Her finner du oversikt over de viktigste nyhetene og oppdateringene for medlemmer i denne regionen.
Utfordrende kjøreforhold!Det har vært en uke med store variasjoner i vær- og kjøreforhold. Vi har hatt enkelte episoder langs veien, men så lang har vi ikke registrert alvorlige skader.Vi oppfordrer samtlige til å utvise stor forsiktighet på vanskelige veier! NYE GARANTISUMMER FOR LØYVERFra 1. januar 2026 endres garantisummene for transportløyver. Alle nye søknader må følge de oppdaterte satsene. Det betyr at Rundskriv N-1/2025 blir historie, og det er de nye satsene som gjelder for alle søknader etter nyttår. Garantisummen er kort fortalt en økonomisk sikkerhet, en garanti fra bank eller forsikringsselskap som viser at transportvirksomheten har solid økonomi. Summen beregnes i euro, men omregnes til norske kroner etter gjeldende kurs. For 2025 er kursen 1 euro = 11,6580 kr. Slik blir garantiene i 2026:Godstransport med kjøretøy 2,5–3,5 tonn Første løyve: 21 000 kr - Påfølgende løyver: 10 000 kr Godstransport over 3,5 tonn, turvognløyve og persontransport med fartøy i rute Første løyve: 105 000 kr - Påfølgende løyver: 58 000 kr SVAR PÅ KONJUNKTURUNDERSØKELSEN!Uten kunnskap gjør vi ingen ting!NLF er midt i årets konjunkturundersøkelse, men svarprosenten er altfor lav. Uten dine svar får vi ikke et realistisk bilde av situasjonen i bransjen – og da svekkes grunnlaget for arbeidet vårt mot politikere, myndigheter og samarbeidspartnere. Bruk noen minutter nå – finn e-posten fra NLF og fullfør undersøkelsen.Hver bedrift teller, store som små. Husk: ufullstendige svar kan ikke brukes.Sammen gjør vi næringen sterkere!Spørsmål? Kontakt Bjellands store sønn Thorleif Foss tf@lastebil.no / 414 03 599
Da var vinteren kommet, og med den vanskelige kjøreforhold og glatte veier. Vi registrerte beklageligvis årest første dødsoffer i Grane kommune allerede på onsdagskvelden. Dette er en katastrofe - både for den forulykkedes og dennes familie, og for den ulyksalige sjåføren.Vi må bare henstille alle være medlemmer om å sørge for god dekkutrustning og aktpågivende kjøring.Vår fylkesleder i Finnmark har sterke meninger om vinterdrift - og det kan være nyttig lesning for samtlige; Når vinteren kommer, sitter Vegvesenet fortsatt i møte | Lastebil.no
Vi har vært heldige så langt i år, med bare periodevis med snø og glatte veier, men til helga ser det ut til at det snur... HUSK Å SVARE PÅ KONJUNKTURUNDERSØKELSEN!– VI TRENGER DINE SVAR I VÅRE POLITISKE FORANLF gjennomfører for tiden årets konjunkturundersøkelse (KU), hvis vi skal greie å forbedre noen av rammevilkårene er vi avhengig av svar fra dere!!Lørdag 8. november rundt klokken 14 åpner den midlertidige veien forbi rasstedet i Levanger. – Det har vært viktig å få på plass en trygg E6 forbi rasstedet raskt. Jeg vil berømme Statens vegvesen og alle fagfolka som har stått på for å få på plass den midlertidige veien så raskt og effektivt som de har gjort. Dette gir forutsigbarhet, trygghet og bedre fremkommelighet for både lokalbefolkningen og næringslivet, som nå vil slippe lange omkjøringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.Siden skredet ved Nesvatnet 30. august tok med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen har Statens vegvesen jobbet på spreng for å få på plass en midlertidig E6 forbi rasstedet.HMS KORT VAREBILNå blir det påbudt med HMS-kort i varebilbransjen1. januar 2026 innføres det krav om HMS-kort i varebilbransjen. Sjåfører og medhjelpere som frakter andres varer med varebil eller personbil, må da ha synlig HMS-kort på jobb.Dette gjelder varebil, under 3500 kg (EL 4250 kg).«Forskrift om HMS-kort for varetransport med bil» gjelder for virksomheter som frakter andres varer som en tjeneste. Derimot gjelder ikke kravet når virksomheten kun frakter egne varer, som når en baker leverer bakervarer til sine egne utsalgssteder, eller en håndverker transporterer utstyr og materialer til eget bruk. Kravet gjelder IKKE for tungtransportHMS-kortordningen i varebilbransjen vil avgrenses mot tungtransport.Plikten om HMS-kort vil derfor ikke gjelde for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo, eller over 4 250 kilo for elbiler. Se linken under for å bestille. Kan bestilles fra 01.12.2025. https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/snart-blir-det-pabudt-med-hms-kort-i-varebilbransjen/LASTEBILSALGET TIL NÅ I ÅR VISER EN TYDELIG TILBAKEGANGAkkumulert er det registrert ca. 17% færre lastebiler over 16 tonn i forhold til 2024.Scania har en markedsandel på 54%, Volvo 34%, Mercedes 6%, MAN 4%, Renault 2%.Fordelingen på energiform: Det er alltid litt interessant å sammenligne seg med Sverige. Her var tilbakegangen ca. 6%. Scania har ca. 50% der også.Her ser vi også mange likheter i forhold til energiform: TRANSPORTKONFERANSE 28. – 30. JANUAR28.–30. januar 2026 inviterer NLF til Transportkonferansen på Quality Airport Hotel Gardermoen. Årets hovedtema er «Transportnæringen i beredskap – hvordan håndterer vi det uforutsette?»Lastebilnæringen spiller en nøkkelrolle i samfunnets beredskap – enten det gjelder pandemi, krig eller ekstremvær. På konferansen får du innsikt i hvordan vi best kan forberede oss på kriser og sikre forsyningslinjene når det virkelig gjelder.Som deltaker får du også tilgang til NLF Lederforums kompetansedag 28. januar – en unik mulighet til faglig påfyll og nettverksbygging med ledere fra hele transportnæringen.Vi jobber nå med å sette sammen et spennende og aktuelt program for Transportkonferansen 2026.Programmet publiseres så snart det er ferdig.
Nybrua på Storslett flyttes på plassSøndag 2. november skal den nye brua på Storslett i Troms ut på kjøretur på E6. 2. november skal nye Storslett bru flyttes fra byggeplassen, via E6, og skyves på plass over Reisaelva i Nordreisa kommune i Troms. Brua veier 715 tonn og er 87 meter lang. Foto: Christie & Opsahl. Søndag morgen er ei 715 tonn tung, 87 meter lang, 17 meter bred og 17 meter høy bru på flyttefot. Den nye brua i kommunesenteret i Nordreisa skal flyttes fra byggeplassen og skyves på plass over Reisaelva. E6 blir stengt mellom klokka 07:00 og 12:00. Personbiler kan passere på skiltet omkjøringsveg gjennom boligfeltet langs E6, mens tungbiler må vente til operasjonen er over.Tyngre enn Kiruna kirke– Det blir kanskje ikke like spektakulært som når Kiruna kirke var på flyttefot tidligere i høst, men det gjøres på samme måte. Brua er litt tyngre enn kirka, og flyttes på selvdrevne lastbærere i sakte gangfart ned til elva. Der skal den skyves på plass på de nye landkarene, sier byggeleder Ole Kleven i Statens vegvesen.Det blir skiltet omkjøring for lette kjøretøy via Engvegen og Naveren, mens tungbiler må vente. Tungtrafikken som kommer fra Alta kan ta oppstilling på døgnhvileplassen ved Cirkle K, mens tungtrafikk sørfra kan parkere ved Gammen.– Dette er en utfordrende operasjon, og de som er morgenfugler på søndag må holde trygg avstand. Dersom flyttingen går helt uten utfordringer, kan det være at vi kan åpne E6 før klokka 12, sier byggelederen.Trafikk over brua neste år Etter flyttesjauen er det ennå mye arbeid som gjenstår før biltrafikken kan gå over den nye brua. – Planen per nå er at vi kan sette trafikk over brua i februar eller mars. Etter at nybrua er tatt i bruk, starter arbeidet med å demontere den gamle. Det blir offisiell åpning av hele veganlegget i august, sier byggeleder Ole Kleven. E6 gjennom Storslett sentrum har en gjennomsnittlig trafikk på 5000 kjøretøy i døgnet. 600 av disse er store kjøretøy. Det er entreprenøren Christie & Opsahl AS som bygger nye Storslett bru på oppdrag fra Statens vegvesen
Da var samtlige Høsttreff gjennomført - og vi takker alle dere som deltok; både som tillitsvalgte og som deltakere. Vi opplevde i år at det var svært mange leverandører som deltok, og dette var svært gledelig.Det kan nevnes at NLF har inngått ny 5-års avtale med Circle K og ny 3-års avtale med Vianor.Dette er svært viktige leverandører for NLF og vi oppfordrer våre medlemmer til å bruke disse i størst mulig grad.
Vi er ferdig med høsttreffet i Finnmark, til uken blir det arrangert i Tromsø og avslutningsvis blir det kurs, samarbeidspartener, foredrag og fest i Bodø.Vi er ikke helt tilfreds med påmeldingen -ennå, men satser på at våre medlemmer støtter opp om våre aktiviteter.Påmelding: Felles Høsttreff for NLF og MEF i Bodø | Lastebil.noEllers har vi hatt god aktivitet i regionen;
Høsttreffet i Tromsø er godt i gang og 24.-25. arrangeres Høst-treffet for Nordland i Bodø.Vi oppfordrer alle medlemmer i Nordland til å melde seg på!!Vi er fremdeles usikker på om Statens Vegvesens nye drifts kontrakt for E6 (Bognes - Fauske) Vi har etterlyst bekreftelse på materiell, samt plassering/lokasjon av dette materiellet. Forventer endelig avklaring på denne saken i løpet av neste uke.Vi forventer at uværet som kommer inn over Norge i helgen, også vil gi oss i Nord-Norge en forsmak på vinteren. Fordelen med dette er at snø og is dekker over elendigheten...
Vi minner alle om spørreundersøkelsen om sjåførmangel som ble sendt ut mandag 15. september med svarfrist tirsdag 30. september. NLF har lenge hatt fokus på sjåførmangel. Vi samarbeider derfor med IRU for å fremskaffe korrekte tall for hvor stor utfordringen er. IRUs årlige spørreundersøkelse er nettopp sendt ut. NLFs medlemmer har de siste årene gitt gode bidrag til denne IRU-undersøkelsen. Det setter vi stor pris på. Takk for at dere vil bidra i år også.Vianor og Morek etablerer nytt varelager for tungtransport i NarvikFor å styrke tilgjengeligheten av deler og utstyr til tungtransporten, etablerer Vianor og Morek et nytt, strategisk utleveringslager hos Vianor i Narvik. Lageret skal forsyne både verkstedkunder og transportører i Norge og Sverige, og bidra til å redusere nedetid og driftsstans.Sortimentet er nøye satt sammen for å dekke de vanligste behovene i bransjen – spesielt situasjoner som krever raske løsninger. Med den nye lagerlokasjonen blir viktige deler og komponenter tilgjengelige nærmere der behovene oppstår.– I vår nettbutikk kan norske kunder bestille varer døgnet rundt, og med fysisk distribusjon i Narvik tror vi dette vil skape merverdi for kundene våre, sier administrerende direktør i Morek, Henrik Fagerland.Les mer: Vianor og Morek etablerer nytt varelager for tungtransport i Narvik | Lastebil.no «Hva gjør dem? Dem gjør ingenting?» – En myte vi må legge dødSom fylkesleder i NLF Finnmark møter jeg ofte dette spørsmålet fra våre medlemmer: «Hva gjør egentlig NLF? Dem gjør ingenting!»La meg slå fast først som sist: Ingenting kunne vært fjernere fra sannheten.Vi i NLF – både lokalt, regionalt og nasjonalt – jobber hver eneste dag for lastebileiernes rammevilkår, sikkerhet, fremtid og lønnsomhet. Noen ganger er det synlig, andre ganger skjer det i møterommene, på Stortinget, i departementene eller i kulissene hos Statens vegvesen/Fylkeskommunen. Det er ikke alltid våre medlemmer ser jobben som blir lagt ned, men tro meg: Hadde vi ikke stått på, ville hverdagen vært enda tøffere for næringen.Kampen for bedre veier i nordI Finnmark har vi ett av landets mest krevende veinett. NLF Finnmark løfter kontinuerlig fram utfordringene de viktigste riks og fylkesveiene. Vi presser på for vedlikehold, rassikring, utbedringer og forutsigbar vinterdrift. Når en vegstrekning blir prioritert i Nasjonal transportplan eller når Statens vegvesen endrer driftskontrakter etter innspill, er det et resultat av målrettet arbeid fra oss.Seriøsitet og rettferdig konkurranseVi jobber utrettelig mot sosial dumping, ulovlig kabotasje og useriøse aktører som undergraver seriøse transportbedrifter. Gjennom kontroller, politisk press og samarbeid med myndigheter har NLF bidratt til at det i dag er større oppmerksomhet rundt kontroll med utenlandske transportører enn noen gang før.Det grønne skiftet – på våre premisserTransportnæringen står midt i en teknologisk revolusjon. Myndighetene krever nullutslipp raskt, men vi i NLF har sørget for at kravene må balanseres mot realitetene i nord: klima, avstander og infrastruktur. Vi har løftet behovet for tilpassede støtteordninger fra Enova og for en realistisk tidslinje. Uten NLFs tydelige stemme kunne rammevilkårene for våre medlemmer vært enda mer krevende.Rekruttering og fremtidVi vet at mangel på sjåfører og fagfolk er en stor utfordring. NLF jobber systematisk for å styrke rekrutteringen, både gjennom egne prosjekter, samarbeid med videregående skoler og ved å løfte problemstillingen nasjonalt. Når ungdom i dag har flere veier inn i yrket, er det fordi vi har presset på for bedre utdanningstilbud og støtteordninger.Lokalt engasjement – nasjonal tyngdeNLF Finnmark er ikke et kontor med skrivebordsarbeid. Vi er bedriftseiere, sjåfører og næringsdrivende som kjenner utfordringene på kroppen. Når vi tar saker opp til forbundet sentralt, får vi tyngden av en nasjonal organisasjon i ryggen. Det er denne koblingen mellom lokal erfaring og nasjonal påvirkningskraft som gir resultater.Til sluttSå til dem som sier: «Dem gjør ingenting».Vi gjør mer enn mange aner. Vi sitter ikke stille. Vi er i møte etter møte, i høringsprosesser, på samferdselsarenaer, vi svarer myndigheter, vi dokumenterer behov, vi tar telefonene når kriser oppstår, og vi står på barrikadene for våre medlemmers hverdag.Det er kanskje ikke alltid synlig fra førersetet i hverdagen. Men det vi får til sammen, det merkes i det lange løp. Og det er derfor NLF finnes – for å gjøre en forskjell for deg og din bedrift.Pål Edvin Joakim OlsenFylkesleder NLF Finnmark