rett myndighet. Dette følges opp videre . Men at de brukte 3 uker på å finne ut dette er forkastelig. Vi ser på hva vi gjør videre
NLF krever umiddelbare tiltak for å sikre trygg og effektiv vinterdrift på omkjøringsveiene som benyttes i forbindelse med raset ved E6 f...
NLF krever umiddelbare tiltak for å sikre trygg og effektiv vinterdrift på omkjøringsveiene som benyttes i forbindelse med raset ved E6 forbi Levanger. – Vi har en klar forventning om at dette kommer på plass, gitt statsrådens uttalelser om at det ikke skal stå på penger, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.
Inntil en midlertidig løsning for E6 er på plass, må de alternative rutene driftes med samme standard som hovedveien.
Raset har ført til store utfordringer for tungtransporten, og mange lastebileiere melder om krevende kjøreforhold på omkjøringsveiene. Nå frykter mange kaos dersom vinteren melder sin ankomst før den midlertidige veien forbi rasstedet er klar.
Gravråk understreker at det er avgjørende for trafikksikkerheten og fremkommeligheten at disse veiene blir tilstrekkelig brøytet, strødd og vedlikehold gjennom vinteren.
– Når E6 er stengt, blir omkjøringsveiene en del av det nasjonale transportnettet. Da må de behandles deretter, sier Gravråk.
NLF forventer at Statens vegvesen og lokale myndigheter tar ansvar og sørger for at vinterdriften styrkes umiddelbart.
Fredag 3. oktober hadde representanter fra NLF et møte med Cato Løkken i Statens vegvesen der de var klare i sine krav.
Cato Løkken viste stor forståelse for situasjonen og lovet bedre involvering av næringen.
Lastebilnæringen blir beskyldt for å stå for de største problemene langs veien og da må vi bli tatt med på råd når løsninger skal lages, noe vi nå vil bli.
Forbundet vil følge saken tett og presse på for nødvendige tiltak. Blant annet vil vi fortsette å kreve gratis ferge selv om fylket har avvist dette kravet etter tre uker. Samferdselsministeren har sagt at det ikke skal stå på penger og dette burde derfor være et enkelt krav å innfri.
På selve omkjøringsveiene krever NLF økt beredskap for de dagene med behov for ekstra vinterdrift. Blant annet vil vi på de verste dagene kreve at det legges om til ensrettet kjøring på omkjøringsveiene da noe annet ikke er forsvarlig.
Etter det store kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger er både E6 og jernbanen fortsatt stengt. Trafikken er omdirigert via alternati...
Etter det store kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger er både E6 og jernbanen fortsatt stengt. Trafikken er omdirigert via alternative ruter, og mange NLF-medlemmer har måttet tilpasse seg nye kjøremønstre – både gjennom fylkesveier og via Sverige.Politiet melder at trafikantene stort sett har oppført seg eksemplarisk, men minner om at fartsgrensene varierer på flere av omkjøringsveiene. Det er derfor viktig å følge med på skiltingen og tilpasse farten etter forholdene. Husk også Fosen. Det er meldt om høy hastighet her på flere steder.
– Vi ser at enkelte overser skiltene, spesielt der fartsgrensene nylig er endret. Vår oppfordring er klar: Følg med, og vis aktsomhet, sier Politiinspektør og NK Distriksleder Svein Erik Gjølmesli i politiet.
Statens vegvesen har satt inn trafikkdirigenter og jobber med å forsterke veikantene med knust asfalt. Samtidig planlegges en midlertidig E6 forbi rasstedet, som etter planen skal åpnes i november.
NLF følger situasjonen tett og oppfordrer alle medlemmer til å rapportere utfordringer og uregelmessigheter langs omkjøringsrutene. Sammen bidrar vi til trygg og effektiv transport – også når veiene endres.
Statens vegvesen har de siste ukene jobbet for å finne en trygg trasé for å bygge midlertidig veg forbi området der raset gikk over E6 og...
Statens vegvesen har de siste ukene jobbet for å finne en trygg trasé for å bygge midlertidig veg forbi området der raset gikk over E6 og jernbanen 30. august. Flere alternativer er undersøkt og blitt forkastet på bakgrunn av usikre grunnforhold.
Traseen som ligger ovenfor bebyggelsen (den gule linjen på kartet) er det alternativet som er vurdert til å kunne være egnet som midlertidig veg forbi rasstedet. Dette er alternativet som er tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny veg og rasområdet.
Fortsatt gjenstår det noen undersøkelser og sikkerhetsvurderinger knyttet til anleggsgjennomføringen.
Endelig avklaring ventes neste uke, med mål om å kunne starte med anleggsarbeider umiddelbart etter det.
I september besøkte vi Ekne Barneskole og Steindal Barneskole- Tangvik med Arve Idar var med på Ekne barneskole og på Steindal skol...
I september besøkte vi Ekne Barneskole og Steindal Barneskole- Tangvik med Arve Idar var med på Ekne barneskole og på Steindal skole var det Malin fra Thermomax og Roger fra Skevig som var med . Takk til dem alle
VENNER PÅ VEIEN – Trøndelag 2025
Trafikksikkerhetskampanjen «Venner på veien» retter seg mot barn i 1. og 4. klasse. Kampanjen er et initiativ fra Norges Lastebileier-Forbund og samarbeidspartnere som ønsker å yte en aktiv innsats for å gjøre barn sikrere i trafikken. Gjennom kampanjen vil vi komme i direkte kontakt med elevene. Målet er å lære barna mer om hvordan de skal forholde seg til store lastebiler i trafikken.
Undervisningen foregår i to deler. I klasserommet får barna en innføring i om hvorfor lastebilene er nødvendige for at et moderne samfunn skal fungere. Barna får også en gjennomgang av hvordan lastebilen fungerer, de lærer om trafikkskilt, hvordan gå over veien, refleksbruk og mye mer.
Da Halseth Transport fikk varsel om bransjetilsyn rett før jul, ble det møtt med usikkerhet. – I starten kjentes det ganske overvel...
Da Halseth Transport fikk varsel om bransjetilsyn rett før jul, ble det møtt med usikkerhet. – I starten kjentes det ganske overveldende. Man blir fort usikker på hva de vil finne, og hvor mye arbeid det vil bli, forteller daglig leder Lars Torstein Halseth.
Familien valgte likevel å se tilsynet som en mulighet.
– Vi så det som en anledning til å rydde i systemene våre. Vi samlet dokumentasjon, satte oss inn i kravene og tok tak i rutiner vi visste kunne bli etterspurt. Det gjorde at vi møtte Arbeidstilsynet med åpne kort, sier datteren Marit Halseth, som hadde en nøkkelrolle i forberedelsene.
Marit er siviløkonom og forretningsutvikler – kompetanse som ble avgjørende i arbeidet med dokumentasjon.
Halseth Transport er en liten, familieeid bedrift med åtte biler. Hele familien var involvert i prosessen.
– Som familiebedrift i et generasjonsskifte ble dette ekstra viktig. Vi måtte sikre at vi hadde gode systemer på plass for framtiden, sier Marit.
KOMPETANSE SOM NØKKEL: Marit Halseth var sentral i å strukturere dokumentasjon og rutiner da Arbeidstilsynet kom på besøk. Foto: Elisabeth Nodland
Da Arbeidstilsynet kom, møtte familien to representanter med ulike fokusområder.
– Vi erfarte at det var nyttig å ha forberedt oss godt, og at det ga oss en ryddigere dialog. Samtidig opplevde vi at vi kom bedre i posisjon da vi tok en aktiv rolle og fulgte opp med spørsmål, sier Marit.
– De sier de er en veileder, men de er også en kontrollinstans som kan gi pålegg og bøter. Det kan gjøre stemningen krevende … Når de begynner å forklare regelverket på sin måte, kan man lett sitte igjen og lure på hva i all verden de egentlig mener, sier Lars.
– Vi brukte mange timer internt på forberedelser, møter og oppfølging. Det var en stor belastning for en liten bedrift, men samtidig nødvendig for å komme i mål, sier Lars Torstein.
Støtten fra NLF ble avgjørende.
– Vi har samarbeid med NLF og det ga oss verktøyene vi trengte under tilsynet. Uten den hjelpen ville vi hatt en mye tyngre vei gjennom prosessen, understreker Lars Torstein.
Familien trekker spesielt fram bedriftsrådgiver Jone Klingsheim.
– Jone var vår link inn til NLF. Han kunne regelverket og viste oss hvordan vi skulle bruke systemene i praksis. Den støtten var helt uvurderlig, sier Marit.
Klingsheim peker på utfordringene:
– Hvis spørsmålet er om den som får tilsyn faktisk må ha et støtteapparat rundt seg for å klare å delta og lande prosessen, er svaret et klart ja … Erfaringen tilsier at det ikke alltid føles som veiledning, men mer som ren kontroll, sier han.
KLAR MELDING: Bedriftsrådgiver Jone Klingsheim i NLF understreker at små bedrifter ofte trenger støtte under Arbeidstilsynets kontroller, og at veiledning bør være mer samarbeidende enn kontrollpreget.
Selv om prosessen var krevende, opplever familien at bedriften nå står sterkere.
– Vi har fått bedre orden, tydeligere struktur og mer trygghet. Sjåførene vet hva som gjelder, og vi har bedre oversikt, forteller Lars.
– Det handler ikke bare om å unngå pålegg, men om å skape en sunn arbeidskultur. Når vi aktivt følger regelverket, gir det forutsigbarhet både for oss og de ansatte.
– Det har vært krevende, men vi har lært masse. Nå vet vi at vi har bedre kontroll på systemene, og vi kan møte framtiden med større trygghet, avslutter Marit Halseth.
Det er venta svært kraftig vind og store nedbørsmengder. I nokre område vil det ikkje vere tilrådeleg å ferdast på vegane. På fjellet kan...
Det er venta svært kraftig vind og store nedbørsmengder. I nokre område vil det ikkje vere tilrådeleg å ferdast på vegane. På fjellet kan det kome snø.
Vinden kan føre til trefall i låglandet og snøfokk på fjellet. Nedbøren kan føre til jord- og flaumskred. Vegar kan bli stengde og ferjer innstilte. Varslet gjeld frå fredag kveld til utpå dagen laurdag.
Uværet vil ramme heile Sør-Noreg. Den kraftigaste vinden (raudt farevarsel) vil treffe kysten av Skagerrak. Den kraftigaste nedbøren (raudt farevarsel) vil ramme delar av Vestfold og Telemark.
Vinden gjer at mange vegar kan bli stengde på grunn av tre eller andre objekt i vegbanen. Mange reiser kan få mykje lengre reisetid. Bruer og utsette vegstrekningar kan bli stengde.
Det vil i nokre område bli vanskelege køyreforhold på grunn av overvatn og fare for vatnplaning. Det er stor fare for stengde vegar. Ein del stader kan miste vegsambandet mellombels. Ver førebudd på at reisa kan ta lengre tid enn ho pleier.
Også på fjellet i Sør-Noreg blir det kraftig vind, og det kan komme snø. For dei som skal over fjellet, er det viktig å vere godt førebudd.
– Folk må vere førebudd på vêret som kjem. Skal du over fjellet, er det viktig å sko køyretøyet rett. Køyr med vinterdekk, ha med mat og varme klede og pass på at bilen er fullada eller har nok drivstoff, oppmodar avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Svenn Egil Finden.
– Om det kjem snø, er entreprenørane våre allereie førebudde på vinter og står klare med både mannskap og maskinar for å rydde fjellovergangane i helga om nødvendig, legg han til.
Haustferien er ein periode med auka trafikk på mange vegstrekningar, spesielt mot fjellområde og populære hyttekommunar.
– Vurder nøye om reisa bør og kan gjennomførast, seier Svenn Egil Finden i Statens vegvesen.
Han oppmodar folk til å følgje med på vêrvarselet og på vegvesen.no/trafikk eller i appen Vegvesen trafikk for å få ei fullstendig oversikt over situasjonen på vegane.
Sjå også: Yr - Farevarsler i Norge
Unntaket fra kjøre- og hviletidsreglene som ble innført etter jordraset på E6 ved Levanger gikk ut 1. oktober. NLF ønsker forlengelse, me...
Unntaket fra kjøre- og hviletidsreglene som ble innført etter jordraset på E6 ved Levanger gikk ut 1. oktober. NLF ønsker forlengelse, men venter fortsatt på avklaring fra SVV.
Etter raset på E6 Levanger 30. august, ble det innført midlertidige unntak fra reglene om kjøre- og hviletid for berørte transporter. Unntaket har vært viktig for å sikre fremkommelighet og forsyning gjennom alternative ruter, som har medført betydelige forsinkelser og utfordringer for tungtransporten.
Unntaket ble først innvilget fra 30. august til 6. september, og senere forlenget til 28. september. Etter dette har det ikke kommet noen ny forlengelse, og dispensasjonen er dermed utløpt.
NLF har sendt henvendelse til Statens vegvesen med ønske om ytterligere forlengelse av unntak, men Vegvesenet opplyser om at de fortsatt avventer informasjon om trafikkavviklingen før de kan vurdere om det er grunnlag for å sende en formell søknad til ESA om videre dispensasjon. Det er de som må godkjenne unntak utover 30 dager.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har fremhevet viktigheten av fleksible kjøre- og hviletidsregler under ekstraordinære forhold. Situasjonen på E6 er fortsatt uavklart, og det er meldt at veien kan være stengt i flere måneder. Dette gjør at transportnæringen står overfor vedvarende utfordringer.
Statens vegvesen har valgt alternativ for midlertidig E6 Levanger. Har som mål å starte med anleggsarbeider umiddelbart etter endelig avk...
Statens vegvesen har valgt alternativ for midlertidig E6 Levanger. Har som mål å starte med anleggsarbeider umiddelbart etter endelig avklaring denne uken.
I en pressemelding skriver Statens vegvesen at de har jobbet de siste ukene for å finne en trygg trasé for å bygge midlertidig veg forbi området der raset gikk over E6 og jernbanen 30. august. Flere alternativer skal ha blitt undersøkt og forkastet på bakgrunn av usikre grunnforhold. Traseen som er valgt er det alternativet som er tettest på fast fjell, og med fast fjell mellom ny veg og rasområdet.
Statens vegvesen: I sluttfasen av planlegging av midlertidig E6.
Etter det store kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger er trafikken omdirigert via alternative ruter. mange NLF-medlemmer har måttet tilpasse seg nye kjøremønstre, både gjennom fylkesveier og via Sverige.
Politiet melder at trafikantene stort sett har oppført seg eksemplarisk, men minner om at fartsgrensene varierer på flere av omkjøringsveiene.
– Vi ser at enkelte overser skiltene, spesielt der fartsgrensene nylig er endret. Vår oppfordring er klar: Følg med, og vis aktsomhet, sier Politiinspektør og NK Distriksleder Svein Erik Gjølmesli i politiet.
Det er derfor viktig å følge med på skiltingen og tilpasse farten etter forholdene. Det er meldt om høy hastighet på flere steder, også på Fosen.
NLF følger situasjonen tett og oppfordrer alle medlemmer til å rapportere utfordringer og uregelmessigheter langs omkjøringsrutene. Sammen bidrar vi til trygg og effektiv transport – også når veiene endres.
Høsten nærmer seg, og med den kommer kulde, mørkere dager og økt risiko for influensa. For transportnæringen er kontinuitet og tilstedevæ...
Høsten nærmer seg, og med den kommer kulde, mørkere dager og økt risiko for influensa. For transportnæringen er kontinuitet og tilstedeværelse avgjørende, og da kan influensavaksinen være et effektivt tiltak for å redusere bedriftens sykefravær.
Som samarbeidspartner av Norges Lastebileier-Forbund tilbyr MDCO bedriftshelsetjenester til medlemspris. De bistår med planlegging og gjennomføring av influensavaksinering.
– Vi står klare til å bistå virksomheter i planleggingen og gjennomføringen av årets influensavaksinering, slik at akkurat deres arbeidsplass kan være et steg foran høstens mulige utfordringer, sier Pål Lillebø, konsernsjef i MDCO.
Flere bedrifter som benyttet seg av MDCOs vaksinetilbud i fjor, har allerede meldt sin interesse for årets sesong.
– Vaksinetilbudet ble ikke bare oppfattet som et tiltak mot sykefravær, men også som en verdsatt ansattgode. Det sender et tydelig signal om omsorg og ansvar for helse, sier Lillebø.
Helsemyndighetene anbefaler vaksinering fra oktober til midten av desember for best mulig beskyttelse gjennom hele sesongen.
– Vi vet at influensavaksinen beskytter omtrent 60 prosent av de vaksinerte mot sykdom, og reduserer risikoen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse betydelig. Også blant dem som blir syke, sier Erna Harboe, konsernoverlege i MDCO.
Les mer om medlemsfordelen her: MDCO Bedriftshelsetjeneste – medlemsfordel
Den 25.–26. september var Sverige og Sveriges Åkeriföretag vertskap for Nordic Logistics Associations (NLA) årsmøte....
Den 25.–26. september var Sverige og Sveriges Åkeriföretag vertskap for Nordic Logistics Associations (NLA) årsmøte. I tilknytning til årsmøtet ble det også arrangert en konferanse med fokus på sivilt forsvar og motstandsdyktighet.
Årsmøtet samlet representanter fra hele Norden og utgjorde en viktig plattform for diskusjoner om felles utfordringer og fremtidige muligheter for transportnæringen i de nordiske landene.
Parallelt med årsmøtet ble det arrangert en konferanse med temaet militært og sivilt forsvar samt motstandsdyktighet innen veitransport, hva som kreves og hvordan transportnæringen kan bidra med logistikk.
Blant innslagene var:
Konferansen ble en viktig møteplass for å styrke samarbeid mellom transportnæringen, forsvarsmakter og beslutningstakere i Norden. På møtet presenterte NLA resultater fra medlemsundersøkelser og data innhentet fra Danmark, Norge, Sverige og Finland.
Fokuset var særlig på militær mobilitet og beredskap, styrking av transportkorridorer, blant annet i Øresundsregionen og i de nordlige regionene, samt muligheter for tettere samarbeid mellom den sivile transportsektoren og forsvaret.
– Transportsektoren er avgjørende for å sikre et sterkt beredskap i Norden. Her spiller transportbedriftene en viktig rolle, og gjennom deres svar i medlemsundersøkelser ser vi stor vilje til å bidra, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.
Han legger til:
– NLA’s årsmøte var en kjærkommen anledning til å samle relevante aktører. Dette gir oss et solid grunnlag for å fortsette den gode dialogen med Forsvaret i de nordiske landene.
Årsmøtet satte også søkelys på den grønne omstillingen. I en paneldebatt gikk representanter fra nettselskaper, skogindustrien og lastebilprodusenter i dialog med NLAs medlemmer om bærekraftige løsninger for transportsektoren.
Nordic Logistics Association (NLA) ble etablert i 2012 og representerer rundt 14 000 medlemsbedrifter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Organisasjonen er transportnæringens felles stemme i Brussel og arbeider for å påvirke EU-lovgivning og beslutninger som berører veitransportsektoren.
Gjennom sitt arbeid retter NLA fokus mot Europaparlamentet, Europakommisjonen, Rådet og andre sentrale aktører i EUs beslutningsstruktur.
En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at manglende bilbeltebruk fortsatt tar liv – særlig blant lastebilføre...
En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at manglende bilbeltebruk fortsatt tar liv – særlig blant lastebilførere. Selv om bruken generelt er høy i Norge, er tallene fra dødsulykker bekymringsfulle.
Rapporten slår fast at lastebilførere er den eneste gruppen av yrkesførere hvor manglende bilbeltebruk er et tydelig problem i dødsulykker.
I trafikken bruker 97 prosent av bilførerne og 89 prosent av tungbilførerne bilbelte. Likevel viser tallene at manglende beltebruk fortsatt er et stort problem i dødsulykker. I perioden 2017 – 2023 var 36 prosent av alle omkomne lastebilsjåfører uten bilbelte som omkom i denne perioden.
Rundt 25 prosent av alle som omkom i trafikkulykker med bil, lastebil eller buss, kjørte uten bilbelte. Opptil to tredjedeler av disse, omtrent 11 personer i året, kunne trolig ha overlevd hvis de hadde brukt belte.
I tillegg viser rapporten at fem prosent av sjåførene bruker bilbeltet feil, noe som også reduserer beskyttelsen betydelig.
Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, mener rapporten viser behovet for holdningsskapende arbeid i transportnæringen.
– Bilbeltet er det enkleste og viktigste sikkerhetsutstyret vi har. Bruken må bli like selvfølgelig i tungtransport som i personbil, sier Gravråk.
NLF viser til sin trafikksikkerhetskampanje «Hendene på rattet – blikket på veien», som minner yrkessjåfører om grunnleggende sikkerhetsrutiner:
– Vi jobber hver dag med å styrke sikkerhetskulturen i transportnæringen. Kampanjen «Hendene på rattet – blikket på veien» handler om å gjøre de små, riktige tingene hver dag som bidrar til min og din sikkerhet når vi bruker veien. Å bruke bilbeltet riktig er helt grunnleggende, sier Gravråk.
TØI og Statens vegvesen minner om at også feil bruk av belte kan være livsfarlig. Slik sitter du riktig:
Her finner du hele rapporten fra TØI>>>
Nå henvender vi oss til DEG som yrkessjåfør og proff i trafikken. Vis at DU tar ansvar og støtt vår kampanje:
