Vi har tidligere informert om mulighetene til å søke om tilskudd til Trondheim kommune. Har ikke hørt det er så mange som har benyttet de...
Ny uke er gjennomført og for noen er høstferien på hell. De har kommet litt lenger på omkjøringsvegen ved Levanger. Det er også kåret Norges dårligste fylkesvei denne uken. Vinneren her er vel ikke hovedpoenget men signalet om den faktiske standarden på norske fylkesveger. La oss håpe på en folkeaksjon for opprustning av dagens fylkesveger. Og med 3 Representanter fra Trøndelag i Transport og kommunikasjon komiteen får vi håpe de er i stand til å utrette noe. Mats (FRP) Anniken (AP) Oda (MDG) må nå huske hvor de kommer fra
Over fra Ekne til Frosta
Vi har tidligere informert om mulighetene til å søke om tilskudd til Trondheim kommune. Har ikke hørt det er så mange som har benyttet de...
Vi har tidligere informert om mulighetene til å søke om tilskudd til Trondheim kommune. Har ikke hørt det er så mange som har benyttet det enda. Nå avholder kommunen et Mini-Webinar Tirsdag 4 november klokken 11.00 - 11.30. Liger mer info om støtteordningen og info til Webinaret under
Nå inviterer vi til mini-webinar om tilskuddet. Her vil vi presentere ordningen og søknadsprosessen, og gi en enkel orientering fra byggesakskontoret om hva som er søknadspliktig og ikke. Mini-webinaret er åpent for alle og holdes:
Hvorfor støtter vi offentlig lynlading for tunge kjøretøy?
Trondheim kommune ønsker å legge til rette for økt bruk av utslippsfrie tunge kjøretøy, og en viktig forutsetning for dette er tilgang på lynlading. Vi tilbyr derfor støtte til etablering av offentlig tilgjengelige lynladere for tunge kjøretøy. Ladestasjonen må etableres i Trondheim.
Alle bedrifter som ønsker å etablere offentlig tilgjengelige lynladere for tunge kjøretøy i Trondheim kommune kan søke på ordningen.
Søknadsfristen er 1. mars 2026. Søkere vil få svar på søknaden senest en måned etter søknadsfrist.
Spørsmål, svar og supplerende opplysninger vil fortløpende offentliggjøres på nettsiden hvor informasjon om tilskuddsordningen blir publisert. Frist for å sende inn spørsmål er 15. januar 2026. Spørsmål og svar offentliggjøres senest fem dager etter fristen for å sende inn spørsmål.
Dette er en konkurransebasert tilskuddsordning, noe som betyr at søkerne konkurrerer seg imellom om tilsagn. Søknadsfristen er 1. mars 2026 klokken 12:00. Innsendte søknader vil vurderes opp mot følgende kriterier:
Krav til driftsperiode: Ladestedene som etableres med støtte fra Trondheim kommune skal driftes i samsvar med programkriteriene i minst 5 år etter driftsstart. Dersom avvikling skjer før denne tiden, eller at de ikke driftes som forutsatt, kan Trondheim kommune kreve hele eller deler av tilskuddet tilbakebetalt.
En spørreundersøkelse fra 2025 viser at hele 45% ikke vet hva de skal gjøre hvis de må stoppe inne i en tunnel.
En spørreundersøkelse fra 2025 viser at hele 45% ikke vet hva de skal gjøre hvis de må stoppe inne i en tunnel.
- Enkel kunnskap om tunnel og egen atferd i forbindelse med håndtering av hendelser i tunnel kan blir avgjørende for utfallet, sier brannvernleder og sikkerhetskontrollør i Trøndelag fylkeskommunes vegavdeling, Terje Sundfær.
Les mer om tunnelsikkerhet på Statens vegvesen sine nettsider
Han sier tallene i undersøkelsen er overraskende høye.
- Det er derfor viktig at vi nå retter fokuset mot tunnelsikkerhet, slik at vi kan bidra til at trafikanter bli mer bevisst egen atferd i tilfelle hendelser i tunnel oppstår, sier han.
Brannvernleder og sikkerhetskontrollør i Trøndelag fylkeskommunes vegavdeling, Terje Sundfær. (Foto: Håvard Zeiner, Trøndelag fylkeskommune).
For at trafikanter skal blir tryggere i tilfelle noe oppstår i en tunnel, har vi i fellesskap med blant annet Statens vegvesen utarbeidet det vi kaller for Tunnelvettreglene. Reglene gir enkle og konkrete føringer for hva du som trafikant må huske på:
Bruk nødblink for å varsle andre trafikanter om noe er galt. Den gjør deg synlig i mørket, og kan bidra til å forhindre at situasjoner utvikler seg til noe farligere, som påkjørsler eller kjedekollisjoner.
Stans i havarilomme, hvis mulig. Der står du tryggere, og er mindre til hinder for andre trafikanter eller nødetater. Kan du ikke stanse i en havarilomme skal du kjøre så langt inn til siden du kommer.
Bruk nødtelefon i tunnelen – ikke mobilen – hvis det finnes nødtelefon der. Da kommer du direkte i kontakt med Vegtrafikksentralen, som ser nøyaktig hvor du er i tunnelen.
En ting til: husk at rødt, blinkende lys foran en tunnel betyr stengt tunnel. Å kjøre videre kan sette både deg og andre i livsfare.
Kilde: Undersøkelse gjennomført av Reputation Inc for Statens vegvesen. Landsrepresentativt utvalg av 1000 respondenter i alder 15+.
Trondheim står ved et veiskille. Med en ny strategi for bylogistikk og mobilitet på trappene, har kommunen lagt frem ambisiøse planer for...
Trondheim står ved et veiskille. Med en ny strategi for bylogistikk og mobilitet på trappene, har kommunen lagt frem ambisiøse planer for hvordan vareflyt, trafikk og miljø skal balanseres i årene som kommer. Vi er også usikre på om det bare er en strategi, har man allerede hoppet på løsningene? Men midt i visjonene om grønnere byrom og smartere transportløsninger, risikerer man å overse en avgjørende stemme: den praktiske hverdagen til dem som faktisk får hjulene til å gå rundt.
Norges Lastebileier forbund Trøndelag har levert et tydelig høringssvar – ikke for å bremse utviklingen, men for å sikre at den skjer med virkeligheten som kompass. For skal strategien lykkes, må den bygge på innsikt fra dem som kjenner byens logistikk fra innsiden: sjåførene, transportbedriftene og fagmiljøene som daglig navigerer i et komplekst bybilde. Ikke konsulentene som sitter i sør og leser oppdaterte mål tall.
Transportnæringen krever realistisk bylogistikk
Tilrettelegging for næringstransport
Strategien må i større grad anerkjenne behovet for effektiv varelevering og transport i bysentrum. Det handler ikke bare om å redusere trafikk – det handler om å sikre at varer kommer frem, at håndverkere når kundene sine, og at byen fungerer.
Samspill mellom miljø og logistikk
NLF støtter målet om redusert utslipp, men advarer mot tiltak som kan føre til uforholdsmessige kostnader eller forsinkelser for transportbedrifter. Elektrifisering og alternative drivstoff må innføres i takt med teknologisk og økonomisk modenhet.
Infrastruktur og fremkommelighet
Strategien må inkludere konkrete tiltak for bedre fremkommelighet for nyttekjøretøy, inkludert tilstrekkelig laste- og losseplasser, tydelig skilting og forutsigbare reguleringer.
Involvering av næringen i planleggingen
En bærekraftig bylogistikk krever tett dialog med dem som kjenner utfordringene på bakken. NLF oppfordrer kommunen til å etablere faste samarbeidsfora med transportnæringen.
Digitalisering og innovasjon
Teknologi kan bidra til smartere logistikk, men må ikke bli en sovepute. Digitale løsninger må være brukervennlige, tilgjengelige og faktisk løse praktiske problemer – ikke bare se bra ut på papiret.
En strategi som må tåle virkeligheten
Trondheim kommune har en gyllen mulighet til å forme fremtidens bylogistikk – men det krever mer enn gode intensjoner. Skal strategien bli et verktøy for bærekraftig utvikling, må den også være et verktøy som fungerer i praksis. Transportnæringen er ikke en motkraft til miljømålene – den er en medspiller, så lenge rammene er realistiske og inkluderende.
NLF oppfordrer Trondheim kommune til å lytte til dem som kjenner byens logistikk fra innsiden. For når strategien skal omsettes til handling, er det ikke bare kartet som gjelder – det er terrenget.
Onsdag 08 oktober hadde NLF møte med Trøndelag Fylkeskommune. Jo Bern Brønstad og Arne Iversen. Vi legger ved notatet fra møte.
Onsdag 08 oktober hadde NLF møte med Trøndelag Fylkeskommune. Jo Bern Brønstad og Arne Iversen. Vi legger ved notatet fra møte.
Notat fra møte med Trøndelag fylkeskommune – 8. oktober kl. 15:30
Deltakere:
1. Innledning
Arild Sand åpnet møtet med å beskrive utfordringene ved kjøring over Ekne/Fallstadskogen, spesielt under vinterforhold. Han har lang erfaring med strekningen og understreket at det kreves lokalkunnskap for å ferdes trygt der når det er glatt eller snø. Dette kan ikke forventes av sjåfører som ikke er kjent i området.
Han advarte om at ved første snøfall eller frostnatt kan situasjonen bli kritisk, og omkjøringsveien risikerer å bli stengt. I verste fall kan dette føre til alvorlige ulykker – noe som er uakseptabelt.
2. Beredskap og planverk
Jo Bernt Brønstad og Arne Iversen bekreftet at fylket har forberedt seg på snøfall, men innrømmet at det ikke finnes en konkret plan dersom omkjøringsveiene skulle bli utilgjengelige. Temaet har vært diskutert, men ingen beslutning er fattet.
3. Forslag til tiltak
Arild Sand foreslo at Ekneskogen må stenges ved snøfall, slik at brøyte- og strømannskap får gjort jobben før trafikken slippes til. Veien er for smal til at trafikk og brøyting kan foregå samtidig, og dette kan føre til kaos og blokkering fra begge retninger.
Han anbefalte følgende alternative løsninger:
Arild understreket at dagens løsning fungerer, men at det må etableres en plan B og C for å unngå ulykker – som er det overordnede målet.
4. Videre arbeid
Fylket tok innspillene til etterretning og anerkjente at de ikke har vurdert disse konkrete alternativene tidligere. De lovet å vurdere forslagene og komme tilbake med en plan B innen kort tid – senest i løpet av neste uke.
Det ble også understreket at informasjon må ut til ansatte og sjåfører, slik at de er forberedt dersom dagens omkjøringsruter skulle bli utilgjengelige.
For høy fart medvirker til 30 dødsulykker i trafikken, hvert år. Nå foreslår Statens vegvesen ekstra tiltak for å begrense disse ulykkene...
For høy fart medvirker til 30 dødsulykker i trafikken, hvert år. Nå foreslår Statens vegvesen ekstra tiltak for å begrense disse ulykkene.
Den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet, med 177 tiltak, er nettopp sendt på høring.
– Altfor mange dør eller blir hardt skadd, i trafikkulykker, fordi det går for fort, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. – I den nye planen foreslår vi en kombinasjon av riktigere fartsgrenser, kontroll, tiltak som demper farten og kampanjer for mer trafikksikker atferd. – Med mer målrettede tiltak og et bredt samarbeid, vil vi redde flere og begrense skadeomfanget av ulykkene som skjer i trafikken, sier hun.
Hun har sendt den nye Tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2026-29 på høring frem til 31. desember.
177 tiltak – bredt samarbeid
Forslaget til den nasjonale tiltaksplanen inneholder 177 tiltak fordelt på 14 innsatsområder, og bygger på samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Trygg Trafikk, Helsedirektoratet, fylkeskommunene og storbykommunene, samt et tjuetall interesseorganisasjoner.
Dette er syvende gang det utarbeides en fireårig tiltaksplan for trafikksikkerhet, og arbeidet med tiltaksplanen har utviklet seg til å bli en svært viktig arena for samarbeid mellom de ulike aktørene.
– Tiltaksplanen er grunnstammen i det norske trafikksikkerhetsarbeidet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. - At aktører på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer jobber målrettet sammen og forplikter seg til tiltakene, er unikt og en viktig grunn til at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge fungerer så godt. Et bredt spekter av kunnskapsbaserte tiltak er svært viktig i arbeidet for nullvisjonen, sier han.
Tiltakene omfatter mange innsatsområder: Gående og syklende, MC, barn, ungdom, eldre, beltebruk og sikring av barn, uoppmerksomhet, fart, rus, investeringer/drift/vedlikehold, næringstransport, teknologi, organisatorisk trafikksikkerhetsarbeid og kunnskapsutvikling.
Ambisiøse mål – ber om innspill
Planen er en del av arbeidet med å nå målet i Nasjonal transportplan: maksimalt 350 drepte og hardt skadde, hvorav maks 50 drepte, i veitrafikken i 2030 – nær en halvering fra nivået i 2024.
– Regjeringens mål for 2030 er svært ambisiøst, og krever en betydelig innsats og et mangfold av tiltak, sier Guro Ranes. – Nå ber vi om innspill som kan gjøre planen enda mer slagkraftig.
Den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet skal gjelde for perioden 2026-2029.
Høringsutkastet finner du her.
Under møte med Fylket, SVV med flere informerte avdelingsdirektør
Status og gjennomførte tiltak
Beredskap for DkB barveg Strategi på alle omkjøringer
Statusoppdatering Vegdirektør 09.10.25 Pågående aktivitet •Informasjonsmøte med Levanger kommune/naboer avholdt 2. oktober •Jevnlige møte...
Statusoppdatering Vegdirektør 09.10.25
Pågående aktivitet
•Informasjonsmøte med Levanger kommune/naboer avholdt 2. oktober
•Jevnlige møter med Bane NOR og DoVfor koordinering
•Veilinje er valgt. Geoteknisk notat utarbeidet. 3. part kontroll pågår/ NVE
•Skogrydding, fjerning av vegetasjonsdekke/ løsmasserer påbegynt i midtre del. Fjellboring påbegynt. Uttak og sikring av fjellskjæring ansees som kritisk for fremdriften.
•Krav til rystelser utarbeidet. Rystelsesmålere i leire utplasseres.
•Fjellsprenging er foreløpig satt på vent. Kan startes 9. oktober
•Oppbemanning byggherre og entreprenør (inklgeoteknikere) på plass
•Arbeider for ferdigstilling 15. november.
Vinneren av kåringen Norges verste fylkesvei ble Fylkesvei 33 mellom Minnesund og Bjørgo.– Over 1500 innsendte forslag og 9000 stemmer vi...
Vinneren av kåringen Norges verste fylkesvei ble Fylkesvei 33 mellom Minnesund og Bjørgo.
– Over 1500 innsendte forslag og 9000 stemmer viser at dette treffen en nerve. Dårlig fylkesveier er mer enn en daglig irritasjon, det er en bremsekloss for lokalsamfunnene, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
Kåringen er arrangert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og de oppgir at Fylkesvei 33 er smal, bratt og rasutsatt, og at den brukes både som skolevei og som omkjøringsrute når E6 stenges.
– Folk forteller om hull, steinras og partier der det knapt er plass til å møtes. Når tungtrafikk og busser skal passere, må de ofte rygge eller vente i grøfta. Dette er hverdagen for folk som skal til jobb, skole eller sykehus. Veien er helt avgjørende for lokalsamfunnet, men standarden er langt unna det folk og næringsliv trenger, sier Torill Eidsheim, juryleder og leder for samfunnskontakt og mobilitet i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
NLFs jurymedlem Knut Gravråk sier Fylkesvei 33 er en verdig vinner som viser godt de mange utfordringene som finnes langs fylkesveinettet.
– Veiene er yrkessjåførenes «fabrikkgulv» og mange fylkesveier er i så dårlig stand at det går utover sjåførenes helse, miljø og sikkerhet. Fylkesvei 33 er et slikt eksempel. Jeg håper kåringen gir økt oppmerksomhet på fylkesveienes tilstand, og at dette følges opp med politisk handling for å bedre veistandarden.
Bakgrunnen for kåringen er en rapport fra Vista Analyse på bestilling av OFV som viser at fylkesveiene forfaller – ikke bare fordi det mangler penger, men fordi systemet er rigget feil. OFV foreslår tre konkrete tiltak for å snu utviklingen:
• En ny inntektsmodell som fordeler midler etter faste og rettferdige kriterier, ikke etter hvor stort etterslep man har latt bygge seg opp.
• En styrket rentekompensasjonsordning som gir fylkene rom for oppgraderinger uten å måtte kutte i andre tjenester.
• Større og målrettede øremerkede midler til ras- og skredsikring, fordi behovene varierer sterkt mellom fylkene.
– Dette er et kraftig signal om hvor alvorlig situasjonen på norske fylkesveier er. Folk som bruker disse veiene, har fått nok. Fylkesvei 33 illustrerer problemet. Veinettet forfaller mens regningen vokser, sier Eidsheim.
Bård Hoksrud (Frp) blir ny leder av Transportkomiteen og tok turen til NLFs digitale medlemsmøte onsdag 8. oktober. Se sendinga i opptak...
Bård Hoksrud (Frp) blir ny leder av Transportkomiteen og tok turen til NLFs digitale medlemsmøte onsdag 8. oktober. Se sendinga i opptak og se hva han svarte på innsendte spørsmål fra NLFs medlemsbedrifter.
I tillegg til å få besøk av Stortingets fremste transportpolitiker, får dere møte NLFs nye regionsjef i Innlandet, Jim Nybø og vi skal få høre mer om Bane Nor sitt arbeid med farlige planoverganger.
Norges verste fylkesvei er kåret. I sendinga får dere høre mer om vinneren og hvorfor Opplysningsrådet for veitrafikk ønsker seg mer oppmerksomhet rundt den alvorlige situasjonen på fylkesveinettet.
Du kan se sendingen direkte fra kl 18:00 her
Fredag 29. august rullet årets «Følg drømmen – ikke strømmen»-turné i gang i Tromsø. Seks uker med over 40 stopp, tusenvis av elever og e...
Fredag 29. august rullet årets «Følg drømmen – ikke strømmen»-turné i gang i Tromsø. Seks uker med over 40 stopp, tusenvis av elever og en unik mulighet til å oppdage alt transportbransjen har å by på.
Med slagordet «Følg drømmen – ikke strømmen» ønsker NLF, sammen med medarrangørene SOTIN, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner, å motivere ungdom til å velge utdanning og yrke basert på egne interesser, ikke bare hva venner eller familie måtte mene. Transportbransjen tilbyr et bredt spekter av muligheter, fra lastebil- og busskjøring til teknologiske og logistikkrelaterte yrker.
– Vi ser at mange unge kjenner lite til yrket og hva det kan gi av muligheter. Derfor er det ekstra viktig å møte dem på deres hjemmebane. Vi håper mange får lyst til å utforske transportfaget nærmere, sier nylig avgått styreleder i SOTIN, Jim Nybø.
Turneen er større enn noensinne. Totalt 40 stopp er planlagt – fra Kirkenes i nord til Vennesla i sør. Anslagsvis 10 000 ungdommer vil få sjansen til å møte bransjen på nært hold. Hvert stoppested kombinerer informasjon, sosialt samvær og praktiske aktiviteter som gjør det lett for ungdommen å bli nysgjerrig og engasjert.
NRK besøkte arrangementet i Kristiansund og lagde en fin reportasje med mange av ungdommene som var tilstede.
Trykk på bildet for å se innslaget.
I Ekeri-tralla venter to toppmoderne simulatorer hvor ungdom kan prøve seg bak rattet på både buss og lastebil. I tillegg arrangeres kvalifiseringer til Kjetting-NM, og både jenter og gutter oppfordres til å delta. Dette gjør opplevelsen både lærerik og morsom, samtidig som den gir innsikt i de praktiske ferdighetene som kreves i transportbransjen.
– Møtet mellom ungdommene, lærlinger, arbeidsgivere og fagforeninger gir et helhetlig bilde av bransjen. Det handler ikke bare om store maskiner, men om teknologi, sikkerhet, fellesskap og framtidsmuligheter, sier Nybø.
Med en mor som er sykepleier og en far som er elektroingeniør, var det ikke gitt at Mathias skulle havne i transportnæringen som sjåfør....
Med en mor som er sykepleier og en far som er elektroingeniør, var det ikke gitt at Mathias skulle havne i transportnæringen som sjåfør. Men det var noe forlokkende med de store bilene han så på veien når han var ute og syklet i Lesja, øverst i Gudbrandsdalen. På ungdomsskolen var han utplassert i en transportbedrift som kjørte asfalt, og dette ga mersmak.
I denne artikkelserien møter vi tungbilsjåfører under 30 år. Vi blir bedre kjent med dem, får høre hvorfor de valgte yrket, hva de tenker om fremtiden i transportnæringen, og hvilke råd de vil gi til andre som vurderer samme vei.
Da Mathias skulle velge videregående utdanning, var valget derfor enkelt. Han gikk først et år på teknologi- og industrifag på Otta, før han fortsatte med transport- og logistikkfaget.
Det er en mørk septembermorgen med litt regn i lufta da NLF Magasinet møtte Mathias i den vakre Lesjabygda, hvor han har vokst opp og bor. Klokka har passert 05.30, i dag skal han hente melk fra ni bønder i nærområdet før han leverer melka til Tines store anlegg på Frya i Ringebu. Mathias er lommekjent og ratter Volvo 540-en rolig og trygt på de smale gårdsveiene i mørket, men det er godt med de fire store ekstralysene som Volvoen har på førerhytta.
Volvoen er en lånebil som Mathias kjører i påvente av at den nye Scaniaen skal komme fra Danmark med påbygget. Han innrømmer at det skal bli litt stas med den nye bilen.
– Volvo er bra, men Scania er best, smiler han.
Vegene er for smale og gårdsplassene for trange til at Mathias kan kjøre med henger. Etter å ha tanket opp de første titusen liter med Dagros’ hvite gull i tankbilen, må han kjøre til parkeringsplassen hvor hengeren står og fylle over melka til tanken. Så kjører han tilbake og fortsetter ruta.
Tinebilen krysser idylliske Gudbrandsdalslågen på vei mot neste gård. Foto: Jan Egil Sandstad
Mathias har kjørt for Lesja Bilruter siden oktober 2024, og her tok han fagbrevet i juli i år. Lærlingetiden startet i Venås Transport, der han kjørte langkjøring mellom Ålesund og Oslo.
– Jeg trivdes godt med dette også, forteller han. Men det ble lite fritid. Med nyinnkjøpt eldre bolig som trengte mye oppussing, passet det bedre med turnusen med melkekjøring. Her kjører jeg 13 dager i måneden. Jeg ble tatt imot med åpne armer, og det var ekstra kjekt at jeg kjente flere som jobbet der fra før.
Lesja Bilruter har historie tilbake til 1924 (hundreårsfeiring i fjor!) og startet med egentransport til ysteriet. Eierformen som andelslag ble videreført, og selskapet eies fortsatt av gårdbrukerne i Lesja. Lesja Innkjøpslags transportvirksomhet markedsføres under navnet Lesja Bilruter. I tillegg til kjøring for Tine har selskapet også busstransport, bulktransport for Felleskjøpet og kranbil.
På tross av sin unge alder har Mathias rukket å få noen prikker i førerkortet, faktisk såpass at han mistet lappen i en periode.
– Dette er ikke noe jeg er stolt av, naturlig nok, men jeg har lært og er nok en roligere og bedre sjåfør nå, forteller han. I perioden jeg var uten førerkort jobbet jeg som «grøftegutt» i Lesja Bulldozerlag, så jeg ble ikke arbeidsledig. Men det var godt å komme bak rattet i lastebilen igjen.
Det tas prøver av melka på hver gård – Mathias sikrer kvaliteten før transporten til meieriet. Foto: Jan Egil Sandstad
Mathias kjøpte huset til broren sin i Lesja sentrum i mars i år, da han skulle flytte til Vågå.
– Det var mye jeg hadde lyst til å gjøre med huset, forteller han. Med god hjelp av familie og venner og bruk av både tid og penger begynner det snart å bli ferdig. Han er også aktiv i Bygdeungdomslaget, hvor han også har sittet i styret i en periode. – Målet med arbeidet her er å få ting til å skje i bygda, sier han.
– Jeg anbefaler sjåføryrket varmt. Det jeg liker best, er den fine kjøringa i hjembygda mi. Det er variasjon og fine turnusordninger. Det er et yrke med masse muligheter, og det bør være lett å få jobb i overskuelig fremtid, avslutter den blide karen fra Lesja.
