NLF

Nytt fra NLF uke 42, 2025

Statsbudsjett 2026: – NLF er fornøyd med at veiformål ser ut til å bli budsjettvinner på samferdsel, men er kritisk til ladekrav på døgnhvileplasser, økt avgiftsbelastning og nedgang i tilskudd til fylkesveiene, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.

Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF har tydeligere krav til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om å få fart på utbygginga av døgnhvileplasser. – NLF har lenge pekt på at det viktigste for våre medlemmer er å kunne parkere for å avvikle den lovpålagte hviletiden, så får lademuligheter komme senere, sier Gravråk. Foto: Jan Egil Sandstad Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF har tydeligere krav til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om å få fart på utbygginga av døgnhvileplasser. – NLF har lenge pekt på at det viktigste for våre medlemmer er å kunne parkere for å avvikle den lovpålagte hviletiden, så får lademuligheter komme senere, sier Gravråk. Foto: Jan Egil Sandstad

Regjeringen foreslår 50,4 milliarder kroner til veiformål i 2026, en økning på 7,6 prosent fra i fjor, men fylkesveinettet får ikke ekstra midler. Gravråk påpeker at risikoen for alvorlige ulykker på fylkesveier er 75–80 prosent høyere enn på riksveiene, og etterlyser prioritering av viktige næringsveier og rasutsatte strekninger.

NLF er også kritisk til økte bompenger og CO₂-avgift, samt ladekrav på døgnhvileplasser. – Det viktigste for sjåførene er å ha plass til å avvikle lovpålagt hviletid. Hvis krav om lading forsinker byggingen av nye plasser, er det kritisk for næringen, sier Gravråk.

På den positive siden mener NLF at forslaget om å avvikle gratisfergeordningen til fordel for halverte ferjetakster er fornuftig og vil gi bedre framkommelighet for varetransporten.

NLF følger nå budsjettforslaget tett og vil gi innspill til Stortinget for å sikre at transportnæringen får bedre rammevilkår.

 

Nå kan tungtransporten lade opp – Enova åpner for nye støtteordninger

Enova lanserer to støtteordninger for tungtransport: én ny og en relansering av depotlading-ordningen som forsvant i fjor. Tilbakeføringen av ordningen kommer etter press fra NLF, og begge skal gjøre det enklere for bedrifter å satse på elektriske lastebiler og busser.

Det første programmet gir støtte til forprosjekt for utslippsfri tungtransport, og hjelper bedrifter med planlegging før kjøp av elektriske kjøretøy og ladere.

Første søknadsfrist er 24. november 2025.

Relanseringen av bedriftslading gir støtte til etablering av ladere der kjøretøyene står over tid, for eksempel på depot, ved lasting eller om natten. Fra 2022 til 2024 ble det gitt tilsagn til over 1800 ladepunkter hos bedrifter, og nå er det mulig å søke igjen.

– Mange bedrifter stod uten økonomisk trygghet til å satse på elektrisk tungtransport da støtten til depotlading forsvant i fjor. Det er et viktig gjennomslag og en seier for NLF at Enova nå kommer med nye støtteordninger for depotlading og forprosjektering, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF.

Første søknadsfrist for depotlading: 1. desember 2025.

 

Viktig – få har svart på årets sjåførundersøkelse: frist forlenget til 31. oktober

NLF oppfordrer alle medlemmer til å svare på årets IRU-undersøkelse om sjåførmangel. Svarene fra norske transportbedrifter er helt avgjørende for å synliggjøre hvor alvorlig situasjonen faktisk er – både nasjonalt og internasjonalt.

Foreløpig har det kommet inn få svar, og derfor er fristen forlenget til torsdag 31. oktober. Det er viktig at flest mulig setter av noen minutter til å svare.

Det er svarene fra våre medlemmer som gir tyngde til arbeidet vi gjør opp mot myndigheter og politikere. Uten gode tall står vi svakere i kampen for tiltak som kan løse sjåførmangelen.

E-posten med lenke til undersøkelsen ble sendt ut tidlig i september. Dersom du ikke finner den, sjekk søppelposten – eller kontakt NLF for å få lenken tilsendt på nytt.

NLF har i flere år samarbeidet med IRU (International Road Transport Union) for å kartlegge sjåførmangelen i Europa. De årlige undersøkelsene gir sammenlignbare tall mellom land og over tid – og er viktige beslutningsgrunnlag for både politikere og bransjeorganisasjoner.

Tusen takk til alle som bidrar – hver eneste besvarelse teller!

 

Dispensasjonen forlenges ikke

Statens vegvesen mener det ikke er grunnlag å søke om forlengelse av det midlertidige unntaket fra kjøre- og hviletidsreglene som ble innført etter jordraset ved E6 Levanger. – Skuffende, mener administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.

Han mener det fortsatt er stor usikkerhet knyttet til transporten rundt raset, noe som vanskeliggjør arbeidet for medlemsbedriftene. I tillegg kommer økt tidsbruk ved omkjøring, stengt jernbane, sjåførmangel og behov for fleksibilitet i innhøstingsperioden. Dette var bakgrunnen for at NLF ba om en forlengelse.

Statens vegvesen konkluderte derimot med at det ikke foreligger tilstrekkelig grunnlag for å fremme en ny søknad. Tidligere unntak utløp 28. september og kan kun forlenges ved godkjenning fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA).

I vurderingen skriver vegvesenet at transportnæringen har hatt tid til å tilpasse seg, og at de lokale omkjøringsrutene fungerer tilfredsstillende. Vegvesenet viser også til at hensynet til trafikksikkerhet og sjåførenes arbeidsvilkår må veie tungt og at den midlertidige E6-løsningen er planlagt ferdigstilt i midten av november.

NLF kommer fortsatt til å følge situasjonen rundt raset tett og eventuelt be om en ny vurdering.

 

Kjøp jubileumsboka – et stykke norsk transporthistorie!

NLF har fylt 90 år, og i den forbindelse kan du nå sikre deg jubileumsboka Underveis – Norges Lastebileier-Forbund 90 år, 1935–2025.
Boka tar deg med gjennom ni tiår med norsk transporthistorie – fra de første lastebilene på grusveiene til dagens høyteknologiske og bærekraftige transportløsninger.

Dette er en unik utgivelse for alle som har hjertet i transportnæringen, og et must for alle som ønsker å forstå hvordan norsk veitransport har formet samfunnet.

  • Pris: 499 kroner + frakt
  • Opplaget er begrenset – bestill nå for å sikre deg ditt eksemplar!
  • Bestill jubileumsboka HER
 

Løyveregler slår uheldig ut for elektriske varebiler

Flere varebileiere opplever nå at regelverket motarbeider miljøvennlige valg. Fra 1. januar 2026 innføres krav om nasjonalt varebilløyve for kjøretøy over 2,5 tonn, men for eiere av elektriske varebiler betyr dette at de må ha lastebilløyve – selv om bilene brukes som vanlige varebiler.

– Eiere som velger en grønnere løsning, blir straffet med strengere krav enn de som kjører diesel. Slik kan vi ikke ha det hvis vi vil ha et grønt skifte, sier NLF-direktør Knut Gravråk.

Bakgrunnen er at mange el-varebiler har høyere totalvekt enn tilsvarende dieselbiler på grunn av batteriene, og dermed klassifiseres som lastebiler. Rundt 2 500 el-varebiler i Norge omfattes av reglene.

Statens vegvesen viser til at regelverket følger internasjonale standarder og vil avvente utviklingen før eventuelle endringer. NLF mener derimot at dagens regler undergraver myndighetenes klimamål og bør tas opp politisk.

NLF og NLF-medlem Frode Bjønnes var i Dagens Næringsliv 12. oktober å kritiserte regelverket. (saken ligger bak betalingsmur)

 

Transportkomiteens nye leder deltok på digitalt medlemsmøte

Bård Hoksrud (Frp) blir ny leder av Transportkomiteen og tok turen til NLFs digitale medlemsmøte onsdag 8. oktober. Se sendinga i opptak og se hva han svarte på innsendte spørsmål fra NLFs medlemsbedrifter. 

I tillegg til å få besøk av Stortingets fremste transportpolitiker, fikk deltakerne møte NLFs nye regionsjef i Innlandet, Jim Nybø, og høre mer om Bane NORs arbeid med farlige planoverganger.

Norges verste fylkesvei var også kåret, og i sendingen fikk seerne høre mer om vinneren – og hvorfor Opplysningsrådet for veitrafikk ønsker større oppmerksomhet rundt den alvorlige situasjonen på fylkesveinettet.

 

NLF krever forsterket vinterdrift etter E6-raset

Etter raset på E6 ved Levanger krever NLF umiddelbare tiltak for å sikre trygg og effektiv vinterdrift på omkjøringsveiene.
– Vi har en klar forventning om at dette kommer på plass, gitt statsrådens uttalelser om at det ikke skal stå på penger, sier administrerende direktør Knut Gravråk.

Mange lastebileiere melder allerede om krevende kjøreforhold, og NLF frykter kaos dersom vinteren kommer før den midlertidige E6-løsningen er klar.
– Når E6 er stengt, blir omkjøringsveiene en del av det nasjonale transportnettet. Da må de behandles deretter, understreker Gravråk.

Etter et møte med Statens vegvesen lovet etaten bedre dialog med næringen. NLF vil følge saken tett, fortsette å kreve gratis ferge i perioden og presse på for økt beredskap og ensrettet kjøring på de mest krevende vinterdagene.

 

Refleksdagen 2025 – Husk refleksens utløpsdato!

Torsdag 16. oktober markeres Refleksdagen over hele landet. NLF deltar på Åsenhagen skole sammen med Viggo Venn og setter ekstra fokus på sikkerhet med blant annet det som kan være verdens største refleksvest!

Årets viktige påminnelse:

Visste du at refleksen har en utløpsdato? For å være sikker på at du virkelig blir sett i mørket, er det lurt å gjøre en enkel reflekssjekk:

Slik sjekker du refleksen:

  1. Gå ut i mørket eller skru av lyset.
  2. Lys på refleksen med lommelykt eller billys.
  3. Lyser den ikke klart og sterkt? Da er det på tide å bytte.

Tips: Reflekser bør byttes omtrent hvert 3. år.

Bli med på Refleksdagen og bidra til tryggere veier – for deg selv og andre!

 

Er bilen din riktig skodd for vinteren?

Selv om krav om kjetting eller piggdekk ennå ikke gjelder, er det viktig å være godt forberedt med riktige vinterdekk dersom du skal ferdes i fjellet.

Fra 1. november blir det lov med piggdekk, med krav om minst 5 mm mønsterdybde, og lastebiler skal ha hjulkjetting ved sterkt snøfall. Selv små mengder snø kan gjøre kjøringen krevende, så sørg for at både dekk og kjettinger er i orden.

Kjettingdagen, som NLF har arrangert siden 2021, markeres 1. november og setter søkelyset på sikker kjøring på vinterføre. Bruk dette som en påminnelse: planlegg turen, ha bilen riktig utstyrt, og vær klar for vinteren – selv tidlig i sesongen.

 

Hold deg oppdatert – NLFs høst- og vinterkalender

 

Vianor med eksklusivt tilbud til alle medlemmer

Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos oss i Vianor. Sikre deg levering til gunstig pris ved å gjøre din bestilling nå.

 

Truck Deal – 25 prosent på mange matretter 

Dette er et eksklusivt tilbud som kun tilbys NLF-medlemmer. Dette gir deg muligheten til å få 25 prosent rabatt på en rekke matretter som baguetter, sandwicher, burgere og matpakker.  

Logg deg inn på NLF-appen og få betjeningen til å scanne Truck Deal-strekkoden, som du finner under fanen medlemskort i appen.